W obozie koncentracyjnym Auschwitz w każdej chwili starano się zniszczyć człowieka, jego godność i fizyczność.
Jeden człowiek jednym czynem unicestwił te szatańskie zamysły.
14 sierpnia 1941 r. o. Maksymilian Kolbe oddał swe życie za współwięźnia Franciszka Gajowniczka.
„Stajemy w duchu wiary i w pielgrzymim trudzie na tym skrawku ziemi, gdzie ludzie dokonali największych przestępstw przeciwko Bogu i ludziom. Świadomi jesteśmy również tego zła, które pleni się
i czai we współczesnym świecie, i tego, które czai się w nas - w naszym sercu, w naszym życiu i w naszych środowiskach” - powiedział na rozpoczęcie Mszy św. biskup bielsko-żywiecki Tadeusz
Rakoczy. Eucharystia, wzorem lat ubiegłych, sprawowana była w miejscu szczególnym - przy Bloku Śmierci, w którym znajduje się cela-świadek ostatnich dni życia św. Maksymiliana Marii Kolbego. Ponadtysięczna
grupa pielgrzymów modliła się wspólnie z 40 kapłanami diecezjalnymi i zakonnymi koncelebrującymi Mszę św. Wśród nich byli współbracia zakonni św. Maksymiliana z krakowskim prowincjałem Franciszkanów Konwentualnych
- o. Kazimierzem Malinowskim i asystentem generała tego Zgromadzenia dla Wschodniej Europy - o. Jerzym Maculewiczem.
W swej homilii bp Rakoczy odniósł się do wydarzeń sprzed 63 lat w kontekście krwawej ofiary męczenników XX wieku: „U kresu drugiego tysiąclecia Kościół znowu stał się Kościołem męczenników.
Prześladowania ludzi wierzących: kapłanów, zakonników, ludzi świeckich zaowocowały wielkim posiewem męczenników w różnych częściach świata. (...) To świadectwo nie może zostać zmarnowane”. Ksiądz
Biskup, mówiąc o św. Maksymilianie, podkreślił, że jest on dziś dla nas - ludzi przełomu wieków i tysiącleci - „ilustracją przypowieści o Dobrym Pasterzu”, gdyż razem z Edytą Stein
i wszystkimi męczennikami w tym miejscu, naznaczonym nieprawością, dał radykalne świadectwo Ewangelii miłości i życia przez zwycięstwo z Chrystusem i w Chrystusie, przez zwycięstwo dobra i miłości nad
złem i nienawiścią”.
Wśród świadków tamtych strasznych dni był m.in. Michał Micherdziński, jeden z ostatnich żyjących uczestników apelu obozowego, w czasie którego o. Maksymilian wystąpił z szeregu i zgłosił się na śmierć
za wyznaczonego wcześniej Franciszka Gajowniczka.
Przez cały czas trwania modlitwy na ołtarzu polowym znajdował się różaniec św. Maksymiliana. Tę niezwykłą relikwię otrzymał od o. Maksymiliana współwięzień Auschwitz - Wilhelm Żelazny.
W sierpniowej modlitwie w miejscu kaźni św. Maksymiliana z roku na rok bierze udział coraz więcej pielgrzymów, którzy przychodzą z Harmęż, gdzie znajduje się Centrum św. Maksymiliana Kolbego, z okolicznych
parafii mających za patrona właśnie tego Świętego. Grupy Rycerstwa Niepokalanej docierają tam z różnych miast Polski - w tym roku byli m.in. z Opola, ziemi żywieckiej, a nawet z włoskiej Bolonii,
a także grupa Polaków z Kazachstanu.
Po Mszy św. uczestnicy pielgrzymki nawiedzili miejsca martyrologii św. Maksymiliana.
Niecodzienny dzień skupienia przeżyli seminarzyści z Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego w Częstochowie. W niedzielę, 23 lutego 2025 r., opuścili na jeden dzień budynek seminarium, żeby udać się najpierw do kościoła jubileuszowego w sanktuarium Matki Bożej w Leśniowie, a następnie do klasztoru Małych Sióstr Baranka w Choroniu. Seminarzystom przez cały dzień towarzyszył Bp Andrzej Przybylski.
Głównym tematem dnia skupienia był temat Kościoła. Co to znaczy utożsamiać się z Kościołem? Jak realizować swoje powołanie do współodpowiedzialności za Kościół? Jaką twarz ma Jezus w Kościele w naszych twarzach? To tylko niektóre pytania, jakie padały podczas tego spotkania formacyjnego. „Nasze utożsamienie się z Kościołem to nie tyle utożsamianie się z instytucją, z funkcjami i zadaniami kościelnymi, ani nawet z ludźmi Kościoła, ale przede wszystkim utożsamianie się z Chrystusem. Tylko wtedy wszystko, co widzialne w Kościele będzie miało twarz Chrystusa.” – mówił bp Andrzej.
W Środę Popielcową, 5 marca, ruszy jedenasta edycja wielkopostnych kościołów stacyjnych. Wybrano 40 świątyń - tyle, ile jest dni Wielkiego Postu – 25 w archidiecezji warszawskiej i 15 w diecezji warszawsko-praskiej, wskazując je jako miejsca spowiedzi i nabożeństw.
Każda ze świątyń jest stacją jednego dnia Wielkiego Postu. W wyznaczonym kościele obowiązuje ten sam program. Świątynia otwarty będzie od godz. 6.00 do 21.00. Przez cały dzień będzie możliwość spowiedzi, do godz. 15.00 potrwa adoracja Najświętszego Sakramentu. Poza tym o godz. 12.00 wspólna modlitwa "Anioł Pański" i różaniec, o 15.00 "Koronka do miłosierdzia Bożego" bądź nabożeństwo Drogi krzyżowej, o 19.00 Gorzkie żale. Centralnym wydarzeniem każdego dnia będzie msza św. o godz. 20.00.
Od 14 lutego papież Franciszek przebywa w rzymskiej Poliklinice Gemelli, gdzie trafił z powodu zapalenia oskrzeli. Pierwsze komunikaty o stanie zdrowia Ojca Świętego były dość uspokajające. Franciszka odwiedziła nawet włoska premier Giorgia Meloni. Po badaniach okazało się, że papież ma obustronne zapalenie płuc, a w ostatnią sobotę Watykan poinformował, że stan papieża „nadal pozostaje krytyczny”. W ciągu kilku najbliższych godzin powinien ukazać się najnowszy biuletyn medyczny.
Od kilku tygodni papież Franciszek miał objawy przeziębienia. Już podczas audiencji generalnej 5 lutego Ojciec Święty przyznał, że z powodu przeziębienia trudno jest mu mówić. Dlatego o odczytanie katechezy poprosił jednego ze współpracowników. Podobnie było podczas Mszy św. na Placu św. Piotra 9 lutego. Wtedy Franciszek przerwał odczytywanie homilii podkreślając, że ma kłopoty z oddychaniem. Pomimo tego papież pozostał na Placu i kontynuował sprawowanie Mszy św. Sytuacja powtórzyła się także podczas audiencji ogólnej w Auli Pawła VI 12 lutego. Franciszek wyjaśnił, że ma trudności z czytaniem z powodu zapalenia oskrzeli.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.