Reklama

Europa

Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny - 140 lat historii pod znakiem ożywienia wiary

W Europie „chorej na obojętność” Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny może sprzyjać rozbudzeniu przynależności do Kościoła i nawróceniu - tak papież Franciszek przed trzema laty mówił o tym wydarzeniu w Budapeszcie, rozpoczynającym się w niedzielę. 12 września odprawi tam mszę na jego zakończenie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny w stolicy Węgier jest pierwszym wielkim spotkaniem katolików w czasach pandemii Covid-19. Planowano je na koniec września 2020 roku, ale przełożono o rok. Mszę inaugurującą Kongres odprawi w niedzielę włoski kardynał Angelo Bagnasco.

Jak się zauważa, oczy milionów wiernych będą 12 września zwrócone ku Europie Środkowej. Tego dnia papież podczas swej pierwszej wizyty w Budapeszcie przewodniczyć będzie mszy na zakończenie Kongresu, a w Warszawie odbędzie się beatyfikacja prymasa Polski, kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prymas Węgier, metropolita Ostrzyhomia-Budapesztu kardynał Peter Erdoe powiedział watykańskim mediom w sobotę, że obecność Franciszka będzie „wielkim znakiem nadziei po półtora roku pandemii”. „To znak otwarcia, odrodzenia”, „radosne wydarzenie” - podkreślił.

Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny to masowe zgromadzenie katolików mające na celu umocnienie więzi z Chrystusem poprzez zgłębianie tajemnicy Eucharystii. Ma 140-letnią historię, która zaczęła się od prywatnej inicjatywy we Francji.

Z czasem został wpisany do watykańskiego kalendarza najważniejszych wydarzeń religijnych, często również z udziałem kolejnych papieży na wszystkich kontynentach. Utworzony został Papieski Komitet ds. Międzynarodowych Kongresów Eucharystycznych.

Profesor Christian Sorrel z Papieskiego Komitetu Nauk Historycznych powiedział portalowi Vatican News, że kongresy zawsze łączyły element duchowy w postaci mszy, adoracji Najświętszego Sakramentu i procesji eucharystycznych z refleksją na temat roli wiary katolickiej we współczesnym świecie.

Z ideą spotkań poświęconych kultowi eucharystycznemu i jego odnowie wystąpiła w latach 70. XIX wieku młoda świecka z Francji Emilie-Marie Tamisier. Idei tej przyświecało pragnienie przeciwstawienia się tendencjom laicyzacyjnym, antykościelnym i antyreligijnym oraz rozbudzenia dumy w katolikach z wiary. Ideę organizacji kongresu poparł papież Leon XIII wydając specjalną bullę w tej sprawie.

Reklama

Pierwszy Kongres odbył się w 1881 roku w Lille pod hasłem „Społeczne królestwo Chrystusa”. Uczestniczyło w nim 8 tys. osób z kilku krajów. Hasłem drugiego kongresu rok później były słowa „Schrystianizować życie przez Eucharystię”. Już wtedy jednym z tematów dyskusji była postępujące zeświecczenie społeczeństw.

Przez pierwszych 10 lat spotkania odbywały się we Francji, Belgii oraz Szwajcarii. W 1893 roku była to Jerozolima.

Na progu XX wieku wydarzenia te nabrały większego międzynarodowego znaczenia. W 1905 roku kongresowi w Rzymie przewodniczył po raz pierwszy papież - Pius X. W 1908 roku miejscem uroczystości był Londyn, a dwa lata później Montreal. Przybywali kardynałowie, a także dziesiątki biskupów, setki kapłanów, tysiące wiernych.

Kongresowi w Wiedniu we wrześniu 1912 roku patronował cesarz Franciszek Józef. Tamtejsza prasa informowała wówczas, że uczestniczyło w nim około 2 tys. Polaków. Wydarzenie to było także upamiętnieniem odsieczy wiedeńskiej z 1683 roku, a podczas inauguracji metropolita miasta, arcybiskup Franz Xavier Nagl mówił o roli Polaków i króla Jana III Sobieskiego w tej bitwie.

W 1928 roku spotkanie zorganizowano w Sydney pod hasłem „Maryja a Eucharystia”. W 1932 roku Kongres Eucharystyczny odbył się w Dublinie w związku z 1500. rocznicą przybycia patrona Irlandii świętego Patryka.

W Budapeszcie w 1938 roku odbył się ostatni kongres przed drugą wojną światową, a jego hasłem były słowa „Eucharystia więzią miłości”. Przybyło tam około 100 tys. osób z wielu krajów. Niemcom przyjazdu zabronił Hitler.

Pierwszy kongres po wojnie miał miejsce w 1952 roku w Barcelonie. Uczestniczył w nim dyktator Hiszpanii, generał Francisco Franco.

Papież Paweł VI przewodniczył spotkaniom w Bombaju w 1964 i w Bogocie w 1968 roku.

Reklama

Święty Jan Paweł II uczestniczył następnie w Międzynarodowych Kongresach Eucharystycznych w Nairobi w 1985 roku, w Seulu w 1989 roku i w Sewilli w 1993 roku.

Pierwszy i jedyny dotąd kongres w Polsce, a 46. w swojej historii, odbył się w 1997 roku we Wrocławiu, gdzie polski papież odprawił mszę na jego zakończenie. W homilii św. Jan Paweł II mówił, że Eucharystia jest „źródłem i szczytem życia Kościoła”. „Kościół żyje Eucharystią, z niej czerpie duchowe energie do pełnienia swej misji. Ona daje mu siłę wzrostu, ona go jednoczy. Eucharystia jest sercem Kościoła” - dodał.

„Na szlaku Kongresów Eucharystycznych, który wiedzie przez wszystkie kontynenty, kolejnym etapem jest Wrocław — Polska, Europa Środkowowschodnia. Dokonały się tutaj zmiany, które dały początek nowej epoce w dziejach współczesnego świata. Kościół pragnie w ten sposób dziękować Chrystusowi za dar wolności odzyskanej przez wszystkie te narody, które tak wiele wycierpiały w latach totalitarnego zniewolenia” - podkreślił polski papież.

W 2000 roku w Rzymie św. Jan Paweł II odprawił mszę na zakończenie 47. kongresu.

Papież Benedykt XVI w 2008 roku przez łącza satelitarne zwrócił się do uczestników spotkania w kanadyjskim Quebec, a cztery lata później w Dublinie.

Ostatnie przed budapeszteńskim spotkanie odbyło się na Filipinach w 2016 roku.

Dla papieża Franciszka spotkanie w stolicy Węgier będzie pierwszym Międzynarodowym Kongresem Eucharystycznym. Jego hasło brzmi: „W Tobie są wszystkie me źródła”.

W 2018 roku papież powiedział: „Oby Kongres Eucharystyczny, który odbędzie się w Budapeszcie, sprzyjał we wspólnotach chrześcijańskich procesom odnowy, ażeby zbawienie, którego Eucharystia jest źródłem, przekładało się także na kulturę eucharystyczną, potrafiącą inspirować mężczyzn i kobiety dobrej woli w dziedzinach charytatywnej, solidarności, pokoju, rodziny, troski o świat stworzony”.

Reklama

Z Watykanu Sylwia Wysocka (PAP)

sw/ ap/

2021-09-05 10:51

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Węgry/ Kościół Polski w Budapeszcie centrum religijnym i kulturalnym

[ TEMATY ]

Kościół

Węgrzy

Budapeszt

Neilhooting / Foter.com / CC BY

Kościół Polski w Budapeszcie, konsekrowany w 10. rocznicę Cudu nad Wisłą, jest ośrodkiem życia religijnego, ale też społeczno-kulturalnego Polonii węgierskiej. Działa przy nim Dom Polski, gdzie jest m.in. klub seniora i przedszkole oraz chór.

„Kościół spełnia swą podstawową, religijną rolę: sakramenty, eucharystia, katecheza. Ale też w ten sposób podtrzymywane jest bogactwo kultury, z której wyrastamy, to nas ubogaca i tym możemy ubogacać innych. Żeby ktoś nas zrozumiał, warto, żeby także poznał naszą kulturę” – podkreślił w rozmowie z PAP proboszcz Polskiej Parafii Personalnej na Węgrzech ksiądz Krzysztof Grzelak.

CZYTAJ DALEJ

Bp Milewski: nie możemy ustawać w głoszeniu Ewangelii

2024-04-25 19:23

[ TEMATY ]

Ewangelia

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

Wielu powie, że głoszenie Ewangelii to niemożliwe zadanie. Trzeba nam jednak ją głosić i się nie zniechęcać, choć przeszkód i problemów tak dużo - uważał bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej, w święto św. Marka Ewangelisty. Zachęcił także wiernych, aby „pozostawali wierni sobie i wierni Bogu”.

W święto św. Marka Ewangelisty, ucznia Pana Jezusa, towarzysza św. Piotra i św. Pawła, apostoła - misjonarza, bp Milewski stwierdził, że dzięki jego Ewangelii poznajemy czyny miłości Boga wobec ludzkości. Naoczny świadek życia Jezusa swoją księgę zaadresował do ludzi do środowiska chrześcijan, którzy nie urodzili się Żydami. Symbolem ewangelisty stał się skrzydlaty lew, zwierzę symbolizujące potęgę i działanie, moc i odwagę, siłę ducha.

CZYTAJ DALEJ

Panie! Spraw, by moje życie jaśniało Twoją chwałą!

2024-04-26 11:09

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Człowiek nierzadko boi „odsłonić się” w pełni, pokazać, kim w rzeczywistości jest, co myśli i w co wierzy, co uważa za słuszne, czego chciałby bronić, a co odrzuca. Obawia się, że ewentualna szczerość może mu zaszkodzić, zablokować awans, przerwać lub utrudnić karierę, postawić go w złym świetle itd., dlatego woli „się ukryć”, nie ujawniać do końca swoich myśli, nie powiedzieć o swoich ukrytych pragnieniach, zataić autentyczne cele, prawdziwe intencje. Taka postawa nie płynie z wiary. Nie zachęca innych do jej przyjęcia. Chwała Boga nie jaśnieje.

Ewangelia (J 15, 1-8)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję