Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (36)

Chwała Pana w sądzie

Niedziela Ogólnopolska 15/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 97 [96], 1-2. 5-6. 11-12

1. Światło, radość i pokój, które w czasie paschalnym napełniają wspólnotę uczniów Chrystusa i rozlewają się na całe stworzenie, przenikają to nasze spotkanie, które ma miejsce w klimacie oktawy Paschy. W tych dniach obchodzimy zwycięstwo Chrystusa nad złem i nad śmiercią. Wraz z Jego śmiercią i zmartwychwstaniem zostaje definitywnie zaprowadzone królestwo sprawiedliwości i miłości, którego pragnie Bóg.
Dzisiejsza katecheza, poświęcona refleksji nad Psalmem 97 [96], odwołuje się właśnie do tematu królestwa Bożego. Psalm rozpoczyna się uroczystą proklamacją: "Pan króluje: wesel się, ziemio, radujcie się, mnogie wyspy!" i wyróżnia się jako celebracja Bożego Króla, Pana wszechświata i historii. Możemy zatem powiedzieć, że mamy przed sobą Psalm "paschalny".
Wiemy, jak ważne miejsce w przepowiadaniu Jezusa miało głoszenie królestwa Bożego. Nie jest to tylko uznanie zależności stworzenia od Stwórcy; jest to przekonanie, iż w historię jest włączony zamysł, plan, wątek harmonii oraz dobra, których pragnie Bóg. Wszystko to zrealizowało się w pełni w wydarzeniu Paschy - śmierci i zmartwychwstania Jezusa.
2. Spójrzmy teraz na tekst Psalmu, który Liturgia proponuje nam podczas Jutrzni. Po wezwaniu skierowanym do Pana, które rozbrzmiewa jak dźwięk trąby, otwiera się przed modlącym wielkie Boże objawienie. Psalmista, posługując się cytatami czy aluzjami do różnych fragmentów Psalmów oraz do Proroków, podkreśla wejście na scenę świata Wielkiego Króla, który ukazuje się w otoczeniu tłumu rządzących czy zastępów kosmicznych: obłoków, ciemności, ognia i błyskawic. Obok nich widzimy inną grupę, uosabiającą Jego działanie historyczne: sprawiedliwość, prawo i chwałę. Ich wejście na scenę powoduje lęk całego stworzenia. Cała ziemia raduje się, również wyspy, które uważane są za przestrzeń najbardziej odległą (por. Ps 97 [96], 1). Cały świat oświecony jest przez promienie słońca i poruszony przez trzęsienie ziemi (por. Ps 97 [96], 4). Góry, które są wcieleniem dawnej i trwałej rzeczywistości - zgodnie z biblijną kosmologią - rozpływają się jakby były z wosku ( por. Ps 97 [96], 5), jak wcześniej mówił prorok Micheasz: "Pan wychodzi ze swego przybytku (...) topnieją przed Nim góry, rozdzielają się doliny jak wosk przed ogniem" (por. Mi 1, 3-4). Na niebie rozbrzmiewają pieśni anielskie, które wychwalają sprawiedliwość, czyli zbawcze dzieło, dokonane przez Pana dla sprawiedliwych. Cała ludzkość kontempluje objawienie się Bożej chwały, czyli tajemniczą rzeczywistość Boga ( por. Ps 97 [96], 6), natomiast "nieprzyjaciele", to znaczy bezbożni i niesprawiedliwi, upadają wobec wszechmocy sądu Pana (por. Ps 97 [ 96], 3).
3. Po objawieniu Boga, Pana wszechświata, Psalm opisuje dwa rodzaje reakcji w obliczu Wielkiego Króla oraz Jego wejście w historię. Bałwochwalcy i bożki upadają na ziemię zmieszani i pokonani, natomiast wierni Bogu, zgromadzeni na Syjonie, aby celebrować liturgię na cześć Pana, wznoszą radosną pieśń pochwały.
Bardzo ważne jest ukazanie tych, "którzy czczą posągi" ( por. Ps 97 [96], 7-9): bożki kłaniają się jednemu Bogu, zaś ich wyznawcy okrywają się wstydem. Sprawiedliwi z radością asystują przy Bożym sądzie, który usuwa kłamstwo i fałszywą pobożność, będące źródłami moralnej nędzy i niewoli. Śpiewają oni radosne wyznanie wiary: "Tyś bowiem, Panie, wywyższony - ponad całą ziemię i niezmiernie wzniosły pośród wszystkich bogów" (Ps 97 [96], 9).
4. Zupełnie inny obraz od tego, który opisuje zwycięstwo nad bożkami i ich czcicielami, mamy w końcowych wierszach Psalmu, gdzie możemy mówić o świetlistym dniu wierzących (por. Ps 97 [96], 10-12). Jest w nich mowa o świetle, które wschodzi dla sprawiedliwego ( por. Ps 97 [96], 11), jakby wschodziła zorza świąteczna, radosna jutrzenka nadziei, gdyż - jak to powszechnie wiadomo - światło jest symbolem Boga (por. 1 J 1, 5). Prorok Malachiasz mówił: "Dla was, czczących moje imię, wzejdzie słońce sprawiedliwości" (Ml 3, 20). Ze światłem kojarzy się szczęście: "Radość dla ludzi prawego serca. Sprawiedliwi, weselcie się w Panu i wysławiajcie Jego święte imię!" ( Ps 97 [96], 11-12).
Królestwo Boże jest źródłem pokoju i pogody ducha; ono usuwa królestwo ciemności. Współczesna Jezusowi wspólnota żydowska śpiewała: "Bezbożność znika wobec sprawiedliwości, tak jak znikają ciemności w obliczu światła; bezbożność zniknie na zawsze i sprawiedliwość, jak słońce, zajaśnieje jako fundament porządku świata" (Libro dei misteri di Qumran: 1Q 27, I, 5-7).
5. Ważne jest, abyśmy, zanim zostawimy Psalm 97 [96], odkryli w nim, oprócz oblicza Pana i Króla, również oblicze człowieka wierzącego. Jest ono opisane siedmioma obrazami, znakami doskonałości i pełni. Ci, którzy oczekują przyjścia Wielkiego Bożego Króla, nienawidzą zła, kochają Pana, są "hasidim", to znaczy wiernymi, kroczą drogami sprawiedliwości, mają prawość w sercu, cieszą się z dzieł Boga i składają dziękczynienie świętemu imieniu Pana (por. Ps 97 [96], 10-12) .
Prośmy Pana, aby te rysy duchowe jaśniały także na naszych obliczach.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezwykła przyjaciółka Ojca Pio

2025-09-22 19:37

[ TEMATY ]

św. Ojciec Pio

Grafika Studio Serafin

Pragnienie śmierci znalazło poczesne miejsce w duchowości Ojca Pio. Nie było ono wyrazem ucieczki od cierpienia czy rozpaczy, lecz dojrzałą tęsknotą za pełnym zjednoczeniem z Bogiem. Myśl o jej bliskim nadejściu nie tylko Stygmatyka nie przerażała, lecz przeciwnie, nieodparcie pociągała...

Śmierć w rozumieniu Ojca Pio nie była końcem życia, ale przejściem do pełnej komunii z umiłowanym Bogiem. Wyznał, że pod wpływem działania Jego łaski stała się dla niego „szczytem szczęścia” i jego „przyjaciółką”. Takie jej pojmowanie ukazuje głęboki związek zakonnika ze św. Franciszkiem z Asyżu, który w swej „Pieśni słonecznej” nazwał ją „siostrą”.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa o Gazie - nigdy nie widziałem tak trudnego momentu

2025-09-23 14:01

[ TEMATY ]

strefa gazy

kard. Pierbattista Pizzaballa

trudny moment

Vatican Media

Kard. Pierbattista Pizzaballa w przesłaniu na temat Gazy

Kard. Pierbattista Pizzaballa w przesłaniu na temat Gazy

Łącząc się z uczestnikami modlitewnego czuwania „Pokój dla Gazy”, zorganizowanego w Rzymie przez Wspólnotę Sant'Egidio, łaciński patriarcha Jerozolimy, kard. Pierbattista Pizzaballa, powiedział w przesłaniu wideo, że pozwolono, by to miejsce na ziemi opanowali ekstremiści, z jednej i z drugiej strony. Wyraził nadzieję, że błędny krąg nienawiści przełamią „cisi ludzie pokoju”.

Nigdy nie zdradźmy naszego człowieczeństwa – ten apel rozbrzmiewał wieczorem 22 września na rzymskim placu przed Bazyliką Matki Bożej na Zatybrzu, podczas czuwania modlitewnego zorganizowanego przez Wspólnotę Sant'Egidio w intencji pokoju dla Gazy.
CZYTAJ DALEJ

25 października: IV Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet

2025-09-23 18:23

[ TEMATY ]

IV Forum Liderek

Wspólnoty dla Kobiet

duszpaterze

materiał prasowy organizatora

IV Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet

IV Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet

W sobotę, 25 października br., w Warszawie pod hasłem „Budujemy jedność. Niesiemy nadzieję" odbędzie się IV Ogólnopolskie Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet. Wydarzenie organizowane jest przez bp. Wiesława Szlachetkę, delegata KEP ds. Duszpasterstwa Kobiet oraz Krajową Radę ds. Duszpasterstwa Kobiet przy Delegacie KEP.

Podczas Forum będzie przestrzeń na wspólną modlitwę, zapoznanie się oraz wymianę myśli w kontekście tego, w jaki sposób kobiety mogą przyczynić się do budowania jedności tam, gdzie działają, pracują i żyją. Będzie to również czas poszukiwania tego, co łączy oraz zachęty do wzajemnego słuchania i dialogu w duchu szacunku, oraz odkrywania na nowo źródła jedności, którym jest Bóg.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję