Bp Bronakowski przypomniał, że kierowany przez niego Zespół od wielu lat sprzeciwia się tym zmianom w prawie, które niosą wiele negatywnych konsekwencji dla społeczeństwa borykającego się z problemami uzależnień. “Do tych najważniejszych zmian należy zaliczyć zwiększanie promocji, reklama piwa i ściślejsze powiązanie alkoholu ze sferą wypoczynku oraz sportu i rekreacji” – zaznacza duchowny. Dodaje, że jest to szczególnie niebezpieczne dla młodych ludzi, którzy są najczęstszymi i najliczniejszymi odbiorcami reklam i uczestnikami imprez masowych, w tym sportowych.
Przewodniczący Zespołu zwraca uwagę, że piwo, tak samo jak wódka, czy inne mocniejsze napoje, zawiera alkohol etylowy, a przez to, że jest słabsze, sprawia wrażenie „niegroźnego”. Zwraca przy tym uwagę, że to właśnie piwo jest najczęstszą przyczyną upojenia alkoholowego i może ono prowadzić do uzależnienia.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Bp Bronakowski podkreśla, że Zespół KEP ds. Apostolstwa trzeźwości od wielu lat protestuje przed pobłażliwym i nieodpowiedzialnym traktowaniem piwa, jako zwykłego napoju. “Chcemy w sposób szczególny docierać do ludzi młodych i chronić ich przed agresywną reklamą alkoholu, przed pijackimi zwyczajami zakorzenionymi w społeczeństwie i brakiem wychowania do trzeźwości” – podkreśla autor.
Reklama
Cytując słowa św. Jana Pawła II: „Naród, który zabija własne dzieci, jest narodem bez przyszłości” bp Bronakowski napisał: “Trawestując te słowa, można powiedzieć: Naród, który rozpija własne dzieci, jest pozbawiony przyszłości”.
Duchowny przypomniał, że co roku w sierpniu Kościół w Polsce modli się o trzeźwość narodu i prosi o dar abstynencji i zachęcił do tej modlitwy wszystkich ludzi dobrej woli.
“Chociaż niepokoi nas bezczynność niektórych organów państwowych i samorządowych wobec tego problemu, to mamy nadzieję na dobrą zmianę w tym tak ważnym dla losu narodu obszarze” – stwierdził bp Bronakowski. Dodał, że “siłą społeczeństwa obywatelskiego są obywatele świadomi swojej odpowiedzialności przed drugim człowiekiem i przed całą wspólnotą narodową”.
***
W ogłoszonym wczoraj raporcie Instytutu Jagiellońskiego “Polska zalana piwem” podano, że tylko w 2019 r. Polacy wypili 7,4 mld puszek piwa o pojemności 0,5 litra – podano
Statystycznie prawie codziennie 22 mln Polaków wypija 1 butelkę bądź puszkę piwa. Polacy nie traktują piwa jako alkohol, a to właśnie w piwie wypijają ok. 55% całego alkoholu spożywanego w Polsce – wynika z raportu. Polacy wydają na piwo 17 mld złotych rocznie.
“Z medycznego i społecznego punktu widzenia przyzwolenie na prezentowanie piwa jako nieszkodliwej rozrywki, czy niezbędnego elementu zabawy, sportu i wspólnie spędzanego czasu wolnego jest kompromitacją podstaw ochrony społeczeństwa przed alkoholizmem” – twierdzą autorzy.