Reklama

Z Jasnej Góry

Malowane modlitwy Izabeli Trelińskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na Jasnej Górze 31 maja 2004 r. została otwarta wystawa akwarel Izabeli Trelińskiej, eksponowanych w sali im. o. Augustyna Kordeckiego. Wystawa towarzyszyła uroczystej promocji nowo wydanej książki o. Jana Golonki i Jerzego Żmudzińskiego pt. Matka Boża Jasnogórska. Co wiemy o Cudownym Obrazie. Żałować należy, że tak interesująca wystawa trwała na Jasnej Górze tylko dwa miesiące.
Wystawa prac Izabeli Trelińskiej prezentowała 70 obrazów, powstałych w latach 1982-2004. Była to w pewnym sensie wystawa retrospektywna, ukazująca ostatnie 22 lata działalności artystki, pozwalająca prześledzić linię rozwojową jej twórczości.
Na wystawie zostały wyeksponowane zarówno znane wcześniej i wystawiane prace z lat 80. i 90., jak i najnowsze osiągnięcia, powstałe już w nowym stuleciu i tysiącleciu, z lat 2003-2004.
35 akwarel tworzy cykl Modlitwy Różańcowej, realizowany w latach 1982-85. Składa się nań 7 obrazów wyrażających modlitwę Ojcze Nasz, powstałych w 1984 r., malowanych w słoweńskim Bled. Tworzą je w przeważającej części barwne, symboliczne kompozycje kwiatowe oraz sceny: jedna - nawiązująca do tradycji Mojżeszowej, z tablicami Dziesięciorga Przykazań, i druga - ukazująca postacie świętych Cyryla i Metodego, głosicieli chrześcijaństwa.
Malarski zapis modlitwy Chwała Ojcu powstał w Rabce w latach 1983-84 i przedstawia trzy osoby Trójcy Świętej: siedzącego na tronie Boga Ojca, ukrzyżowanego i równocześnie zmartwychwstałego, wizyjnego Chrystusa oraz płomienistego Ducha Świętego.
Zdrowaś Maryjo należy do cyklu związanego z uczestnictwem w Plenerze Jasnogórskim w 1982 r. Wówczas to została przez artystkę zrealizowana koncepcja układu modlitwy maryjnej jako poliptyku złożonego z dziewięciu kwater. Zamysłem artystki było stopniowe przybliżanie widzowi Cudownego Obrazu, od małego wizerunku widzianego z oddali, aż do dużej podobizny samego oblicza Jasnogórskiej Bogurodzicy, widzianego z bliska, „twarzą w Twarz”. Część środkowa poliptyku może być wymienna, osie boczne zaś pozostają w stałym układzie.
Końcowa inwokacja modlitewna od słów Święta Maryjo... wyrażona została w czterech obrazach powstałych w latach 1983-88. Przedstawiają one Maryję Pannę w oparciu o kompozycje Rafaela Madonny della sedia, koronację Maryi przez aniołów, z elementami przyrody w postaci małych piesków wśród kwiatów, Maryję studiującą księgę Apokalipsy oraz Maryję jawiącą się ludzkości w godzinie śmierci. Ten cykl na wystawie wzbogacają jeszcze cztery obrazy - dodatkowe przedstawienia Maryi Panny.
Cykl siedmiu obrazów modlitwy Wierzę w Boga powstał w 1985 r. w Hiszpanii, podczas pobytu autorki w Andaluzji, i zawiera akcenty nawiązujące do widoków Granady, Kordoby i Malagi.
Druga część wystawy to akwarele poświęcone m.in. tematyce Ducha Świętego. Prezentowanych na wystawie 30 obrazów z tego cyklu ukazuje kompozycje symboliczno-abstrakcyjne, przedstawiające dary i owoce Ducha Świętego. Obrazy namalowane zostały w Rabce w latach 1983 i 1985. Ten cykl charakteryzuje się pewną zmianą palety barwnej, odchodzącej od gorących różów i czerwieni w kierunku nasyconych szafirów, połączonych z rozbielonym fioletem i wygaszanych oliwkową zielenią, mieszaną z brązami.
Modlitwa Różańcowa i Dary Ducha Świętego, wystawiane kilkakrotnie w latach 1995-2000, miały szczegółowe opracowania katalogowe.
W dalszym ciągu jasnogórskiej wystawy zaprezentowane zostały akwarele powstałe w latach 1988-2004. Przedstawiają one m.in. tematy Wniebowzięcia i koronacji Maryi Panny, Chrystusa nauczającego w świątyni, Madonnę z Dzieciątkiem, Madonnę z gołąbkiem Ducha Świętego, będącą repliką Madonny z Modlitwy Różańcowej.
Na szczególną uwagę zasługuje Koronacja Najświętszej Maryi Panny, uwidaczniająca zmianę palety malarskiej na rzecz zimniejszej i zagęszczonej materii, o kompozycji opartej na polskim malarstwie gotyckim.
Nową tematykę, którą prezentują dwa cykle: Święci i Aniołowie, artystka zaczęła podejmować na początku lat 90. i w pełni rozwinęła w roku 2004. W czterech pracach uwidacznia się harmonijne przetworzenie inspiracji malarstwa gotyckiego, głównie polskiego, z tradycją ikonicznej sztuki bizantyjskiej. W jej wyniku powstały nowe w formie fascynujące cykle półpostaci świętych, o wielkiej sile wyrazu, skoncentrowanej w szeroko otwartych płonących oczach, niemal przerażających oglądającego swą siłą. Paleta barwna jest stonowana, znacznie wygaszona, a zagęszczona materia malarska ukonkretnia strukturę przedstawionych postaci. Wystawa ukazuje wybranych z tego cyklu świętych. Są to m.in.: św. Piotr, św. Antoni Padewski i św. Brygida Szwedzka.
Cykl aniołów jest reprezentowany przez archaniołów: Gabriela w scenie Zwiastowania, Michała w błękitnej szacie i złotej zbroi, a także aniołów muzykujących. Cykl anielski malowany jest bardziej „powietrznie”, z dużą przejrzystością białego tła papieru. Utrzymany jest w gradacji zestawień rozbielanych, wygaszonych błękitów i czerwieni. Oddaje znakomicie eteryczność i niematerialność niebiańskich posłańców.
Na uwagę zasługuje piękna scena Zwiastowania, przedstawiona w duchu mistycznego malarstwa gotyckiego - w łonie Maryi ukazane zostało Błogosławione Dziecię Jezus, Odkupiciel człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katedra gnieźnieńska: konserwacja i renowacja konfesji św. Wojciecha

2024-05-22 18:49

[ TEMATY ]

relikwie

św. Wojciech

Artur Stelmasiak

W katedrze gnieźnieńskiej rozpoczęły się prace związane z konserwacją i restauracją jednego z najcenniejszych zabytków - konfesji św. Wojciecha, relikwiarza oraz klęczących postaci podtrzymujących relikwiarz. Publikujemy komunikat Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie.

W katedrze gnieźnieńskiej rozpoczęły się prace związane z konserwacją i restauracją jednego z najcenniejszych zabytków - konfesji św. Wojciecha, relikwiarza oraz klęczących postaci podtrzymujących relikwiarz. Projekt zostanie zrealizowany dzięki środkom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i wkładowi własnemu archidiecezji. Przewiduje się, że prace potrwają do końca października br. Nie przeszkodzą one w sprawowaniu liturgii i zwiedzaniu Bazyliki Prymasowskiej. Konserwacja i restauracja konfesji i relikwiarza św. Wojciecha wpisuje się w przygotowania do ważnych przyszłorocznych wydarzeń: Roku Świętego 2025, 1000. rocznicy pierwszych koronacji królewskich w katedrze gnieźnieńskiej, 1025. rocznicy powstania metropolii gnieźnieńskiej. W czasie prowadzonych prac pielgrzymi przybywający do grobu Patrona Polski będą mogli modlić się również przy jego relikwiach. W kaplicy św. Stanisława, w nawie południowej archikatedry, został wystawiony relikwiarz św. Wojciecha - trumienka, która współcześnie m.in. używana jest w procesjach w czasie uroczystości świętowojciechowych.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Polski ksiądz zastrzelony przez zamachowca-komunistę uznany za męczennika

2024-05-23 11:16

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Monika Książek

W polskim Kościele katolickim będzie nowy błogosławiony - to ksiądz Stanisław Kostka Streich (1902-1938), zamordowany przez zamachowca-komunistę w kościele, gdy odprawiał Mszę. Papież Franciszek zatwierdził dekret o męczeństwie kapłana - poinformował w czwartek Watykan.

Stanisław Kostka Streich urodził się w 1902 roku w Bydgoszczy. Święcenia kapłańskie przyjął w 1925 roku.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Synodalność – szansa czy zagrożenia dla Kościoła – konferencja naukowa w Seminarium 35+

2024-05-23 17:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Synodalność – szansa czy zagrożenia dla Kościoła to tytuł konferencji naukowej, która w czwartek 23 maja br. została zorganizowana przez Ogólnopolskie Seminarium dla starszych kandydatów do święceń.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję