Reklama

Nauka

Malinkiewicz na Impact’21: z perowskitami jesteśmy krok do przodu przed konkurencją

„Na całym świecie trwają badania nad perowskitami, ale tylko w Polsce istnieje fabryka, gdzie powstają przemysłowo produkowane panele fotowoltaiczne, w których wykorzystywana jest technologa perowskitowa. I tylko u nas, znajduje się ich pierwsza, komercyjna instalacja” – mówiła na Impact’21 dr Olga Malinkiewicz, założycielka Saule Technologies.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dr Malinkiewicz była gościem fireside chatu zatytułowanego „Era komercjalizacji perowskitów”. Jak przyznała, właściwie w każdym kraju na świecie, w którym znajdują się instytuty badawcze, trwają obecnie badania nad komercjalizacją technologii perowskitów. Perowskity, to minerały, którymi da się zastąpić krzem w produkcji ogniw fotowoltaicznych. Zbudowane na ich bazie ogniwa są cienkie i elastyczne, dzięki czemu można je umieszczać na dowolnych powierzchniach.

„Oczywiście, są inne firmy, które się zajmują komercjalizacją perowskitów. W Wielkiej Brytanii jest duży ośrodek, w Szwajcarii, w Stanach Zjednoczonych, Australii. Japonia ogłosiła ostatnio, że w 2025 roku chcieliby postawić na komercyjne produkty. Ale to my, w maju tego roku we Wrocławiu, otworzyliśmy pierwszą na świecie fabrykę perowskitów” – mówiła dr Malinkiewicz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kilka lat temu dr Malinkiewicz opracowała metody komercyjnego zastosowania perowskitów i jest właścicielką patentów związanych z ich wykorzystaniem.

„Jesteśmy o krok do przodu przed innymi. Nie tylko otworzyliśmy fabrykę, ale i dwa miesiące później pokazaliśmy pierwszą na świecie perowskitową, wielkowymiarową instalację. Ma ona ok. 40 metrów, kwadratowych” – mówiła polska badaczka.

Na wdrożenie perowskitowej instalacji zdecydowała się firma Aliplast z Lublina.

Reklama

„To żaluzje, które chronią budynek przed zbytnim nasłonecznieniem. Ogniwa są w nie wpasowane, dostarczają energię elektryczną do biura” – mówiła dr. Malinkiewicz.

Fabryka Saule Technologies we Wrocławiu została tak zaprojektowana, aby produkować 40 tys. metrów kwadratowych ogniw perowskitowych rocznie.

„Pokazaliśmy, że proces R&D można uprzemysłowić. Dlatego produkowane przez nas ogniwa mają ceny przemysłowe. Dla naszych klientów integrujemy je z różnymi obiektami jako pilotażowe wdrożenia. Ale to jest kropla w morzu potrzeb. U progu stoją następni, którzy potrzebują tej technologii w milionach metrów kwadratowych” – mówiła dr Malinkiewicz.

Kolejne fabryki trzeba zacząć budować już teraz, bo wznoszenie jednej trwa dwa lata. A do tego potrzebni są inwestorzy.

„Mamy już pierwsze deklaracje, na przykład nasz japoński inwestor powiedział, że jest w stanie pokryć koszty budowy nowej fabryki, możliwe, że rząd Japonii się dorzuci, bo bardzo potrzebują tego typu technologii” – mówiła polska wynalazczyni.

Przyznała przy tym, że zainteresowanie potencjalnych inwestorów jest duże, praktycznie co tydzień pojawia się nowa oferta.

Dr Malinkiewicz ujawniła również, że rynek zweryfikował jej wcześniejsze założenia biznesowe. Okazało się, iż ogniwa perowskitowe mogą znaleźć zastosowania w obszarach wcześniej nie branych pod uwagę.

Reklama

„Kiedy zakładaliśmy firmę, mówiliśmy o dużej fotowoltaice – fasadach budynków, farmach fotowoltaicznych. Tymczasem, pojawiła się potrzeba wyprodukowania małych ogniw, które działają w sztucznym świetle, będących w stanie zasilać małe urządzenia elektroniczne” – mówiła dr Malinkiewicz.

Chodziło o plakietki pokazujące dynamiczną zmianę cen przedmiotów umieszczonych na półkach w sklepie.

„To jest nasz pierwszy skończony produkt, który będziemy teraz wdrażać” – powiedziała dr Malinkiewicz.

2021-10-28 20:15

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy Prymas Glemp wiedział, że ks. Popiełuszko miał być uwięziony w bunkrze w Kazuniu?

Przy okazji 41. rocznicy pogrzebu ks. Jerzego Popiełuszki (3 listopada) w przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że „prymas Polski Józef Glemp co roku przyjeżdżał do Kazunia i odwiedzał bunkier, w którym zginął ks. Popiełuszko”, ale „ukrywał ten fakt przed opinią publiczną”. Jaka jest prawda na ten temat?

W pogrzebie ks. Jerzego 3 listopada 1984 roku uczestniczyłam z rodziną jako mała dziewczynka. Trzymając mamę za rękę, stałam w tłumie na placu przed kościołem św. Stanisława Kostki w Warszawie i ze zdumieniem obserwowałam ludzi znajdujących się na drzewach oraz na dachach pobliskich domów, a także na balkonach mieszkań. O jedenastej, przy akompaniamencie dzwonów, stanął na balkonie prymas Polski, kard. Józef Glemp jako główny celebrans. Obok niego sześciu biskupów z jednej strony i sześciu księży z drugiej.
CZYTAJ DALEJ

Włochy/ W centrum Rzymu zawalił się fragment średniowiecznej wieży

2025-11-03 18:47

[ TEMATY ]

Rzym

Rzym2025

PAP/EPA/ANSA/MAURIZIO BRAMBATTI

W centrum w Rzymu w rejonie alei przy Koloseum zawalił się w poniedziałek fragment średniowiecznej wieży, w której prowadzono prace remontowe i konserwacyjne. Włoskie media podały, że czterech robotników zostało rannych, w tym jeden ciężko.

Runęła zbudowana w 1238 roku wieża Torre dei Conti, znajdująca się w pobliżu alei Fori Imperiali i uważana za jedną z najbardziej imponujących i dobrze zachowanych budowli z czasów średniowiecza.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: „Requiem” Mozarta na zakończenie Festiwalu „Słowo i Muzyka u Jezuitów”

2025-11-04 14:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Słowo i Muzyka u Jezuitów” im. prof. Teresy Żylis – Gara.

XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Słowo i Muzyka u Jezuitów” im. prof. Teresy Żylis – Gara.

Pod patronatem honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Karola Nawrockiego w sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus koncert solistów, chóru i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi zakończył XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Słowo i Muzyka u Jezuitów” im. prof. Teresy Żylis – Gara.

- Podczas spotkania i rozmowy z o. Józefem Łągwą ustaliliśmy, że wystąpimy na zakończenie festiwalu. Bardzo się cieszymy, że jeżeli chodzi o dzieła sakralne, możemy prezentować je w przestrzeni kościołów w Łodzi poza Teatrem Wielkim – powiedział prof. Marcin Nałęcz – Niesiołowski dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi. W świątyni wypełnionej do ostatniego miejsca mogliśmy usłyszeć jedno z najwspanialszych dzieł w historii muzyki sakralnej „Requiem d-moll” Wolfganga Amadeusza Mozarta.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję