Ukazał się nowy, 10. z kolei zeszyt Znaków Nowych Czasów. Jego głównym tematem jest wielowątkowa debata na temat budowy silnej, nowoczesnej, sprawiedliwej i wiernej swojej duchowej tradycji Rzeczypospolitej.
Środowisko skupione wokół pisma chce utrwalić taką debatę poprzez nadanie jej ram instytucjonalnych. Wczesną wiosną bieżącego roku utworzyło więc w Warszawie Klub Chrześcijańskiej Myśli Politycznej im.
św. Tomasza Morusa. W numerze możemy znaleźć materiały z jego pierwszej minisesji, na której referaty wygłosili: abp Tadeusz Gocłowski, Maciej Płażyński i prof. Antoni Z. Kamiński.
Michał Drozdek - redaktor naczelny ZNCz pisze w numerze o idei Klubu: „Po kilkunastu latach budowy III Rzeczypospolitej nie jesteśmy przekonani, że to jest to, o co nam chodziło. Coraz
wyraźniej zaczynamy pytać, czy najpierw nie trzeba było zastanowić się nad fundamentami, nad koncepcją zorganizowania tego państwa”. Pomysłodawcy Klubu nie chcieliby, by jego działalność ograniczała
się tylko do samych dyskusji i wymiany poglądów, lecz aby była częścią szerszego ruchu obywatelskiego, który będzie starał się oddolnie zmieniać polską rzeczywistość. Jedną z najważniejszych inspiracji
tego ruchu jest i będzie nauczanie Jana Pawła II.
Czytelnikom Niedzieli warto polecić także kilka ważnych artykułów z bieżącego numeru. Bp Antun Machota z Ukraińskiej Cerkwi Prawosławnej Patriarchatu Kijowskiego pisze o prawosławnym spojrzeniu na
proces jednoczenia się Europy, wskazując, że dla pełnej jedności naszego kontynentu konieczna jest wzajemna wymiana i obdarowanie tradycji bizantyjskiej i łacińskiej. W dziale historycznym Jerzy Skwara
przypomina historię konspiracyjnej organizacji „Unia”, która wywodziła się z przedwojennego chrześcijańsko-demokratycznego Stronnictwa Pracy. W kręgach jej oddziaływania znajdował się m.in.
młody Karol Wojtyła. W dziale „Europa i świat” uwagę przyciąga materiał dotyczący Wietnamczyków, których spore skupiska mieszkają od kilkunastu lat w Polsce. Warto prześledzić ich losy i dowiedzieć
się czegoś więcej o historii ich azjatyckiej ojczyzny. W dziale dotyczącym problematyki krajowej Mikołaj Cześnik zastanawia się nad jedną z najważniejszych bolączek polskiej demokracji - ciągle
malejącą liczbą ludzi uczestniczących w wyborach.
Godny polecenia jest szkic Anety Gawkowskiej pt. Komunitaryzm, wspólnotowość, wyzwanie, który zwraca uwagę na rozwój istotnego dzisiaj nurtu w światowej myśli politycznej, który stawia na budowanie
społeczeństwa opartego na międzyludzkim solidaryzmie i integracji wspólnotowej. Szczególnie polska myśl i praktyka ma w tym nurcie poczesne miejsce, poczynając od filozofii romantycznej, poprzez refleksję
Prymasa Tysiąclecia, Karola Wojtyły i katolicyzmu społecznego, a kończąc na doświadczeniach ruchu „Solidarność” i pracach ks. Józefa Tischnera.
ZNCz dostępne są w salonach sieci EMPIK i niektórych księgarniach. Pismo można zaprenumerować przez redakcję: ul. Nowogrodzka 84/86, 02-218 Warszawa, tel. (0-22) 622-59-74, e-mail: znaki.redakcja@wp.pl,
adres w internecie: http://www.zncz.org. Redakcja prowadzi też sprzedaż numerów archiwalnych.
Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi.
Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością.
Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z
roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku
notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana
Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele
św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach
i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem
generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana
przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka.
Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do
Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować
nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo
św. Jana Nepomucena.
Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej
Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć
od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana
ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława
IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których
król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu
Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach
i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św.
Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego.
Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak
historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną
śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego
święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej
i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada
św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św.
Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie
Europę.
W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza
granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero
z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził
oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także
teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy,
Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII
zaliczył go uroczyście w poczet świętych.
Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana.
Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej
Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych
drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie,
komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie.
Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy
na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy
druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę.
Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską
w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych
kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych
ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi
biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.
W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych.
Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one
pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak
zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.
Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał
swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony
też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce
jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej
sławy i szczerej spowiedzi.
We wtorek po południu Papież Leon XIV udał się do Bazyliki św. Pawła za Murami, gdzie modlił się przy grobie św. Pawła – Apostoła Narodów a także przewodniczył Liturgii Słowa i wygłosił homilię.
Na początku liturgii, po przejściu przez Drzwi Święte, otwarte z okazji trwającego Roku Jubileuszowego, Ojciec Święty udał się na osobistą modlitwę do grobu św. Pawła Apostoła. Następnie, po wysłuchaniu fragmentu Listu św. Pawła Apostoła do Rzymian, w osobistej homilii, zwrócił uwagę na trzy wielkie tematy, zawarte tym liście: łaskę, wiarę i usprawiedliwienie. Zachęcił, by „powierzając wstawiennictwu Apostoła Narodów początek tego nowego Pontyfikatu” zatrzymać się nad tymi trzema tematami i przez ich pryzmat spojrzeć na dar powołania.
Obecnie pracują oni na terenie trzech diecezji: legnickiej, wrocławskiej i świdnickiej. Mimo odległości, nadal bardzo ważnymi dla tej grupy są rocznice święceń i związane z nimi spotkania rocznikowe.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.