Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (19)

Niech wszystkie narody nawrócą się do Pana

Niedziela Ogólnopolska 45/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 45, 15-16. 21b-23 - z Jutrzni na piątek I tygodnia

1. "Prawdziwie Tyś Bogiem ukrytym" (Iz 45, 15). Ten werset, rozpoczynający Pieśń zaproponowaną w Psałterzu na Jutrznię z piątku pierwszego tygodnia, wzięty jest z medytacji Drugiego Izajasza o wielkości Boga objawionej w stworzeniu oraz w historii: o Bogu, który się objawia, chociaż pozostaje ukryty w niezgłębionej swojej tajemnicy. Jest On z definicji Deus absconditus ("Bogiem ukrytym"). Żadna myśl nie może Go uchwycić. Człowiek może tylko kontemplować Jego obecność we wszechświecie, jakby idąc Jego śladami i padając przed Nim na twarz w adoracji i uwielbieniu.
Tło historyczne, z którego rodzi się ta medytacja, to zaskakujące wyzwolenie, które Bóg ofiarował swojemu ludowi w czasie wygnania babilońskiego. Któż mógłby kiedykolwiek pomyśleć, że wygnani z Izraela powrócą do swojej ojczyzny? Patrząc na potęgę Babilonu, mogli oni jedynie poddać się rozpaczy. I oto zaskoczenie - ze strony Boga wielka zapowiedź, która rozbrzmiewa w słowach proroka: podobnie jak w czasie wyjścia z Egiptu, Bóg będzie interweniował. Jeżeli wówczas pod strasznymi plagami ugiął się opór faraona, tak teraz, aby pokonać potęgę babilońską i przywrócić Izraelowi wolność, zostaje wybrany król perski Cyrus.
2. "Prawdziwie Tyś Bogiem ukrytym, Boże Izraela, Zbawco!" ( Iz 45, 15). Tymi słowami prorok wzywa do uznania, że Bóg działa w historii, nawet jeśli nie pojawia się na pierwszym planie. Można powiedzieć, że "działa w ukryciu". On jest tajemniczym i niewidzialnym Reżyserem, który szanuje wolność swoich stworzeń, a równocześnie trzyma w swym ręku klucz do wydarzeń w świecie.
Pewność opatrznościowego działania Boga jest źródłem nadziei dla wierzącego, który wie, że może liczyć na stałą obecność Tego, "który ukształtował i wykończył ziemię, który ją mocno osadził" ( Iz 45, 18). Akt stwórczy nie jest bowiem epizodem, który gubi się w przestrzeniach czasu, jak gdyby świat po stworzeniu został skazany tylko na siebie. Bóg nieustannie powołuje do życia stworzenie, które wyszło z Jego rąk. Uznawać Go - oznacza również wyznawać Jego jedyność: " Czyż nie Ja jestem Pan, a nie ma innego Boga prócz Mnie?" (Iz 45, 21). Bóg z samej definicji jest Jedyny. Niczego do Niego nie można porównać. Wszystko jest Mu podporządkowane. Konsekwencją tego jest również odrzucenie bałwochwalstwa, o czym prorok mówi w surowych słowach: "Nie mają rozeznania ci, co obnoszą swe drewno rzeźbione i modły zanoszą do boga nie mogącego ich zbawić" (Iz 45, 20). Jak można adorować dzieło rąk ludzkich?
3. Dla naszej współczesnej wrażliwości polemika ta może się wydawać przesadna, jak gdyby dotyczyła obrazów wziętych jako same w sobie, nie dostrzegając przypisanego im znaczenia symbolicznego, które daje się pogodzić z duchową adoracją Jedynego Boga. Trzeba wziąć pod uwagę mądrą pedagogię Bożą, która przez surowe odrzucenie obrazów uchroniła historycznie Izraela od wpływów politeistycznych. Kościół, wychodząc od obrazu Boga objawionego we Wcieleniu Chrystusa, w II Soborze Nicejskim (787 r.) uznał możliwość posługiwania się świętymi obrazami, jednakże w ich zasadniczo przenośnym znaczeniu.
Ważna pozostaje doniosłość tego prorockiego napomnienia w relacji do wszystkich form bałwochwalstwa, często ukrytych raczej w postawach traktujących ludzi i rzeczy jako wartości absolutne i zastępujące samego Boga niż w niewłaściwym posługiwaniu się obrazami.
4. Patrząc od strony stworzenia, Hymn ten prowadzi nas w przestrzeń historii, gdzie Izrael mógł wielokrotnie doświadczać dobroczynnej i miłosiernej mocy Boga, Jego wierności oraz Jego Opatrzności. W wyzwoleniu z niewoli jeszcze raz objawiła się miłość Boga do swojego ludu, a dokonało się to w sposób tak oczywisty i zaskakujący, że prorok przywołuje na świadków "ocalonych z narodów". Wzywa ich do ewentualnej dyskusji ze sobą: "Zbierzcie się i wyjdźcie, przystąpcie wszyscy, wy ocaleni z narodów!" (Iz 45, 20).
Wniosek, do którego dochodzi prorok, jest następujący: interwencja Boga Izraela nie może być poddawana w żadną wątpliwość. Ukazuje się zatem wspaniała perspektywa uniwersalistyczna. Bóg woła: " Nawróćcie się do Mnie, by się zbawić, wszystkie krańce świata, bo Ja jestem Bogiem, i nikt inny!" (Iz 45, 22). W ten sposób staje się oczywiste, że umiłowanie, w którym Bóg wybrał Izraela jako swój naród, nie jest aktem wykluczającym, ale raczej aktem miłości, z której skorzystać może cała ludzkość. Rysuje się w ten sposób, już w Starym Testamencie, ta "sakramentalna" koncepcja historii zbawienia, która w specjalnym wybraniu synów Abrahama, później zaś uczniów Chrystusa w Kościele, nie widzi przywileju, który "zamyka" i "wyłącza", lecz znak i narzędzie miłości powszechnej.
5. Zaproszenie do adoracji i obietnica zbawienia dotyczą wszystkich narodów: "Przede Mną się zegnie wszelkie kolano, wszelki język na Mnie przysięgać będzie" (Iz 45, 23). Odczytanie tych słów w perspektywie chrześcijańskiej oznacza dojście do pełnego objawienia w Nowym Testamencie, które ukazuje w Chrystusie "Imię, które jest ponad wszelkie imię" (Flp 2, 9), tak aby "na imię Jezusa zgięło się każde kolano istot niebieskich i ziemskich, i podziemnych. I aby wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest Panem - ku chwale Boga Ojca" (Flp 2, 10-11).
Nasze poranne uwielbienie, jakie dokonuje się w tej Pieśni, rozszerza się na cały wszechświat i jest również głosem tych wszystkich, którzy nie dostąpili jeszcze łaski poznania Chrystusa. Uwielbienie to staje się "misyjne", pobudzając nas do wyjścia na wszystkie drogi, by głosić, że Bóg objawił się w Jezusie jako Zbawicielu świata.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pustelnik z Góry Maryi

Niedziela Ogólnopolska 25/2022, str. 20

[ TEMATY ]

patron tygodnia

pl.wikipedia.org

Św. Wilhelm z Vercelli

Św. Wilhelm z Vercelli

Założył siedem eremów i dał początek sławnemu we Włoszech sanktuarium maryjnemu na Montevergine.

Święty Wilhelm, gdy miał 15 lat, przywdział habit zakonny. Potem postanowił nawiedzić jako pielgrzym najgłośniejsze za jego czasów miejsca święte. Udał się więc do Hiszpanii na grób św. Jakuba Apostoła w Santiago de Compostela, a następnie pielgrzymował po Włoszech. Chciał dotrzeć także do Ziemi Świętej, jednak w Brindisi spotkał się ze św. Janem z Matery, przyszłym założycielem nowej rodziny zakonnej, i ten zachęcił go do życia w pokucie. Pierwszą pustelnię Wilhelm zbudował we Włoszech, na Górze Maryi (Montevergine), na wysokości 1270 m. Sława jego osoby ściągała jednak do niego uczniów, którzy wybudowali obok niego domki oraz kościółek. Dla pewnego porządku Wilhelm ułożył regułę. Powstała kongregacja zakonna (wilhelmianie), która z biegiem czasu została włączona do rodziny benedyktyńskiej.

CZYTAJ DALEJ

UE/ Unia Europejska rozpoczęła negocjacje akcesyjne z Ukrainą

2024-06-25 18:41

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Ukraina

Adobe Stock

Unia Europejska we wtorek w Luksemburgu zainaugurowała negocjacje akcesyjne z Ukrainą. "To kamień milowy w naszych stosunkach" - zadeklarowała w imieniu UE szefowa MSZ Belgii Hadja Lahbib. "Potwierdzamy przystąpienie do rozmów akcesyjnych" - powiedziała wicepremierka Olha Stefaniszyna reprezentująca Ukrainę.

Ministerka spraw zagranicznych Belgii, która obecnie sprawuje przewodnictwo w UE, podkreśliła, że proces rozszerzenia jest geostrategiczną inwestycją w pokój, bezpieczeństwo, stabilność i dobrobyt. Dodała, że UE docenia determinację Ukrainy w realizacji programu reform UE, zwłaszcza w kontekście rosyjskiej agresji, i oczekuje zaangażowania we wdrażanie kolejnych reform.

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: Seminarium nie jest wytwórnią pereł, ale ich przekazicielem

2024-06-25 17:32

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Episkopat News

- Seminarium nie jest wytwórnią pereł, ale ich przekazicielem - powiedział abp Adrian Galbas w homilii podczas Mszy sprawowanej na zakończenie roku formacyjnego w Wyższym Śląskiem Seminarium Duchownym w Katowicach. Nawiązując do postawy niewierności Asyryjczyków opisanej w 2 Księdze Królewskiej odniósł ją do współczesności. - Niewierność nie popłaca. Nie dlatego, że Bóg każe, tylko dlatego, że człowiek z powodu niewierności, małej codziennej, na skutek regularnego odpuszczania sobie, staje się coraz bardziej niewrażliwy i coraz bardziej niewdzięczny - mówił abp Galbas.

Alumnom śląskiego seminarium zwrócił uwagę, że każdy z nich „jest w sytuacji, w której większość myśli inaczej niż oni”. - Przez czas wakacji z tą sytuacją się spotkasz jeszcze częściej. I będziesz słyszał: odpuść, daj sobie sposób. Asyria jest silniejsza, pogaństwo jest silniejsze. Dowiesz się jak bardzo chrześcijaństwo, a zwłaszcza Kościół katolicki jest passe, na jak bardzo przegranej jest pozycji. Co zrobisz? To co Ezechiasz: tym bardziej pójdziesz przez Najświętszy Sakrament tam szukać wsparcia, czy odpuścisz!? - pytał hierarcha.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję