Reklama

Uroczystość Chrystusa Króla

Króluj nam, Chryste!

Niedziela Ogólnopolska 47/2004

Figura Chrystusa Króla Wszechświata, Brześć Kujawski, par. św. Stanisława Biskupa.
Ryszard Zaparuszewski

Figura Chrystusa Króla Wszechświata, Brześć Kujawski, par. św. Stanisława Biskupa.<br>Ryszard Zaparuszewski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Żyjemy w czasach różnie pojmowanej demokracji. Etymologicznie słowo „demokracja” wywodzi się z greckiego słowa „demos” - lud i „kratos” - władza. Demokracja więc to taka forma ustroju państwowego, w której władza należy - nominalnie albo faktycznie - do społeczeństwa. W kształtowaniu profilu autentycznej demokracji poważną rolę odegrał Kościół katolicki. Papieże: Leon XIII, Pius XI, Jan XXIII, Paweł VI oraz obecny Ojciec Święty Jan Paweł II akcentowali konieczność społecznego i narodowego wyzwolenia krajów gospodarczo zapóźnionych; domagali się także aktywnego uczestnictwa wszystkich ludzi i całych narodów w podstawowych dziedzinach życia ludzkiego, mając na uwadze rozwój człowieka i solidarny rozwój ludzkości. Zasada równości, oparta na jedności natury ludzkiej, stworzonej na obraz Boży i odkupionej przez Jezusa Chrystusa, podkreśla, że wszyscy ludzie mają takie same obowiązki i powołanie. Godność natury ludzkiej jest podstawą praw naturalnych wspólnych wszystkim ludziom. Brak solidarności opartej na miłości i braterstwie już w początkach demokracji nowożytnej utrudniał realizację podstawowych praw człowieka.
Demokratyzacja Kościoła to proces zmierzający do udziału całego ludu Bożego w odpowiedzialności i zarządzaniu Kościołem, przy zachowaniu hierarchicznej struktury jego ustroju. Inicjatorem i założycielem wspólnoty zbawiających się przez wiarę religijną jest Jezus Chrystus, Dawca zbawienia, którego nie można realizować w żadnej innej społeczności. Wykonywana w Mistycznym Ciele Chrystusa władza jest święta, ponieważ pochodzi od Boga i do Niego prowadzi, a jej reprezentanci, dzięki Bożemu powołaniu, uczestniczą we władzy Chrystusa, najwyższego Kapłana, Proroka i Króla.
Królowanie Boga w świecie i w sercach ludzi stanowi centralny temat, treść i zadanie wydarzenia Jezusa Chrystusa oraz misji Jego Kościoła, w którym realizuje się Królestwo Boże, którego naczelnym prawem jest miłość ewangeliczna. Wyrażenie „Królestwo Boże” należy do typowego zwrotu Jezusowego nauczania. Jezus wciąż wskazywał, że Królestwo Boże jest rzeczywistością już obecną i działającą. W Jego osobie, słowach i czynach już zostało zapoczątkowane Królestwo Boże jako czas zbawienia. Jednocześnie Jezus wskazuje, że Syn Człowieczy przyjdzie w chwale Ojca do swego królestwa i odda każdemu według jego uczynków. Pełne i ostateczne utwierdzenie Królestwa Bożego będzie też ostatecznym zwycięstwem Boga nad szatanem. Wtedy to sprawiedliwi posiądą królestwo przygotowane dla nich od założenia świata (por. Mt 25, 31-46).
Na założenie Królestwa Bożego ukierunkowana była cała działalność Jezusa Chrystusa, jednak pełna jego inauguracja dokonała się w tajemnicy paschalnej; stąd też Kościół głoszący Jezusa Chrystusa Ukrzyżowanego i Zmartwychwstałego obwieszcza zarazem przychodzące Królestwo Boże, uobecnia je przez sakramenty, modli się o jego przyjście i oczekuje go. Królestwo Boże trwa w Kościele jako rzeczywistość już istniejąca i jako zadanie Bosko-ludzkie. Wejście do Królestwa Bożego i jego realizacja dokonuje się przez pójście za Chrystusem Królem w całym naszym życiu. Na końcu świata Królestwo Chrystusa, oczyszczone z wszelkich nieprawości, urzeczywistni się w pełni, gdy powtórnie objawi się Chrystus, a stworzenie zostanie wyzwolone z niewoli grzechu i śmierci do wolności i chwały synów Bożych.
Królestwo Boże jest zatem już obecne w świecie oraz stanowi przyszłe dobro zbawcze wymagające przygotowania. Droga do królowania z Chrystusem wiedzie przez Jego służebne uniżenie, przez krzyż i ostatecznie przez pełne chwały zmartwychwstanie.
W brewiarzowym nauczaniu czytamy za Listem św. Pawła do Efezjan: „Bóg wskrzesił Chrystusa z martwych i posadził po swojej prawicy na wyżynach niebieskich, ponad wszelką Zwierzchnością i Władzą, i Mocą, i Panowaniem...”. Tam też Kościół naucza, że „Chrystus otrzymał panowanie i królewską władzę; wszystkie narody, ludy i języki będą Mu służyły na wieki”.
Dla przypomnienia tej prawdy Ojciec Święty Pius XI w 1925 r. ustanowił uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata. Tą uroczystością Kościół kończy rok liturgiczny, tydzień przed Adwentem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

"Wesołych świąt" (tylko za bardzo nie wiadomo jakich), czyli... neutralne światopoglądowo Boże Narodzenie

2025-12-18 21:09

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Karol Porwich/Niedziela

Portal niedziela.pl w rozmowie z naszym redaktorem naczelnym - ks. Mariuszem Bakalarzem o świeckości Bożego Narodzenia.

Agata Kowalska: Porozmawiajmy o Bożym Narodzeniu, ale w trochę innym wymiarze. W wymiarze takiego, można rzec, zeświecczenia tychże świąt. Czy ksiądz, a szerzej – Kościół w Polsce - faktycznie obserwuje odchodzenie wiernych od religijnego wymiaru świąt Bożego Narodzenia?
CZYTAJ DALEJ

Boże Narodzenie w Chinach, chrześcijanie i logika małości

2025-12-19 19:13

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Chiny

@Vatican Media

Matka Boża z Sheshan, Chiny

Matka Boża z Sheshan, Chiny

Święta Bożego Narodzenia w kraju Dalekiego Wschodu: intymna radość przeżywana w oczekiwaniu. Między fabryką świata a blaskiem wiernych. Tutaj Wigilia nazywana jest Píng’ān yè, czyli „nocą pokoju”.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat Boże Narodzenie na stałe wpisało się w krajobraz miejski Chin. Interesujące jest to, jak wzrost popularności tego święta idzie w parze z rozwojem gospodarczym i społecznym kraju.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję