Reklama

Święta i uroczystości

EWANGELIA WIERSZEM OPOWIEDZIANA

Syn Boży godzien chrztu

[ TEMATY ]

chrzest

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święto Chrztu Pańskiego
w całym roku liturgicznym
stanowi koniec okresu
związanego z Bożym Narodzeniem,
ale to nie koniec Epifanii Chrystusa,
który będąc dzieckiem
wzrasta w Nazarecie
«w mądrości, w latach i w łasce
u Boga i ludzi» /por. Łk 2,52/,
co się tłumaczy tym,
że czyni postępy
zdobywając doświadczenia życiowe
i zyskując coraz większe upodobanie u Boga,
swego Niebieskiego Ojca.

Nie oznacza to jednak wcale,
jakoby pierwotne upodobanie Boże do Jezusa
było tak ilościowo,
jak również jakościowo mniejsze od tego,
opisanego na kartach dzisiejszej Ewangelii.
Stanowi ono Konstans Miłości Bożej,
zdolnej do najwyższych,
wręcz heroicznych poświęceń,
wyrażających się w posłaniu nam - ludziom
«Syna swego Jednorodzonego…,
aby każdy, kto w Niego wierzy,
nie zginął, ale miał życie wieczne» /J 3,16/
- jak się wypowie Jezus - w Ewangelii Św. Jana -
tłumacząc Nikodemowi łaskę chrztu świętego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Mateuszowa wersja Ewangelii,
którą Kościół nam dzisiaj czyta,
w Święto Chrztu Pańskiego w Roku A,
koncentruje naszą uwagę na osobie Jezusa,
który przyjmuje janowy chrzest nawrócenia
podobnie, jak czyni
w tym samym czasie
«cały lud» izraelski,
poszukujący odpowiedzi
na pytanie o sens życia
we własnym stanie
i w pełnionych codziennie czynnościach,
będących pochodną życiowego ich powołania
lub - jak to często w życiu bywa -
jedynie podjętych na skutek takich,
czy innych relacji
społecznych i życiowych postaw /por. Łk 2,10-14/.

Nawet faryzeusze i saduceusze
przychodzą do Jana,
aby przyjąć chrzest,
mając nadzieję,
że w ten sposób
uda im się «uciec
przed nadchodzącym gniewem» /Mt 3,7/.
Ten ich poucza,
aby nie myśleli,
że «Abrahama mają za ojca»
i dlatego unikną zasłużonej kary,
gdyż nawet «z kamieni
może Bóg wzbudzić
dzieci Abrahamowi» /Mt 3,9/.

Reklama

Kara zaś jest ta sama
dla wszystkich, co nie słuchają Boga -
to zagłada «w ogniu» nieugaszonym,
gdyż - jak mówi Św. Jan Chrzciciel -
«już siekiera jest przyłożona
do korzenia drzew.
Każde więc drzewo,
które nie wydaje dobrego owocu,
zostanie wycięte
i wrzucone w ogień» /Mt 3,10/.

Tymczasem na świat
przyszedł już Mesyjasz,
Pomazaniec Boży,
który - jak się wyrazi Jan -
«idzie za nim
i jest większy od niego»
do tego stopnia,
że ten «nie jest godzien
nosić Mu sandałów» /Mt 3,11/.
On przychodzi «chrzcić
Duchem Świętym i ogniem,
a wiejadłem, [które dzierży w dłoni],
oczyści swój omłot:
pszenicę zbierze do spichlerza,
a plewy spali
w ogniu nieugaszonym» /Mt 3,11-12/.

W takim kontekście zdarzeń,
które poprzedzają wydarzenia
z dzisiejszej Ewangelii,
przychodzi Jezus do Jana
z Galilei nad Jordan
do Jardenit - jak chce tradycja -
«by przyjąć chrzest od niego» /Mt 3,13/.
Tymczasem Jan
widząc przed sobą Jezusa
wzbrania się udzielić Mu chrztu,
gdyż jak mówi: «To on sam
potrzebuje chrztu od Pana swego» /Mt 3,14/,
ale Jezus z naciskiem
mówi do niego:
«Ustąp teraz,
bo tak godzi się nam
wypełnić wszystko,
co jest sprawiedliwe» /Mt 3,15/.

Nie chodzi tutaj jednak
o sprawiedliwość Starego Przymierza,
z której chlubią się faryzeusze
i uczeni w Prawie,
ale o Bożą sprawiedliwość,
przez którą Mistrz z Nazaretu
pragnie wypełnić i udoskonalić
sprawiedliwość Starego Prawa.
W tej sprawiedliwości
- jak w wodach chrzcielnych Jordanu -
On sam obmywa nas
przyjmujących Chrzest
i kroczących Jego drogami
ku wiecznemu zbawieniu.

Staje się to możliwe
dzięki uświęceniu
wszelkiej wody na ziemi,
gdy w nią wstąpił sam Bóg
w Jezusie «swoim umiłowanym Synu» /Mt 3,17/.
To dlatego często
zdarza się nam,
że dla odnowienia
naszego Przymierza z Bogiem
ponawiamy obmycie wodą,
tak w niedzielnej Eucharystii,
jak również w chwilach
szczególnego zjednoczenia z Bogiem. Amen.

2014-01-11 21:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nad brzegami Jordanu

Niedziela zamojsko-lubaczowska 2/2020, str. I

[ TEMATY ]

chrzest

Niedziela Chrztu Pańskiego

Jordan

Chrzest Pański

Joanna Ferens

Obraz Chrztu Pańskiego z kościoła parafialnego w Potoku Górnym

Obraz Chrztu Pańskiego z kościoła parafialnego w Potoku Górnym

Niedziela Chrztu Pańskiego pozwala nam niejako wyjść z betlejemskiej stajenki i stanąć wraz z dorosłym już Jezusem nad brzegiem Jordanu.

Rzeka Jordan – to rzeka najczęściej wspominana w Piśmie Świętym, choć dla chrześcijan najważniejszym wydarzeniem z nią związanym jest przyjęcie przez Jezusa w jej wodach chrztu z rąk Jana Chrzciciela. Właśnie to wydarzenie przybliża nam dzisiejsza Ewangelia, w którą wsłuchujemy się podczas Eucharystii.

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Migracji, Turystyki i Pielgrzymek m.in. o obowiązku towarzyszenia uchodźcom i migrantom

2024-05-09 13:44

[ TEMATY ]

KEP

migracja

Episkopat News

Praktyczne formy wypełniania chrześcijańskiego obowiązku towarzyszenia uchodźcom i migrantom w Polsce były głównym tematem obrad Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Migracji, Turystyki i Pielgrzymek, która spotkała się 8 maja w Warszawie.

„Zjawisk związanych z migracjami, również przymusowymi, nie można już traktować jako przejściowych anomalii, lecz trzeba postrzegać jako jedne z kluczowych wyzwań współczesności. Dla chrześcijan oznacza to przynaglenie do podejmowania konkretnych działań wspierających przybyszów i budowania w swoich środowiskach potrzebnej kultury spotkania. Jej wyrazem jest także aktywny sprzeciw wobec wszelkich działań, mających na celu wykorzystywanie cudzoziemców oraz ich krzywdzące stygmatyzowanie” - czytamy w komunikacie po spotkaniu Rady.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję