Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Panie, udziel mi mądrości

Niedziela Ogólnopolska 6/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mdr 9, 1-6. 9-11 - z Jutrzni na sobotę III tygodnia

Audiencja generalna, 29 stycznia 2003 r.

1. Hymn, którego wysłuchaliśmy przed chwilą, jest częścią dłuższej modlitwy, włożonej w usta Salomona, który przez tradycję biblijną postrzegany był jako król sprawiedliwy i szczególnie mądry. Modlitwę tę znajdujemy w dziewiątym rozdziale Księgi Mądrości, w jednym z pism Starego Testamentu powstałym w języku greckim, prawdopodobnie w Aleksandrii, w Egipcie, u zarania ery chrześcijańskiej. Jest ona wyrazem żywotnego i otwartego judaizmu diaspory żydowskiej w świecie hellenistycznym.
Spotykamy w tej Księdze trzy podstawowe kierunki myśli teologicznej: błogosławioną nieśmiertelność jako ostateczny cel życia człowieka sprawiedliwego (por. ww. 1-5); mądrość jako Boży dar, przewodnik w życiu i w wyborach wiernego (por. ww. 6-9); historię zbawienia, a przede wszystkim fundamentalne wydarzenie wyjścia z niewoli egipskiej jako znak walki między dobrem a złem, która prowadzi do pełnego zbawienia i odkupienia (por. ww. 10-18).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Salomon żył około dziesięciu wieków przed natchnionym autorem Księgi Mądrości, jednakże został uznany za głównego i ideowego twórcę całej późniejszej refleksji mądrościowej. Modlitwa hymnologiczna, włożona w jego usta, jest uroczystym wołaniem skierowanym do "Boga przodków i Pana miłosierdzia" (Mdr 9, 1), ażeby udzielił cennego daru mądrości.
W tekście jest bardzo jasna aluzja do sceny, jaką opowiada Pierwsza Księga Królewska, gdy Salomon u początku swego królowania udaje się do Gibeonu, gdzie znajdowało się sanktuarium, i po złożeniu wielkiej ofiary ma w nocy sen - objawienie. Na prośbę samego Boga, który zachęca go do wyrażenia życzenia, odpowiada: "Racz więc dać Twemu słudze serce pełne rozsądku do sądzenia Twego ludu i rozróżniania dobra od zła" (1 Krl 3, 9).

3. Ta prośba Salomona została w hymnie rozwinięta w serię wezwań skierowanych do Pana, aby udzielił niezastąpionego skarbu, jakim jest mądrość.
We fragmencie znajdującym się w Liturgii Godzin znajdujemy dwa błagania: "Dajże mi Mądrość...; Wyślij ją z niebios świętych, ześlij od tronu swej chwały" (Mdr 9, 4. 10). Bez tego daru człowiek ma świadomość, że żyje bez przewodnika w moralnych wyborach, tak jak bez gwiazdy polarnej podczas podróżowania: "Bom sługa Twój..., człowiek niemocny i krótkowieczny, zbyt słaby, by pojąć sprawiedliwość i prawa... jeśli [człowiekowi] braknie mądrości od Ciebie - za nic będzie poczytany" (ww. 5-6).
Łatwo zrozumieć, że ta "mądrość" nie jest zwykłą inteligencją czy zdolnością praktyczną, ale przede wszystkim uczestnictwem w samym umyśle Boga, który "w Mądrości swojej stworzył człowieka" (w. 2). Jest więc zdolnością wnikania w najgłębszy sens istnienia, życia i historii, wychodząc poza materię rzeczy oraz wydarzeń, aby odkryć ich ostateczne znaczenie, jakie nadaje im Bóg.

4. Mądrość jest jak lampa, która oświeca nasze wybory moralne każdego dnia i prowadzi nas po właściwych ścieżkach ku poznaniu, "co jest miłe w oczach Pana, co słuszne według Jego przykazań" (por. w. 9).
Dlatego liturgia pozwala nam modlić się słowami Księgi Mądrości na początku każdego dnia, aby Bóg był przy nas ze swoją Mądrością i towarzyszył nam w codziennych zmaganiach (por. w. 10), ukazując dobro i zło, to, co sprawiedliwe, i to, co nie jest sprawiedliwe.
Ufając Bożej Mądrości, idziemy pełni pokoju przez świat. Trzymamy się jej, kochając ją miłością oblubieńczą, za przykładem Salomona, który - jak czytamy w Księdze Mądrości - wyznawał: "Ją [mądrość] pokochałem, jej od młodości szukałem: pragnąłem ją sobie wziąć za oblubienicę i stałem się miłośnikiem jej piękna" (Mdr 8, 2).

5. Ojcowie Kościoła widzieli w Chrystusie Mądrość Bożą, zgodnie z myślą św. Pawła, który określał Chrystusa jako "moc Bożą i mądrość Bożą" (1 Kor 1, 24).
Zakończmy nasze spotkanie modlitwą św. Ambrożego, który tak zwraca się do Chrystusa: "Naucz mnie słów bogatych w mądrość, ponieważ Ty jesteś Mądrością! Otwórz moje serce, Ty, który otwarłeś Księgę! Otwórz tę bramę, która jest w niebie, ponieważ Ty jesteś Bramą! Jeżeli wejdziemy przez Ciebie, posiądziemy Królestwo niebieskie; jeżeli wejdziemy przez Ciebie, nie zostaniemy oszukani, ponieważ nie może zbłądzić ten, kto wszedł już do mieszkania Prawdy" (Komentarz do Psalmu 118/1: Saemo 9, s. 377).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

MKiDN o Magdzie Umer: Polska kultura straciła dzisiaj jeden ze swoich najczulszych głosów

2025-12-12 16:07

[ TEMATY ]

zmarła

Magda Umer

PAP/Szymon Pulcyn

Na zdjęciu archiwalnym z dnia 25.09.2024. poetka i piosenkarka Magda Umer.

Na zdjęciu archiwalnym z dnia 25.09.2024. poetka i piosenkarka Magda Umer.

Polska kultura straciła dzisiaj jeden ze swoich najczulszych głosów. Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Magdy Umer – mistrzyni piosenki literackiej, reżyserki, scenarzystki i aktorki - napisał w piątek resort kultury w serwisie społecznościowym. Magda Umer zmarła w piątek w wieku 76 lat.

„Jej niezwykła wrażliwość, eteryczny głos i kunszt interpretacyjny ukształtowały pokolenia słuchaczy. Przez dekady czarowała nas słowem, pielęgnując pamięć o twórczości Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory” – podkreśliło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego we wpisie na X. „Rodzinie i Bliskim Artystki składamy wyrazy głębokiego współczucia” – dodano.
CZYTAJ DALEJ

Co wiemy o życiu Chrzciciela?

2025-12-10 09:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Bożena Sztajner/Niedziela

Są sytuacje, które zapraszają do poważnych rozważań. Zmuszają człowieka do zastanowienia się nad tym, co było i co może się stać, co robił i czy miało to sens, a jeśli miało, to jaki. Pyta się też, czy nie utracił talentów otrzymanych od Boga, czy dobrze wykorzystał swój czas, czy życia nie zmarnował. Czy wykorzystał wszystkie możliwości, by czynić dobro, podnosić na duchu, pocieszać, umacniać tych, którzy byli w potrzebie?

Gdy Jan usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci zostają oczyszczeni, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto nie zwątpi we Mnie».Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: «Co wyszliście obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą. Po co więc wyszliście? Zobaczyć proroka? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: „Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby przygotował Ci drogę”. Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on».
CZYTAJ DALEJ

Seminarium Akademia Sprawiedliwych pt. „Etyka i solidarność”

2025-12-12 23:50

Andrzej Głuc

W rocznicę uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, obchodzoną jako Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka, w środę 10 grudnia w Krakowie, w siedzibie rektoratu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II – w historycznym Domu Jana Długosza – zainaugurowano kolejne Sympozjum Praw Człowieka Akademii Sprawiedliwych.

Wydarzeniem otwierającym Sympozjum było Seminarium Akademia Sprawiedliwych pt. „Etyka i solidarność”, poświęcone pamięci ks. prof. Józefa Tischnera i zorganizowane w ramach jubileuszowych obchodów „Roku Księdza Józefa Tischnera”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję