Anglia: ważny biskup anglikański został katolikiem
Bp Michael Nazir-Ali, jedna z czołowych postaci Wspólnoty Anglikańskiej, przyjął wiarę katolicką. Jak podaje tygodnik The Catholic Herald, jeszcze w tym miesiącu ma przyjąć święcenia kapłańskie w ordynariacie dla byłych anglikanów. Nie będzie mógł jednak być biskupem, ponieważ jest żonaty.
Nazir-Ali pochodzi z Pakistanu. Jego ojciec był nawróconym na anglikanizm muzułmaninem. W dzieciństwie uczęszczał do katolickiej szkoły w Karachi. Po studiach na uniwersytecie w Cambridge został anglikańskim pastorem i posługiwał w parafiach w Karachi i Lahore. W 1984 został biskupem Raiwind. Ówczesny prymas Wspólnoty Anglikańskiej przeniósł go jednak do Wielkiej Brytanii, ponieważ dalsza posługa w Pakistanie zagrażała jego życiu.
W 1994 r. został biskupem Rochester i szybko stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci brytyjskiego anglikanizmu. Był czołową postacią ewangelikalnego nurtu tego wyznania. Zdecydowanie wypowiadał się w obronie życia, małżeństwa i rodziny. Jak podaje The Catholic Herald, przed 20 laty uchodził za jednego z głównych kandydatów na arcybiskupa Canterbury.
Przez wiele lat był zaangażowany w oficjalny dialog z Kościołem katolickim. Ze względu na swe pochodzenie był czołowym ekspertem w kwestiach islamu. W 2009 r. zrezygnował z posługi biskupiej, by w utworzyć w Oksfordzie ośrodek promujący ewangelikalny nurt anglikanizmu oraz dialog z innymi religiami.
Nazir-Ali to już czwarty anglikański biskup w Wielkiej Brytani, który w ciągu ostatnich dwóch lat zdecydował się na przejście do Kościoła katolickiego. Jego konwersję uznaje się jednak za najbardziej znaczącą i dramatyczną od 1994 r., kiedy to wiarę katolicką przyjął anglikański biskup Londynu Graham Leonard. Przypuszcza się, że poprzez swoją posługę Nazir-Ali wzmocni znaczenie ordynariatu dla byłych anglikanów.
O podstawowych elementach teologii sakramentów rozmawiali uczestnicy XVII spotkania Międzynarodowej Komisji Mieszanej ds. Dialogu Teologicznego między Kościołem Katolickim i Wschodnimi Kościołami Prawosławnymi. W pracach tego gremium, oprócz katolików, wzięli udział przedstawiciele Kościołów: syryjskiego, ormiańskiego (obu katolikosatów: Eczmiadzynu i Cylicji), koptyjskiego i etiopskiego Tewahedo. Są to tzw. Starożytne Kościoły Wschodu, zwane też niechalcedońskimi lub przedchalcedońskimi, gdyż nie przyjęły nauczania Soboru w Chalcedonie z 451 r.
Komisja obradowała w dniach 26 stycznia - 1 lutego w Atchaneh koło Bejrutu w Libanie. Jej pracom wspólnie przewodniczyli: kard. Kurt Koch,kierujący Papieską Radą ds. Popierania Jedności Chrześcijan oraz koptyjski biskup pomocniczy diecezji Los Angeles w USA Cyryl.
Jak mieszkał papież Franciszek? Jak wyglądał jego przedpokój? Jak przyjmował gości? Czym zaskakiwał? O swoich wspomnieniach ze spotkań z Franciszkiem opowiada kard. Grzegorz Ryś.
- Prywatnie - trzeba powiedzieć - że był bardzo bezpośredni. Dobre kilka razy byłem u niego w mieszkaniu, ponieważ bardzo często papież przyjmował w swoim prywatnym mieszkaniu - relacjonował kardynał Ryś.
„Przełom kardynalski” zrewolucjonizował wybory papieskie w kwestii
tego, kto wybiera biskupa Rzymu. Jednak zreformowane przepisy wciąż
nie nadążały za rzeczywistością. Nawet zawężone do kardynałów grono
elektorskie nie było do końca odporne na ingerencje władzy świeckiej
oraz na zabiegi wielkich rzymskich rodów. I jedni, i drudzy szybko
odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Ich reprezentantów było coraz
więcej w gronie kardynałów i prawdę mówiąc, na tę chorobę jeszcze
przez wieki będzie szukane lekarstwo.
Nie brakowało także podwójnych elekcji, a więc i antypapieży. Czas
sede vacante wciąż się przedłużał, zanim po śmierci papieża zdołano
wybrać nowego. Ale źródło tych problemów było już inne: o ile
w pierwszym tysiącleciu był to raczej brak stałych reguł, o tyle później
błędy wynikały z nieprzestrzegania przyjętych zasad. Potrzebne było
coś jeszcze, co miało temu zaradzić. Tym pomysłem było cum clave,
klauzura, zamknięcie na klucz. Z biegiem lat pomysł ten nadał wyborom papieskim niepowtarzalną nazwę: konklawe.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.