Reklama

Pro i contra

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Unia Wolności na samym dole

Unici niżej chyba już nie mogli upaść! Według publikowanego w Rzeczpospolitej z 4 października najnowszego sondażu, Unię Wolności popiera zaledwie 1% ankietowanych. Bilansujący wyniki wyborów w Najwyższym Czasie (z 6 października) Stanisław Michalkiewicz pisze, iż: "Jedynym pozytywnym wydarzeniem na tym ponurym tle jest wymiecenie z Sejmu Unii Wolności, która w moim przekonaniu ponosi główną odpowiedzialność za ten stan rzeczy. (...) Wykorzystując swój handicap na starcie w 1990 r. i wpływy w mediach, środowiska tworzące kierownictwo Unii Wolności uniemożliwiły jakąkolwiek rzeczową dyskusję nad alternatywnym modelem państwa, torując w ten sposób Sojuszowi Lewicy Demokratycznej drogę do powrotu do władzy, a sobie do katastrofy, mam nadzieję, że trwałej". (Tekst zatytułowany: Człowiek z Marmuru, Człowiek z Żelaza - Człowiek z Drewna).

Prawica narodowa na Węgrzech

Reklama

Na Węgrzech po prawie czterech latach rządów zaznaczają się wyraźne sukcesy rządzącej prawicy narodowej, która niedawno, według sondaży, wyraźnie prowadziła, mając poparcie ok. 40% potencjalnych wyborców. Ok. 10% wyborców gotowych było oddać głos na bardzo stanowczą w sprawach narodowych i krytyczną wobec lobby żydowskiego na Węgrzech partię głośnego dramaturga i eseisty Istvana Csurki. Analizie sytuacji politycznej na Węgrzech poświęcony jest ciekawy artykuł Bogdana Góralczyka: Węgry rozdwojone (Gazeta Wyborcza, 4 października). Autor pisze, oczywiście z przekąsem, o rządzącej prawicy narodowej, stwierdzając m.in.: "Mówiąc dosadnie, z jednej strony mamy siły narodowe, chrześcijańskie, konserwatywne i ´prawdziwie węgierskie´, a z drugiej strony przeciwstawione im lewicowo-liberalne, nieraz oskarżane o kosmopolityzm i łamanie zdrowego kręgosłupa narodu. (...) Fidesz (rządząca na Węgrzech partia prawicowa - J. R. N.) bardzo wyraźnie nawiązał do polityki zapoczątkowanej w 1990 r. rzez premiera Antalla. Wielką wagę przykładano do stosunków z węgierskimi mniejszościami w krajach ościennych (co niedawno znalazło ukoronowanie w ustawie o specjalnym traktowaniu Węgrów poza granicami kraju, uchwalonej wbrew protestom Bukaresztu i Bratysławy, jak też przyjętej bez zachwytu w Brukseli). Kładzie ogromny nacisk na pielęgnowanie tradycji, co przejawia się z jednej strony niezwykle bogatymi obchodami własnego millennium (...), a z drugiej jawnym nawiązywaniem do tradycji Węgier z okresu przedkomunistycznego. Znowu mamy, niczym na starych kronikach filmowych, uroczyste procesje, pochody, poświęcenia sztandarów, odsłonięcia pamiątkowych tablic i pomników. Gdzie się tylko da, krzewi się tradycję stanowiącą nadrzędną wartość".
Góralczyk cytuje jakże wymowną wypowiedź młodego, dynamicznego prawicowego premiera Węgier Victora OrbaMna: "W ciągu nadchodzących kilku lat rozstrzygnie się, czy odnowimy na Węgrzech zachodnie chrześcijańskie i obywatelskie wartości, czy też pogrążymy się w rzekomo neutralnym, a nawet pozbawionym wartości posocjalistycznym chaosie, w ramach którego dochodzi do wymieszania konsumpcyjnego kapitalizmu z najgorszymi cechami socjalizmu". Góralczyk przyznaje na temat OrbaMna, polityka jakże odległego od ideologii forsowanej przez Gazetę Wyborczą: "To bez wątpienia bardzo zdolny polityk. (...) Jako szef gabinetu OrbaMn dba o własny wizerunek polityka sprawnego, obliczalnego, ważącego słowa, gorącego patrioty. Wiele uwagi poświęcił polityce socjalnej: wprowadził zasady nowej polityki rodzinnej, w tym system ulg podatkowych, przywrócił zasiłek wychowawczy, zniósł czesne na uczelnie publiczne, wprowadza system kredytów dla osób studiujących, podniósł najniższe emerytury. Doszło do paradoksu - socjaliści prowadzili wręcz agresywną politykę liberalną, a konserwatywny, jawnie antysocjalistyczny obóz rozbudował sieć świadczeń socjalnych. Nic dziwnego, że ten drugi u wielu osób znajduje poparcie. Podkreśla się również pragmatyzm premiera i jego najbliższego otoczenia".
Góralczyk potwierdza również fatalny upadek Związku Wolnych Demokratów (ZWD), węgierskiego odpowiednika Unii Wolności, stwierdzając, że: "Notowania ZWD niebezpiecznie spadły poniżej progu wyborczego". Tak węgierscy "unici" zapłacili za udział w rządzącym kilka lat temu sojuszu z postkomunistami i za liczne afery korupcyjne. Dodajmy tu, że węgierski odpowiednik Unii Wolności - ZWD - był jednak o wiele wyraźniej niż Unia Wolności antykościelny, a nawet antypatriotyczny. Nazywano go "partią żydowską" (w samym Budapeszcie, który stanowił podstawową bazę wpływów ZWD, mieszka ok. 100 tys. Żydów). Ważnym elementem sukcesów rządzącej partii prawicowej Fidesz były konsekwentne starania premiera OrbaMna o zmianę sytuacji w mediach, usunięcie rażącej przewagi lewicy, m.in. z telewizji. Związany z rządzącą prawicą dziennik Magyar Nemzet nie patyczkuje się w atakach na postkomunistów i liberałów z ZWD. Jak ostra bywa stylistyka polemik, świadczy przytoczona przez Góralczyka wypowiedź czołowego polityka Fideszu LaMszloM KoaveMra. Skwitował on wybór Medgyessyego jako kandydata postkomunistów na premiera krótkim stwierdzeniem: "Z bolszewickiego psa nie będzie narodowej słoniny".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nonkonformizm Stefana Kurowskiego

Reklama

Czytelnikom Niedzieli chciałbym szczególnie mocno polecić dwa wywiady znakomitego ekonomisty - prof. Stefana Kurowskiego, od lat świadomie przemilczanego lub atakowanego w najbardziej wpływowych liberalnych mediach. Przypomnijmy tu, że przez wiele lat właśnie prof. Kurowski był najbardziej nonkonformistycznym ekonomistą w czasach tzw. realnego socjalizmu. To on w początku lat 60. odważył się otwarcie napisać jako pierwszy po 1956 r., że gospodarka socjalistyczna nie ma żadnej perspektywy. Zapłacił za to słoną cenę. Napiętnowany został publicznie na tzw. ideologicznym XIII Plenum KC PZPR w 1963 r., a pierwszy sekretarz KC PZPR Władysław Gomułka osobiście zadecydował o pozbawieniu Kurowskiego habilitacji za wypowiedzenie w niej obrazoburczych " antysocjalistycznych" treści. Tytuł doktora habilitowanego przywrócono Kurowskiemu dopiero po upadku Gomułki. W 1981 r. właśnie prof. Kurowski był głównym ekspertem ekonomicznym "Solidarności".
Tak ważny niegdyś krytyk gospodarki socjalistycznej, prof. Kurowski stał się po 1989 r. równie bezkompromisowym krytykiem planu Sorosa-Sachsa-Balcerowicza i koncepcji liberalizmu w gospodarce. W wywiadzie dla Nowej Myśli Polskiej z 7 października pt. Z liberalizmem zerwałem już dawno (udzielonym Zbigniewowi Lipińskiemu) prof. Kurowski stwierdził m.in: "(...) z liberalizmem zerwałem już na początku lat 90., gdy zobaczyłem, jak wszystkie niegodziwości próbuje się uzasadnić liberalnymi dogmatami. Dziś jestem gotów zgodzić się na pewne ograniczenia wolności rynkowej na rzecz interwencjonizmu państwowego, nawet daleko posuniętego, nawet kosztem pewnego obniżenia efektywności gospodarczej, aby realizować to, co ogólnie określamy mianem sprawiedliwości społecznej. Tym bardziej że jak się okazało w Polsce, a ostatnio także w skali światowej, pełna liberalizacja wcale nie prowadzi do większej efektywności. Przeciwnie - świat stoi dziś przed obliczem globalnego kryzysu ekonomicznego. Liberałowie nie mają więc recepty na efektywność ekonomiczną, kompromitują oni ekonomię jako naukę stosowaną, gdyż wielki kryzys już się czai (...)".
Prof. Kurowski nie ukrywa bardzo silnego wzrostu jego krytycyzmu wobec Unii Europejskiej, akcentując: "Unia Europejska ongiś jawiła się nam jako Europa, do której chcielibyśmy się włączyć wraz z naszą tradycją cywilizacji łacińskiej. Nasze wejście do UE odbiłoby się pozytywnie na poziomie cywilizacyjnym Polski nawet w drobnych sprawach. Ale to, co się stało z UE w ciągu ostatnich 10 lat, pokazało nam drugie oblicze Europy Zachodniej, którego nie spostrzegaliśmy, nie wiedzieliśmy, że jest tak dalece zaawansowane. To oblicze antychrześcijańskie i antynarodowe (...). Z naszymi obciążeniami w UE znajdziemy się na szarym końcu jako popychadło możnych Europy Zachodniej, dostawca taniej siły roboczej, z silnie egzekwowanymi prawami UE na naszą szkodę".
Prof. Kurowski przestrzega również przed niektórymi faryzejskimi elementami demagogii socjalnej SLD, mówiąc w wywiadzie: "Wprawdzie Miller ma usta pełne frazesów o ochronie biednych, ale gdyby biedni czytali program SLD, przekonaliby się, że rządy SLD są dla nich zagrożeniem". Szczególnie krytycznie ocenił w swym wywiadzie program typowanego na ministra finansów z ramienia SLD Marka Belki, stwierdzając m.in.: " Zniesienie wspólnego rozliczenia się małżonków ma przynieść budżetowi 2-3 mld zł, co zresztą jest zgodne z doktryną liberalną, traktującą jednostkę, a nie rodzinę jako podmiot gospodarczy. Z kolei podniesienie podatków obrotowych (żywność, materiały budowlane) uderzy głównie w ubogich i średnio zarabiających. Ta kategoria ludności wydaje ok. 80 proc. swych dochodów na zakup artykułów i usług objętych podatkiem obrotowym, zamożni - tylko 20 proc.".
Prof. Kurowski krytycznie odniósł się do tego, że Belka nie sięga do takich źródeł dochodów państwa, jak podatki od operacji giełdowych, podatki od firm zagranicznych, które mają albo wakacje podatkowe, albo wykazują straty. Jego zdaniem, "ani Belka, ani SLD nie zdobędą się na to, bo zantagonizowaliby przeciw sobie cały dotychczasowy nieźle zakorzeniony układ". Prof. Kurowski przypomniał również, że Belka "już sprzeciwił się nałożeniu podatku importowego".
W wywiadzie udzielonym Naszej Polsce z 2 października prof. Kurowski przypomniał z kolei - co ciągle jest dziś zamazywane w propagandzie postkomunistycznej - rozmiary absurdów i nonsensów PRL-owskiej gospodarki. Przypominając ówczesny system kartkowy i rozmiary "gospodarki braków", prof. Kurowski stwierdza m.in.: "Prowadzony był sabotaż wobec własnego społeczeństwa. Na przykład pod koniec lat osiemdziesiątych nagle zabrakło zapałek. To był wtedy ważny produkt, zwłaszcza dla wsi, powiedziałbym - symboliczny. A zapałek zabrakło dlatego, że w fabrykach, w których je produkowano, w tym samym czasie zaplanowano remonty. Stanęła produkcja w całym kraju. Dodam, że być może tylko jedna fabryka zapałek w Sianowie mogła zasypać zapałkami Polskę. Myślę, że tuż przed zmianą systemu dawano do zrozumienia, że trzeba się na wszystko godzić, a jeśli nie, to w sklepach będzie dalej tylko ocet i jeden, najpośledniejszy gatunek herbaty".

Majątek P. Piskorskiego

Teresa Kuczyńska w tekście Jestem namolna... (Tygodnik Solidarność z 5 października) ponownie podejmuje sprawę majątku prezydenta Warszawy, dziś jednego z czołowych polityków Platformy Obywatelskiej - Pawła Piskorskiego. Pisze m.in.: "(...) Piskorski przyznał się do posiadania dwóch mieszkań własnościowych (111 i 193 m2), trzech mieszkań w budowie, do tego akcje, kolekcje starych obrazów i książek, ´działka´ o powierzchni 2,4 ha. A więc fortuna daleko wyrastająca ponad to, czego mógł dorobić się trzydziestolatek na samorządowych posadach. Piskorski tłumaczył swój majątek handlem antykami i grą na giełdzie (...).
Piskorski zwrócił się do urzędu skarbowego o potwierdzenie zgodności jego dochodów z PIT-em. Ponoć tuż przed wyborami otrzymał rozgrzeszającą informację i z dumą oświadczył, że urząd skarbowy uznał, że wszystko się zgadza. Informację urzędu skarbowego zdyskredytowało jednak Ministerstwo Finansów jako niewłaściwą, bo pozbawioną uzasadnienia faktycznego i prawnego".

Skutki zagrożeń terroryzmem

Forum z 1 października publikuje wiele artykułów ostrzegających przed skutkami zagrożeń terroryzmem dla świata. Tekst Jonathana Glanceya z The Guardian pt. Granicą jest niebo podejmuje m.in. sprawę, czy mieszkańcom drapaczy chmur nie trzeba będzie w przyszłości zapewnić schronów i spadochronów. Inny tekst - Jorga Blecha i Rafaeli von Bredwo z Der Spiegel pt. Na łasce maniaka ostrzega przed groźbami wykorzystania przez terrorystów na masową skalę śmiercionośnych bakterii, wirusów i mikrobów. Dowiadujemy się z niego m.in. o przemilczanym fakcie, że Palestyńczycy wstrzykiwali toksyczną rtęć do izraelskich pomarańczy.

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV rezygnuje z wypowiedzi spontanicznych

2025-10-22 10:35

[ TEMATY ]

Castel Gandolfo

Leon XIV

Vatican Media

Po kilku tygodniach, w których jego krótkie wypowiedzi dla prasy po opuszczeniu Castel Gandolfo wywołały kontrowersje, papież Leon XIV postanowił zmienić strategię. We wtorek, opuszczając rezydencję papieską, nie zatrzymał się przed dziennikarzami ani nie odpowiadał na pytania, wybierając milczenie, które wielu interpretuje jako gest ostrożności i jasności.

Do tej pory każdy wyjazd papieża z Castel Gandolfo stawał się regularnym wydarzeniem medialnym. Reporterzy i korespondenci watykańscy czekali na jego krótkie, często nieformalne komentarze, które szybko były rozpowszechniane. Spontaniczne wypowiedzi papieża - czasem o charakterze duszpasterskim, innym razem osobistym - trafiały na pierwsze strony gazet.
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II - największy z Polaków

Niedziela Ogólnopolska 21/2017, str. 18-19

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

urodziny

©Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

Gdyby św. Jan Paweł II żył, 18 maja obchodziłby urodziny. Jego wpływ na nas pozostaje wielki i błogosławiony. Papież Polak głosił Ewangelię z nową mocą, będąc we wszystkim wierny nauczaniu Jezusa. Gdy wspominam postać św. Jana Pawła II, to najpierw staje mi przed oczami jego wielka miłość do nas, jego rodaków, i do Polski.

Ta miłość wręcz przynaglała naszego Papieża do pielgrzymek do Polski. Także w Rzymie cieszyliśmy się szczególną troską. W „polskich” audiencjach, organizowanych czasem co kilka dni w Watykanie, uczestniczyły w sumie setki tysięcy osób. Gdziekolwiek Jan Paweł II rozmawiał z rodakami – w Polsce, w Rzymie czy w czasie spotkań z Polonią rozsianą po całym świecie – wszędzie okazywał swoją radość i wzruszenie. Przytulał, znajdował słowa otuchy, patrzył z czułością i troską. W czasie stanu wojennego organizował międzynarodową pomoc dla Polski. Gdy była taka potrzeba, to – jak mądrze kochający ojciec – przestrzegał nas przed naszymi słabościami. Mobilizował do nawrócenia i wierności Chrystusowi. Mówił z bólem o tym, co go w jego Ojczyźnie i w postawach Polaków niepokoiło czy wręcz bolało. Odnosił się do nas jak zatroskany i współcierpiący przyjaciel, a nie jak chłodny, zewnętrzny obserwator. Nie próbował nawet ukrywać swojej wielkiej miłości do Ojczyzny. W czasie czwartej pielgrzymki wręcz wykrzyczał swój niepokój o los Polski: „Może dlatego mówię tak, jak mówię, ponieważ to jest moja matka, ta ziemia! To jest moja matka, ta Ojczyzna! To są moi bracia i siostry! I zrozumcie, wy wszyscy, którzy lekkomyślnie podchodzicie do tych spraw, zrozumcie, że te sprawy nie mogą mnie nie obchodzić, nie mogą mnie nie boleć! Was też powinny boleć!” (Kielce, 3 czerwca 1991 r.). Te słowa zawsze mnie wzruszają. Cała postawa św. Jana Pawła II w odniesieniu do rodaków i Ojczyzny świadczyła o tym, że w każdej chwili gotowy był oddać życie w obronie swojego ukochanego Narodu.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec jako wędrówka w stronę Nieba

2025-10-22 20:55

[ TEMATY ]

różaniec

rozważania różańcowe

Adobe Stock

Przypomnij sobie słowa Matki Bożej z Fatimy o konieczności odmówienia przez Franciszka Marto wielu różańców. Wizjoner do końca swego krótkiego życia odmawiał tę modlitwę codziennie, wielokrotnie. Odchodził na bok, by nienagabywany do zabaw z rówieśnikami sięgać po różaniec. Nie chciał biegać wokół spraw tego świata, chciał biec do Nieba. Jego różaniec był „wędrówką”.

Długa wędrówka – a ta jest właśnie taka – jest zawsze wysiłkiem. Jest nużąca, wiąże się nawet ze zmęczeniem i bólem. Wszystko rekompensuje perspektywa osiągnięcia wyznaczonego celu. W przypadku różańca-wędrówki jest podobnie. Nie jest on przyjemnością, lecz trudem drogi. Nie musisz go nawet lubić! Możesz traktować go jako pokutę i właśnie to przede wszystkim ofiarować Niebu. Bo łatwo jest robić to, co lubimy, co sprawia nam przyjemność. Wiele większą zasługę ma ten, kto umie się przemóc, zmotywować i wykonać rzeczy wiążące się w wysiłkiem i cierpieniem. Każdy paciorek jest jak kolejny mały krok w stronę Nieba. Niebawem znajdziesz się tak blisko niego, że zauważysz zmiany. Coś z niebieskiego światła zacznie Cię nasączać, z wolna zaczniesz dostrzegać, że stać Cię na rzeczy tak niemożliwe jak zapomnieć głębokie urazy czy przebaczyć wielkie krzywdy… Odmawiasz różaniec jako wędrówkę, a ten owocuje w Twoim życiu nie dzięki Twej modlitwie dającej Ci radość, zanurzającej Cię w kontemplacji Boga, lecz dzięki modlitwie, która jest wysiłkiem kroczenia pod górę, by z każdym krokiem znaleźć się bliżej Nieba. Nielubiony i nierozumiany różaniec jako akt pokuty? Tak, bardzo owocnej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję