Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (37)

Nawiedź , o Panie, Twoją winnicę

Niedziela Ogólnopolska 16/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 80 [79], 2-3a. 9-10. 18-19 - z Jutrzni czwartku II tygodnia

1. Psalm, który przed chwilą rozbrzmiewał, naznaczony jest tonem lamentacji i błagania całego ludu Izraela. W pierwszej części użyty jest znany symbol biblijny - obraz pasterza. Pan zostaje przywołany jako "Pasterz Izraela", Ten, który "wiedzie jak trzodę ród Józefa" ( Ps 80 [79], 2). Pan prowadzi swoją trzodę, to znaczy swój lud, i ochrania ją przed niebezpieczeństwami, zasiadając nad cherubami Arki Przymierza. Czynił tak podczas wędrówki przez pustynię. Teraz jednak wydaje się być nieobecny, jakby uśpiony i obojętny. Trzodzie, którą powinien prowadzić i żywić (por. Ps 23 [22]), ofiaruje tylko chleb zmieszany ze łzami (por Ps 80 [79], 6). Nieprzyjaciele wyśmiewają się z tego upokorzonego i znieważonego ludu, jednakże Boga jakby to nie obchodziło, nie "wzbudza swej potęgi" (w. 3) ani nie objawia swej mocy w obronie ofiar gwałtu i ucisku. Wezwanie antyfony, które się powtarza (w. 4. 8), próbuje jakby poruszyć Boga w Jego obojętnej postawie, aby sprawić, żeby na nowo był Pasterzem i obrońcą swego ludu.

2. W drugiej części modlitwy, pełnej napięcia i równocześnie zaufania, znajdujemy inny symbol, tak drogi dla Biblii obraz winnicy. Jest to obraz łatwy do zrozumienia, gdyż stanowi część panoramy Ziemi Obiecanej oraz jest znakiem obfitości i radości. Winnica uosabia Izraela, jak naucza prorok Izajasz w jednej ze swych najbardziej wzniosłych pieśni poetyckich (por. Iz 5, 1-7). Zawiera ona podstawowe wymiary: z jednej strony winnica przedstawia dar, łaskę i miłość Boga, ponieważ przez Niego jest zasadzona (por. Iz 5, 2; Ps 80 [79], 9-10), z drugiej zaś - jest wyrazem ludzkiej odpowiedzi, osobistego zaangażowania i owocem sprawiedliwych uczynków, gdyż domaga się pracy rolnika, dzięki której są winogrona na wino.

3. Za pomocą obrazu winnicy Psalm przypomina podstawowe etapy historii żydowskiej, u której korzeni było doświadczenie wyjścia z Egiptu oraz wejścia do Ziemi Obiecanej. Winnica ta osiągnęła największy swój rozmiar, obejmując cały region palestyński i wychodząc poza jego granice podczas panowania Salomona. Rozciągała się bowiem od północnych gór Libanu, wraz z jego cedrami, aż po Morze Śródziemne i prawie aż po wielką rzekę Eufrat (por. w. 11-12). Jednakże świetność tego rozwoju została zniweczona. Psalm przypomina nam, że na winnicę Bożą spadła burza, czyli Izrael doświadczył gorzkiej próby, ciężkiego najazdu, który zniszczył Ziemię Obiecaną. Sam Bóg zburzył mur otaczający winnicę, jakby był agresorem, pozwalając, żeby wpadli do niej grabieżcy, reprezentowani przez leśnego dzika, zwierzę, które było uważane za gwałtowne i nieczyste, zgodnie ze starożytnymi zwyczajami. Do dzika dołączyły inne dzikie bestie, symbol zgrai nieprzyjacielskiej, która wszystko niszczy (por. w. 13-14).

4. Płynie więc do Boga mocne wołanie, aby na nowo stanął w obronie pokrzywdzonych, przerywając swoje milczenie: "Powróć, o Boże Zastępów! Wejrzyj z nieba, zobacz i nawiedź tę winorośl" (w. 15). Bóg będzie na nowo opiekunem latorośli tej winnicy, która była poddana tak gwałtownym zawieruchom, wyrzucając tych wszystkich, którzy chcieli ją wyciąć i spalić ogniem (por. w. 16-17).

W tym momencie Psalm otwiera się na nadzieję mesjańską. W wierszu 18. znajdujemy następującą modlitwę: "Niech ręka Twoja będzie nad mężem Twej prawicy, nad synem człowieczym, któregoś utwierdził dla siebie". Myśl zwraca się może przede wszystkim do króla z rodu Dawida, który z Pańską pomocą doprowadzi do odzyskania wolności. Zawarta jest tu ufność w przyszłego Mesjasza, owego "syna człowieczego", o którym będzie potem mówił prorok Daniel (por. Dn 7, 13-14) i które to imię Jezus przyjmuje jako ulubiony tytuł na określenie swego dzieła i swej mesjańskiej osoby. Ojcowie Kościoła będą zgodni we wskazywaniu na winnicę, którą Psalm wymienia, jako na proroczą zapowiedź Chrystusa, " prawdziwego krzewu winnego" (J 15, 1), oraz Kościoła.

5. Aby oblicze Pana zajaśniało na nowo, Izrael musi powrócić do wierności i do zwracania się w modlitwie do Boga Zbawiciela. Wyraża to Psalmista, gdy stwierdza: "Nie odstąpimy już więcej od Ciebie" ( Ps 80 [79], 19).

Psalm 80 [79] jest zatem pieśnią szczególnie naznaczoną cierpieniem, ale również niezachwianą ufnością. Bóg zawsze jest gotów " powrócić" do swego ludu, ale konieczne jest, aby Jego lud "powrócił" do Niego w wierności. Jeżeli odwrócimy się od grzechu, Pan "odwróci" swój zamiar karania: jest to mocne przekonanie Psalmisty, które odzywa się także w naszych sercach, otwierając je na nadzieję.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rząd ułatwi rozwody? "Rzeczpospolita": nie będzie trzeba sądu, wystarczy urzędnik

2025-03-13 09:28

[ TEMATY ]

rozwód

urzędnik

ułatwienie

Adobe Stock

Czy rząd ułatwi i przyspieszy udzielanie rozwodów?

Czy rząd ułatwi i przyspieszy udzielanie rozwodów?

Trwają prace nad wdrożeniem pozasądowego rozwiązania małżeństwa. Resort sprawiedliwości chce powierzyć to zadanie urzędom stanu cywilnego, ale gotowość deklarują wciąż notariusze - informuje czwartkowa "Rzeczpospolita".

Gazeta zwraca uwagę, że liczba pozwów rozwodowych, które trafiają do sądów okręgowych, z roku na rok rośnie. Jak podaje, w 2022 r. wpłynęło 78,5 tys. takich spraw, w 2023 r. 81 tys., a w ubiegłym roku blisko 83 tys.
CZYTAJ DALEJ

Gdy przebaczasz, Bóg Cię uzdrawia

2025-03-13 21:08

[ TEMATY ]

uzdrowienie

Mat.prasowy

Przebaczenie to klucz, który może otworzyć drzwi naszego serca i uzdolnić je do przyjęcia Bożego uzdrowienia. Często nasz smutek, brak radości i spokoju ducha, jest związany z brakiem przebaczenia. W jaki sposób otworzyć się na dar przebaczenia? Czy przebaczenie oznacza zapomnienie krzywdy?

Artykuł zawiera fragment z książki o. Piotra Różańskiego SP „Gdy przebaczasz, Bóg Cię uzdrawia”. Zobacz więcej: ksiegarnia.niedziela.pl.
CZYTAJ DALEJ

Poznaj historię Chrystusa z warszawskiej archikatedry

2025-03-13 20:50

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Krzyż Baryczkowski

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

To okazja do usłyszenia nie tylko legendy o cudownym Panu Jezusie z warszawskiej fary, ale przede wszystkim zgłębienia historii najwybitniejszego działa sztuki na Mazowszu. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zaprasza na piątkowe oprowadzania po Kaplicy Baryczków.

Spotkania, które związane są z przypadającą w tym roku 500. rocznicą sprowadzenia do Warszawy baryczkowskiego krucyfiksu, rozpoczną się jutro - 14 marca - i w okresie Wielkiego Postu będę odbywać się co tydzień w piątki do 11 kwietnia włącznie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję