Reklama

"U źródła władzy papieskiej

Niedziela Ogólnopolska 25/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Ziemi Świętej nad Jeziorem Galilejskim, zwanym też Morzem Tyberiadzkim, rozegrało się kilka pięknych epizodów ewangelicznych. Tu, nad brzegiem jeziora, Jezus powołał pierwszych uczniów, a wśród nich Szymona, później zwanego Piotrem. Po cudownym połowie ryb nad brzegiem tegoż jeziora Jezus przekazał Piotrowi najwyższą władzę w Kościele. W miejscowości Tabgha upamiętnia ten fakt "Sanktuarium Prymatu". Przed świątynią rzeźba unaocznia moment przekazania władzy.
Po cudownym połowie ryb owego poranka Jezus powiedział do Szymona Piotra: "Paś owce moje (...) paś baranki moje" (por. J 21, 15-17). Tymi słowami Jezus przekazał Piotrowi władzę absolutną w Kościele, co w języku teologicznym nazywamy "Prymatem Piotra". Począwszy od Szymona Piotra, najwyższą władzę w Kościele sprawuje każdorazowy papież ważnie wybrany na Stolicę Piotrową.
Obecny kościółek zwany "Sanktuarium Prymatu", upamiętniający to wydarzenie, jest z kolei piątą świątynią, która staraniem franciszkanów z Kustodii Ziemi Świętej została wzniesiona w 1933 r. Budowę pierwszego kościoła przypisuje się cesarzowej Helenie. Kościół ten znany był też jako "Kościół 12 pokoleń". Jest to aluzja do słów Jezusa, które wypowiedział na Ostatniej Wieczerzy: "Dlatego i Ja przekazuję wam królestwo, jak Mnie przekazał je mój Ojciec: abyście w królestwie moim jedli i pili przy moim stole oraz żebyście zasiadali na tronach, sądząc dwanaście pokoleń Izraela" (Łk 22, 29-30). W pobliżu kościoła chrześcijanie umieścili 6 podwójnych kolumn, które miały symbolizować 12 pokoleń. W IX stuleciu miejsce to było znane też pod nazwą "żarzących się węgli", co stanowiło wyraźne odniesienie do słów Ewangelii: " A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli żarzące się na ziemi węgle, a na nich ułożoną rybę oraz chleb" (J 21, 9). W prezbiterium świątyni na uwagę zasługuje skała zwana "Mensa Domini - Stół Pański". Właśnie na tej skale - według tradycji - Jezus przygotował Apostołom pieczone ryby i chleby, zgodnie z relacją św. Jana Ewangelisty. "´Chodźcie, posilcie się´. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im - podobnie i rybę. To już trzeci raz, jak Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał" ( J 21, 12-14).
Po tym posiłku właśnie miało miejsce wydarzenie, które możemy nazwać wydarzeniem doktrynalnym - nadanie Piotrowi "Prymatu", czyli absolutnej władzy w Kościele. "A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: ´Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?´ Odpowiedział Mu: ´Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham´. Rzekł do niego: ´Paś baranki moje!´ (...) Powiedział mu po raz trzeci: ´Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?´ Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: ´Czy kochasz Mnie?´ I rzekł do Niego: ´Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham´. Rzekł do niego Jezus: ´Paś owce moje!´" (J 21, 15-18).
Sprawę "Prymatu Piotra", czyli najwyższej władzy w Kościele, należy rozważać w kontekście wydarzenia w okolicach Cezarei Filipowej, kiedy to Jezus nazwał Szymona Piotrem: "Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr (czyli Skała) i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie" (Mt 16, 18-19).
Śledząc poczynania Szymona Piotra na kartach Nowego Testamentu, a szczególnie Dziejów Apostolskich, z łatwością można dostrzec fakt, że Piotr jest świadom swojego urzędu i władzy. Po Wniebowstąpieniu Apostołowie wrócili do Wieczernika. Tu, w Wieczerniku, Szymon Piotr rozpoczął swoje urzędowanie. On, jako pierwszy papież, zwołał wspólnotę Apostołów i uczniów w liczbie 120 i aby uzupełnić kolegium apostolskie ( Dz 1, 15-26), zaproponował wybór następcy Judasza, którym został Maciej. Wieczernik stał się siedzibą formującego się Kościoła, był jakby takim "małym Watykanem". W dniu Zesłania Ducha Świętego nie kto inny, jak właśnie "Piotr stanął razem z Jedenastoma i przemówił donośnym głosem: ´Mężowie Judejczycy i wszyscy mieszkańcy Jerozolimy, przyjmijcie do wiadomości i posłuchajcie moich słów!´" (por. Dz 2, 14). Było to pierwsze publiczne wystąpienie Piotra jako Głowy Kościoła. W tej samej księdze Dziejów Apostolskich w rozdziale 3. czytamy o następnym publicznym wystąpieniu Szymona Piotra, a tematem jego mowy była sprawa Chrystusa Zmartwychwstałego.
W Cezarei Nadmorskiej, która leży na trasie Tel Awiw - Hajfa, a która wówczas była rzymskim portem, Korneliusz, rzymski oficer kohorty zwanej Italską, wraz z całą rodziną, jako pierwszy poganin przyjął chrzest. Jego przyjęcia do wspólnoty chrześcijan dokonał Piotr (por. Dz 10, 1-46). W rozdziale 15. Dziejów Apostolskich czytamy o innym wydarzeniu z życia pierwotnego Kościoła. W pewnym momencie wśród Apostołów i uczniów powstał spór, który dotyczył pogan przyjmujących chrzest. Chodziło o to, czy poganie przyjmujący chrzest powinni najpierw być obrzezani, czy też nie. "Zebrali się więc Apostołowie i starsi, aby rozpatrzyć tę sprawę" (Dz 15, 6). Ostatnim słowem była mowa Szymona Piotra, który swoim autorytetem przesądził sprawę na korzyść tych, którzy byli zdania, że pogan nawróconych na chrześcijaństwo nie powinno się poddawać praktyce obrzezania i przestrzegania innych przepisów prawa mojżeszowego. To zebranie w Jerozolimie nazwano w historii Kościoła Soborem Jerozolimskim, któremu przewodniczył Szymon Piotr jako Głowa Kościoła.
Lektura ewangelicznych tekstów w rodzaju tych o cudownym połowie ryb, o powołaniu Apostołów, którzy płukali sieci, i słowa Chrystusa: "Uczynię was rybakami ludzi" czy też o Chrystusie przemawiającym z łodzi Piotrowej do rzesz zgromadzonych - to wszystko pozwala nam lepiej zrozumieć sens porównania Kościoła katolickiego z "łodzią Piotrową". Łódź stała się nawet elementem architektury sakralnej, czego dowodem jest m.in. kościół św. Piotra w pobliskiej Tyberiadzie. Miasto Tyberiada zostało założone przez Heroda Antypasa, tetrarchę Galilei. Początkowo zamieszkiwali tu sami poganie, jako że miasto zostało wzniesione na starym cmentarzu. Żydzi uważali to miejsce za nieczyste i nie chcieli tam mieszkać. Kościół w Tyberiadzie zbudowali krzyżowcy. Jest to jedyny kościół katolicki w tej miejscowości. Na uwagę zasługuje prezbiterium, którego kształt nawiązuje do łodzi. Przed kościołem, na dziedzińcu, usytuowana jest statua św. Piotra, która jest wierną kopią posągu z Bazyliki św. Piotra w Rzymie. Polskich pielgrzymów może zainteresować płaskorzeźba Matki Bożej Częstochowskiej na tymże dziedzińcu. Jest to wotum, które złożyli polscy żołnierze w 1945 r.
W styczniu 1964 r. Ojciec Święty Paweł VI odwiedził Ziemię Świętą, wizytując najważniejsze miejsca. Odwiedził też m.in. "Sanktuarium Prymatu", położone nad Jeziorem Galilejskim. Jeden z witraży i mozaika w tym kościele upamiętnia papieską wizytę. Papież Paweł VI jest więc pierwszym następcą św. Piotra, który odwiedził to miejsce, a więc przybył do źródła, gdzie Szymon Piotr otrzymał władzę absolutną w Kościele.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg jest Trójcą Świętą. Skąd o tym wiemy?

Niedziela Ogólnopolska 24/2019, str. 10-11

[ TEMATY ]

Trójca

©Renta Sedmkov – stock.adobe.com

Giovanni Maria Conti della Camera, „Trójca Święta” – fresk z kościoła Świętego Krzyża w Parmie

Giovanni Maria Conti della Camera, „Trójca Święta” – fresk z kościoła Świętego Krzyża w Parmie

„Drodzy bracia i siostry, obchodzimy dziś uroczystość Trójcy Przenajświętszej. Cóż wam mogę powiedzieć o Trójcy? Hm... Jest Ona tajemnicą, wielką tajemnicą wiary. Amen”. To było najkrótsze kazanie, jakie usłyszałem kiedyś w młodości. Wiernych obecnych w kościele to zaskoczyło. Jednych pozytywnie, bo kazanie było wyjątkowo krótkie, inni byli zirytowani, gdyż nie zdążyli się jeszcze wygodnie usadowić w ławce. Wtedy przyszły mi do głowy pytania: Czy o Trójcy Świętej nie możemy nic powiedzieć? Dlaczego więc wyznajemy, że Bóg jest w Trójcy jedyny? Skąd o tym wiemy?

Mówienie o Trójcy nie jest rzeczą łatwą. Wyrażenie trójjedyności jest zawsze trudne do zrozumienia, gdyż według naszego naturalnego sposobu myślenia, trzy nigdy nie równa się jeden, jak i jeden nie równa się trzy. W przypadku nauki o Bogu nie chodzi jednak o matematyczno-logiczny problem, ale o sformułowanie prawdy wiary, której nie sposób zamknąć w granicach ludzkiej logiki. Chrześcijanie wyznają wiarę w jednego Boga w trzech Osobach. Dla wielu jednak to wyznanie nie ma większego znaczenia w życiowej praktyce. W świecie, w którym jest wiele „pomysłów na Boga”, my, chrześcijanie, powinniśmy pamiętać, że to nie my wymyślamy sobie Boga – my Go tylko odkrywamy i poznajemy, gdyż On sam zechciał do nas przyjść i pokazać nam siebie. Uczynił to zwłaszcza przez fakt wcielenia Syna Bożego. To dzięki Niemu wiemy, że Bóg jest wspólnotą trzech Osób, które żyją ze sobą w doskonałej jedności. „Nie wyznajemy trzech bogów – przypomina Katechizm Kościoła Katolickiego (253) – ale jednego Boga w trzech Osobach: «Trójcę współistotną». Osoby Boskie nie dzielą między siebie jedynej Boskości, ale każda z nich jest całym Bogiem: «Ojciec jest tym samym, co Syn, Syn tym samym, co Ojciec, Duch Święty tym samym, co Ojciec i Syn, to znaczy jednym Bogiem co do natury»”. Człowiek wiary nie wymyśla prawdy, lecz ją przyjmuje. Zastanawia się nad nią, podejmując wielowiekowe doświadczenie Kościoła, który wyjaśniał ją zawsze w świetle objawienia.

CZYTAJ DALEJ

Matko, co Jasnej bronisz Częstochowy, módl się za nami...

2024-05-24 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Oto stajemy w Kaplicy Cudownego Obrazu na Jasnej Górze. Pochodzenie obrazu i data jego powstania nie są znane. Jak mówi legenda ikona ta jest jedną z siedemdziesięciu namalowanych przez świętego Łukasza Ewangelistę na fragmentach stołu, przy którym posiłki spożywała Święta Rodzina.

Rozważanie 25

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję