Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Modlitwa króla o zwycięstwo i pokój

Niedziela Ogólnopolska 22/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 144 [143], 1-10 - z Jutrzni na wtorek IV tygodnia
Audiencja generalna, 21 maja 2003 r.

1. Wysłuchaliśmy przed chwilą pierwszej części Psalmu 144 [143]. Nosi ona znamiona hymnu królewskiego, przeplatanego innymi tekstami biblijnymi, tak iż staje się nowym utworem modlitewnym (por. Ps 8, 5; 18 [17], 8-15; 34 [33], 2-3; 39 [38], 6-7). Tym, który mówi w pierwszej osobie, jest sam król Dawid, uznający Boskie pochodzenie swoich sukcesów.
Pan przedstawiony jest za pomocą obrazów wojskowych, zgodnie ze starożytną symboliką: postrzegany jest bowiem jako instruktor wojskowy (por. Ps 144 [143], 1), jako niezdobyta warownia, tarcza i zwycięzca (por. w. 2). W ten sposób chce się wysławiać osobowość Boga, który angażuje się przeciwko złu w historii: nie jest On mroczną potęgą czy swego rodzaju fatum ani władcą niewzruszonym i obojętnym na losy człowieka. Cytaty i ton tej celebracji Boga są echem hymnu Dawidowego, zachowanego w Psalmie 18 [17] i w rozdziale 22. Drugiej Księgi Samuela.

Reklama

2. W obliczu Bożej mocy król żydowski uznaje, że - tak jak wszystkie ludzkie stworzenia - jest kruchy i słaby. Aby oddać to wrażenie, modlący się władca ucieka się do dwóch zdań z Psalmów 8 i 39 [38] i splata je, nadając im nową, bardziej intensywną wymowę: "O Panie, czym jest człowiek, że masz o nim pieczę, czym syn człowieczy, że Ty o nim myślisz? Człowiek jest podobny do tchnienia wiatru, dni jego jak cień mijają" (Ps 144 [143], 3-4). Ujawnia się tu twarde przekonanie, że jesteśmy nietrwali, podobni do tchnienia wiatru, jeżeli Stwórca nie zachowa nas przy życiu, On, "w którego ręku - jak mówi Hiob - tchnienie życia i dusza każdego człowieka" (por. Hb 12,10).
Tylko z Bożym wsparciem możemy przezwyciężyć niebezpieczeństwa i trudności, jakimi najeżony jest każdy dzień naszego życia. Tylko licząc na pomoc Niebios możemy, jak starożytny król Izraela, podjąć drogę ku wolności od wszelkiego ucisku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Ingerencja Boga opisana jest za pomocą tradycyjnych wyobrażeń kosmicznych i historycznych w celu ukazania Jego panowania nad wszechświatem i zachowaniami ludzkimi. Oto zatem góry, które dymią przy nagłych wybuchach wulkanu (por. Ps 144 [143], 5). Oto błyskawice, które są jak strzały ciskane przez Pana, gotowe unicestwić zło (por. w. 6). Oto wreszcie "wielkie wody", które w języku biblijnym są symbolem chaosu, zła i nicości, jednym słowem - negatywnej obecności w historii (por. w. 7). Do tych wyobrażeń kosmicznych dochodzą inne, natury historycznej: to "wrogowie" (por. w. 6), "cudzoziemcy" (por. w. 7), kłamcy, krzywoprzysięzcy, czyli bałwochwalcy (por. w. 8).
To bardzo konkretny, wschodni sposób przedstawiania niegodziwości, przewrotności, ucisku i niesprawiedliwości: straszliwej rzeczywistości, od której wyzwala nas Pan, kiedy wchodzimy w świat.

4. Psalm 144 [143], który proponuje nam Liturgia Godzin, kończy się krótkim hymnem dziękczynnym (por. ww. 9 -10). Jego źródłem jest pewność, że Bóg nie opuści nas w walce ze złem. Dlatego modlący się intonuje melodię przy akompaniamencie dziesięciostrunowej harfy, pewny, że Pan "daje królom zwycięstwo i wyzwoli sługę swego Dawida" (ww. 9-10).
Słowo "uświęcony" [konsekrowany] to po hebrajsku "Mesjasz": mamy więc do czynienia z Psalmem królewskim, który już w liturgii starożytnego Izraela przekształca się w pieśń mesjańską. Powtarzając go my, chrześcijanie, wpatrujemy się w Chrystusa, który wyzwala nas od wszelkiego zła i wspiera w walce z ukrytymi jego siłami. Jest to bowiem walka nie "przeciw krwi i ciału, lecz przeciw Zwierzchnościom, przeciw Władzom, przeciw rządcom świata tych ciemności, przeciw pierwiastkom duchowym zła na wyżynach niebieskich" (Ef 6,12).

5. Zakończmy więc uwagą, którą podsuwa nam św. Jan Kasjan, mnich żyjący w IV-V wieku w Galii. W swoim dziele Wcielenie Pana, biorąc za punkt wyjścia w. 5 naszego Psalmu - "O Panie, nachyl Twych niebios i zstąp" - widzi w tych słowach oczekiwanie przyjścia na świat Chrystusa. I tak pisze dalej: "Psalmista prosił, by (...) Pan ukazał się w ciele, pokazał się na świecie w sposób widoczny i w widoczny sposób wzięty został do chwały (por. 1 Tm 3,16) i aby nareszcie święci mogli zobaczyć oczami swego ciała wszystko to, co duchowo przewidzieli" (L´Incarnazione del Signore, V, 13, Rzym 1991, ss. 208-209). O tym właśnie świadczy w radości wiary każdy ochrzczony.

(KAI/Rzym)

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Różaniec z bł. Karoliną Kózkówną - tajemnice bolesne

2025-10-06 20:58

[ TEMATY ]

różaniec

bł. Karolina Kózkówna

fot. Magdalena Pijewska

Bł. Karolina Kózkówna

Bł. Karolina Kózkówna

Prezentujemy wyjątkowe rozważania Różańca - tajemnice bolesne z bł. Karoliną Kózkówną, przygotowane przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży, które zawierają słowa św. Jana Pawła II.

Święci są po to, ażeby świadczyć o wielkiej godności człowieka. Świadczyć o Chrystusie ukrzyżowanym i zmartwychwstałym "dla nas i dla naszego zbawienia", to znaczy równocześnie świadczyć o tej godności, jaką człowiek ma wobec Boga. Świadczyć o tym powołaniu, jakie człowiek ma w Chrystusie. Karolina Kózkówna była świadoma tej godności. Świadoma tego powołania.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: jeśli Kościół straci zaufanie, nie będzie mógł spełniać swojej misji

2025-10-07 06:59

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Episkopat News

Jeśli Kościół straci zaufanie, nie będzie mógł spełniać swojej misji – powiedział PAP metropolita warszawski abp Adrian Galbas. Dodał, że szukanie odpowiedzi na pytanie, co zrobić, by to zaufanie odzyskać, każdy członek Kościoła powinien zacząć od siebie.

Metropolita warszawski odniósł się do badania przeprowadzonego przez IBRiS, z którego wynika, że łączny odsetek osób, które deklarują zaufanie („zdecydowanie” lub „raczej”) do Kościoła katolickiego, spadł z 58 proc. we wrześniu 2016 r. do 35,1 proc. we wrześniu 2025 r., czyli o 22,9 punktu procentowego. Jednocześnie poziom nieufności wzrósł w tym samym okresie prawie dwukrotnie, z 24,2 proc. do 47,1 proc.
CZYTAJ DALEJ

Pilny apel biskupów Europy do Ursuli von der Leyen. Chodzi o wolność religijną

Biskupi Unii Europejskiej zwrócili się do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen o pilne powołanie specjalnego, unijnego wysłannika ds. wolności religijnej lub przekonań poza Unią Europejską. Podkreślili, że mimo upływu roku od rozpoczęcia drugiej kadencji Komisji stanowisko to pozostaje nieobsadzone.

Apel hierarchów to efekt ubiegłotygodniowego zgromadzenia Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) w Brukseli. Biskupi przypomnieli, że funkcja wysłannika jest „kluczowa dla promowania i ochrony wolności religijnej na arenie międzynarodowej”. Ich zdaniem, w obecnym kontekście rosnących prześladowań i dyskryminacji wobec wierzących – w tym przede wszystkim chrześcijan – jej przywrócenie jest sprawą pilną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję