Reklama

Wiadomości

Bocelli: Matka Boża Fatimska źródłem duchowości i prostoty

Religia katolicka kładzie duży nacisk na kobiecą perspektywę - powiedział tenor Andrea Bocelli, który śpiewa pieśń "Gratia Plena" w finale filmu "Fatima", wchodzącego 1 października na ekrany kin. Matka Boża Fatimska jest źródłem duchowości i prostoty, która stanowi podstawę wiary - wyjaśnił.

[ TEMATY ]

Fatima

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Film jest bliski memu sercu i zawiera przesłanie, które zawsze starałem się przekazać moim śpiewem. Odwiedziłem to święte miejsce tylko raz, ale wywarło na mnie ogromne wrażenie, ponieważ znałem historię zdarzeń z Fatimy jeszcze z czasów dzieciństwa. Znowu się tam znalazłem tym razem śpiewając, co było dużym przeżyciem. Musimy zdać sobie sprawę, że Matka Boża przychodzi nam z pomocą. Jest przy nas, ukazuje się i przekazuje wiadomości, które powinniśmy wziąć sobie do serca" – powiedział Andrea Bocelli, cytowany przez Katolicką Agencję Informacyjną (KAI).

Reklama

"Opowieść o dzieciach zaznających obecności Matki Bożej Fatimskiej jest jedną z najbardziej poruszających historii o ludzkim poszukiwaniu boskości" – ocenił Harvey Keitel, kreujący w filmie rolę religioznawcy profesora Nicholsa. "Wierzę, że każdy miał w pewnym momencie życia wątpliwości wobec kwestii religijnych, jednak właśnie dlatego Fatima wydaje mi się filmem odpowiednim dla publiczności na wszystkich szerokościach geograficznych. To opowieść dla każdego, nie tylko dla katolików" - podkreślił amerykański aktor, cytowany w materiałach prasowych.

Podziel się cytatem

Reżyser filmu Marco Pontecorvo pracował jako operator w serialach "Gra o tron" i "Rzym" - jest synem Gillo Pontecorvo (1919-2006), twórcy słynnej "Bitwy o Algier" (1966), nagrodzonej Złotym Lwem na 27. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Wychowany we Włoszech Pontecorvo nie znał dokładnie historii objawień maryjnych z 1917 roku. "Wydarzenia te są bardzo dobrze znane we wszystkich katolickich krajach, jednak ja osobiście nie miałem pojęcia, co działo się później z Łucją dos Santos i ogólnie z Portugalią" – powiedział reżyser "Fatimy". "Dałem nura w książki i materiały audiowizualne dotyczące tamtych czasów, żeby zrozumieć nie tylko kwestie fatimskie, ale przede wszystkim zagadnienia społeczno-polityczne okresu Wielkiej Wojny. Czytałem także dużo o relacjach Łucji z matką oraz jej więzi z Maryją Dziewicą. To niezwykle ciekawy trójkąt emocjonalny" - dodał.

Pontecorvo zdecydował, że nie ukaże objawiającej się dzieciom Maryi jako niewyraźnej zjawy – postanowił przedstawić ją na ekranie jako normalną kobietę. W postać tę wcieliła się portugalska aktorka Joana Ribeiro. "Dzieci widzą ją w takiej formie, którą potrafią pojąć swymi umysłami, żeby się nie bać" – wyjaśnił reżyser.

Reklama

"Maryja w najnowszej wersji filmowej opowieści o wydarzeniach w Fatimie nie występuje w rozjaśnionym nimbie, w jakiejś nieziemskiej poświacie, mającej podkreślać jej pochodzenie z nieba. Do jej pokazywania nie zostały użyte imponujące efekty specjalne" - zauważył ks. Artur Stopka. "To po prostu realna, prawdziwa, wręcz dotykalna kobieta. Dzieci u Pontecorvo nie widzą +zjawy+, lecz spotykają prawdziwą, żywą osobę. Zapada w pamięć scena, w której Maryja niemal ujmuje małą Łucję pod brodę. Nie ma dystansu. Jest rzeczywista bliskość" - napisał w recenzji dla KAI.

Portugalska Fátima, gdzie trójce młodych pasterzy w 1917 r. - w trakcie trwającej od 3 lat I wojny światowej - objawiła się Matka Boża, stała się w krótkim czasie jednym z najbardziej popularnych ośrodków religijnych na świecie. Obecnie liczące kilkanaście tysięcy mieszkańców miasto odwiedza każdego roku ponad 6 mln pielgrzymów.

Mimo niewątpliwej popularności wydarzenia, twórcy "Fatimy" spróbowali raz jeszcze przypomnieć tę niezwykłą historię i dać wyraz "niezmierzonej mocy wiary za pomocą filmu łączącego wszystko, co najlepsze w dzisiejszym kinie, z tradycyjnym przekazem na temat życia w braterstwie i pokoju" - czytamy w materiałach prasowych.

Producent James T. Volk nie znał wcześniej szczegółów historii Łucji dos Santos i jej kuzynów Franciszka oraz Hiacynty Marto. Poznawszy je, uznał, "że dzisiejszy świat, coraz wyraźniej rządzony strachem i nienawiścią do bliźniego, potrzebuje tego typu historii". Wraz z Dickiem Lylesem, współzałożycielem Origin Entertainment, postanowili zrealizować "ambitne kino rozrywkowe, którego głównym celem będzie inspirowanie widzów relacją z wydarzeń fatimskich do budowania lepszego świata".

Reklama

"Ludzie wychowani w wierze katolickiej doskonale znają historię Łucji i jej kuzynów, jednak ja dorastałem w kościele ewangelickim, w którym o objawieniu się nie mówiło. I na świecie żyją co najmniej dziesiątki milionów ludzi, którzy też jej nie znają" - wyjaśnił Volk. "Ta opowieść może się stać uniwersalnym mostem łączącym osoby różnych narodowości i wyznań. Skoro trójka niewinnych dzieciaków mogła głosić całemu pokoleniu przesłanie pokoju i nadziei, jestem pewien, że dzięki magii kina możemy powtórzyć to również współcześnie" - powiedział.

Origin Enterteiment kupiła od Warner Bros prawa do remake’u opowiadającego o wydarzeniach z 1917 roku filmu "Objawienia Matki Boskiej Fatimskiej" Johna Brahma i zaprosiła do współpracy doświadczoną producentkę Rose Ganguzzę, zafascynowaną historią fatimskiego objawienia "od dziecka". "Uczęszczałam do szkoły katolickiej, w której zakonnice każdego roku puszczały nam z projektora film +Objawienia Matki Boskiej Fatimskiej+. Wiedziałam, że nie mogę odpuścić tego projektu" - powiedziała Ganguzza.

Historię ukazaną w filmie z 1952 r. należało opowiedzieć tak, by trafiła do publiczności wychowanej na kinie XXI wieku, i osadzić ją w kontekście wydarzeń z początku XX wieku w Europie Zachodniej. "Tej historii nie można pozostawić w społeczno-historycznej próżni, nie dzisiaj" – podkreśliła Ganguzza. "Widzowie muszą zrozumieć realia tamtych czasów" - dodała. Przypomniała, że na półwyspie Iberyjskim narastały wówczas nastroje antykatolickie - kościoły zamykano zarówno w Hiszpanii, jak i w Portugalii, księża spotykali się ze społecznym ostracyzmem. W 1917 roku większość Europy pogrążona była w wojnie na niespotykaną dotąd skalę, codziennie w męczarniach ginęły setki młodych mężczyzn. "Film z 1952 roku pomijał te konteksty, bo tego typu kino nie mogło ich podejmować tuż po drugiej wojnie światowej" - wyjaśniła producentka. "Dla nas był to obowiązek" - podkreśliła.

Reklama

W rolę dorosłej Siostry Łucji wcieliła się brazylijska aktorka Sonia Braga znana m.in. z drugoplanowej roli w "Pocałunku kobiety pająka" nagrodzonej Złotym Globem w 1986 r. Od czasów młodości jest wierzącą katoliczką i zna historię objawień maryjnych w Fatimie. Wyraziła nadzieję, że widzowie docenią opowieść przeniesioną na ekran kinowy. "Chciałabym też, by zauważyli moją ulubioną scenę, gdy siostra Łucja mówi profesorowi Nicholsowi, że jedyne, co może mu zaoferować, to jej własne świadectwo, natomiast odpowiedzi musi poszukać na własną rękę. To bardzo ważne słowa, które warto powtarzać w dzisiejszym świecie" - powiedziała.

Muzykę do "Fatimy" napisał włoski kompozytor Paolo Buonvino, znający dobrze historię objawień maryjnych z 1917 roku, który jednak nigdy nie rozważał jej z punktu widzenia Łucji. "Doznała objawienia, ale uznała to za coś normalnego. Chciałem przekazać poprzez muzykę spokój jej umysłu. Mam nadzieję, że dzięki tym kompozycjom widzowie wyjdą z kina w podobnym stanie, rozkoszując się pozostawionymi przez film refleksjami" - powiedział.

Wykonawca finałowej pieśni "Gratia Plena" (po łacinie "Pełna łaski"), tenor Andrea Bocelli podkreślił, że wiara jest jedną z najważniejszych rzeczy w życiu. "To dar, który staram się chronić. Zawsze inspirowała mnie świadomość, iż religia katolicka kładzie duży nacisk na kobiecą perspektywę, co pięknie zostało przeniesione przez producentów w ramy tego filmu" – powiedział. "Matka Boża Fatimska jest źródłem duchowości i prostoty, która stanowi podstawę wiary, jako pomostu łączącego to, co ludzkie, z tym, co Boskie. Nic dziwnego, że przez stulecia powstało tyle pieśni sławiących Jej niezwykłość oraz płynące z Jej objawień przesłanie nadziei, pokoju i braterstwa" - wyjaśnił.

Reklama

"Nie chciałbym, żeby nasza praca była traktowana jako +film dla wierzących+, uważam bowiem, że nie ma znaczenia, czy widz jest wierzący, wierzący, ale niepraktykujący, czy niewierzący. Każdy znajdzie tu coś dla siebie" – podsumował producent James T. Volk. "Film niesie uniwersalne przesłanie, byśmy wszyscy spróbowali zmienić się na lepsze, bo tylko tak będziemy mogli uczynić świat lepszym miejscem. Oto historia małej dziewczynki, która uczy się, że mimo problemów z matką oraz innymi ludźmi świat jest pięknym miejscem, o które warto walczyć. Tak po prostu. Mam nadzieję, że nasz film pozostawi widzów właśnie z taką świadomością".

"Fatima" jest filmem o tym, jak trudno uwierzyć. Ale trzeba - bo warto.

Paweł Tomczyk (PAP)

pat/ dki/

2021-09-30 08:52

Oceń: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kopia Ikony Częstochowskiej już w Fatimie

[ TEMATY ]

Fatima

BOŻENA SZTAJNER

Odbywająca pielgrzymkę „Od Oceanu do Oceanu” kopia Ikony Matki Bożej Częstochowskiej jest już w Fatimie. 2 marca zakończyła się peregrynacja przez Hiszpanię, która od 15 grudnia objęła 60 miast na trasie ok. 8 tys. km. Przekazanie Ikony przez Hiszpanów nastąpiło w mieście Bajadoz, dokąd przyjechała delegacja z Portugalii, reprezentująca Światowy Apostolat Fatimski. Matka Boża w Ikonie Częstochowskiej opuściła Badajoz w eskorcie lokalnej policji i wjechała do Portugalii zatrzymując się w miejscowości Campo Maior, gdzie na centralnym placu powitał ją tłum ok. 1000 osób ze swoimi duszpasterzami oraz władzami miasta.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec z Carlem Acutisem – część światła

2025-10-15 20:53

[ TEMATY ]

różaniec

bł. Carlo Acutis

św. Carlo Acutis

Carlo Acutis

Vatican Media

Carlo został ochrzczony jako dwutygodniowe niemowlę i bardzo cenił ten moment. Kiedyś powiedział, że: „Ludzie nie zdają sobie sprawy, jak nieskończenie wielki jest to dar, i poza słodyczami, bombonierkami i białym ubrankiem, których zwykle chcą dla swoich dzieci, nie przejmują się absolutnie tym, aby zrozumieć sens daru, jaki Bóg ofiarowuje ludzkości”.
CZYTAJ DALEJ

Początek nowej przygody

2025-10-16 23:40

Biuro Prasowe AK

- Rozpoczynający się dzisiaj tą uroczystością nowy rok akademicki Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie jest początkiem nowej, wielkiej przygody ewangelizacji. I właśnie dlatego odpowiedzieliśmy na wezwanie Chrystusa Zmartwychwstałego, by zgromadzić się tutaj na Eucharystii, by słuchać Jego słowa, by karmić się Jego chlebem na dzisiaj i na wieczność całą – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie, inaugurującej nowy rok akademicki na papieskiej uczelni.

Kustosz Sanktuarium Świętego Jana Pawła II w Krakowie, ks. Tomasz Szopa powitał uczestników inauguracji roku akademickiego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, przypominając, że uroczystość odbywa się w rocznicę 47. wyboru kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową. Zaznaczył, że tegoroczna inauguracja ma wyjątkowy charakter, ponieważ przypada w Roku Jubileuszowym pod hasłem „Pielgrzymi nadziei”. – Wszyscy tutaj przebywamy jako pielgrzymi nadziei. Wiemy, jak bardzo współcześnie, w tym konkretnym momencie naszej historii, tej nadziei potrzebujemy – mówił kustosz i odczytał list sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej, skierowany na tę okazję. „Nowy Rok Akademicki to czas nowego zasiewu prawdy, dobra i piękna. Zadaniem uniwersytetu jest bowiem zaszczepianie w ludzkich sercach pragnienia wartości, by poprzez trud nauczania i uczenia się doprowadzić człowieka do kontemplacji prawdy. Niech Nowy Rok Akademicki będzie czasem owocnej pracy dla wszystkich studentów, wykładowców i pracowników Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, by otwarci na Boga i drugiego człowieka współpracowali w tworzeniu świata bardziej braterskiego i zjednoczonego pokoju” – napisał kard. Pietro Parolin, przekazując również pozdrowienie i błogosławieństwo Ojca Świętego, Leona XIV.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję