W Ziemi Świętej nad Jeziorem Galilejskim, zwanym też Morzem
Tyberiadzkim, rozegrało się kilka pięknych epizodów ewangelicznych.
Tu, nad brzegiem jeziora, Jezus powołał pierwszych uczniów, a wśród
nich Szymona, później zwanego Piotrem. Po cudownym połowie ryb nad
brzegiem tegoż jeziora Jezus przekazał Piotrowi najwyższą władzę
w Kościele. W miejscowości Tabgha upamiętnia ten fakt "Sanktuarium
Prymatu". Przed świątynią rzeźba unaocznia moment przekazania władzy.
Po cudownym połowie ryb owego poranka Jezus powiedział
do Szymona Piotra: "Paś owce moje (...) paś baranki moje" (por. J
21, 15-17). Tymi słowami Jezus przekazał Piotrowi władzę absolutną
w Kościele, co w języku teologicznym nazywamy "Prymatem Piotra".
Począwszy od Szymona Piotra, najwyższą władzę w Kościele sprawuje
każdorazowy papież ważnie wybrany na Stolicę Piotrową.
Obecny kościółek zwany "Sanktuarium Prymatu", upamiętniający
to wydarzenie, jest z kolei piątą świątynią, która staraniem franciszkanów
z Kustodii Ziemi Świętej została wzniesiona w 1933 r. Budowę pierwszego
kościoła przypisuje się cesarzowej Helenie. Kościół ten znany był
też jako "Kościół 12 pokoleń". Jest to aluzja do słów Jezusa, które
wypowiedział na Ostatniej Wieczerzy: "Dlatego i Ja przekazuję wam
królestwo, jak Mnie przekazał je mój Ojciec: abyście w królestwie
moim jedli i pili przy moim stole oraz żebyście zasiadali na tronach,
sądząc dwanaście pokoleń Izraela" (Łk 22, 29-30). W pobliżu kościoła
chrześcijanie umieścili 6 podwójnych kolumn, które miały symbolizować
12 pokoleń. W IX stuleciu miejsce to było znane też pod nazwą "żarzących
się węgli", co stanowiło wyraźne odniesienie do słów Ewangelii: "
A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli żarzące się na ziemi węgle, a na nich
ułożoną rybę oraz chleb" (J 21, 9). W prezbiterium świątyni na uwagę
zasługuje skała zwana "Mensa Domini - Stół Pański". Właśnie na tej
skale - według tradycji - Jezus przygotował Apostołom pieczone ryby
i chleby, zgodnie z relacją św. Jana Ewangelisty. "´Chodźcie, posilcie
się´. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im - podobnie i rybę.
To już trzeci raz, jak Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał" (
J 21, 12-14).
Po tym posiłku właśnie miało miejsce wydarzenie, które
możemy nazwać wydarzeniem doktrynalnym - nadanie Piotrowi "Prymatu",
czyli absolutnej władzy w Kościele. "A gdy spożyli śniadanie, rzekł
Jezus do Szymona Piotra: ´Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie
więcej aniżeli ci?´ Odpowiedział Mu: ´Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię
kocham´. Rzekł do niego: ´Paś baranki moje!´ (...) Powiedział mu
po raz trzeci: ´Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?´ Zasmucił
się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: ´Czy kochasz Mnie?´ I
rzekł do Niego: ´Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham´.
Rzekł do niego Jezus: ´Paś owce moje!´" (J 21, 15-18).
Sprawę "Prymatu Piotra", czyli najwyższej władzy w Kościele,
należy rozważać w kontekście wydarzenia w okolicach Cezarei Filipowej,
kiedy to Jezus nazwał Szymona Piotrem: "Otóż i Ja tobie powiadam:
Ty jesteś Piotr (czyli Skała) i na tej Skale zbuduję Kościół mój,
a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego;
cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz
na ziemi, będzie rozwiązane w niebie" (Mt 16, 18-19).
Śledząc poczynania Szymona Piotra na kartach Nowego Testamentu,
a szczególnie Dziejów Apostolskich, z łatwością można dostrzec fakt,
że Piotr jest świadom swojego urzędu i władzy. Po Wniebowstąpieniu
Apostołowie wrócili do Wieczernika. Tu, w Wieczerniku, Szymon Piotr
rozpoczął swoje urzędowanie. On, jako pierwszy papież, zwołał wspólnotę
Apostołów i uczniów w liczbie 120 i aby uzupełnić kolegium apostolskie (
Dz 1, 15-26), zaproponował wybór następcy Judasza, którym został
Maciej. Wieczernik stał się siedzibą formującego się Kościoła, był
jakby takim "małym Watykanem". W dniu Zesłania Ducha Świętego nie
kto inny, jak właśnie "Piotr stanął razem z Jedenastoma i przemówił
donośnym głosem: ´Mężowie Judejczycy i wszyscy mieszkańcy Jerozolimy,
przyjmijcie do wiadomości i posłuchajcie moich słów!´" (por. Dz 2,
14). Było to pierwsze publiczne wystąpienie Piotra jako Głowy Kościoła.
W tej samej księdze Dziejów Apostolskich w rozdziale 3. czytamy o
następnym publicznym wystąpieniu Szymona Piotra, a tematem jego mowy
była sprawa Chrystusa Zmartwychwstałego.
W Cezarei Nadmorskiej, która leży na trasie Tel Awiw
- Hajfa, a która wówczas była rzymskim portem, Korneliusz, rzymski
oficer kohorty zwanej Italską, wraz z całą rodziną, jako pierwszy
poganin przyjął chrzest. Jego przyjęcia do wspólnoty chrześcijan
dokonał Piotr (por. Dz 10, 1-46). W rozdziale 15. Dziejów Apostolskich
czytamy o innym wydarzeniu z życia pierwotnego Kościoła. W pewnym
momencie wśród Apostołów i uczniów powstał spór, który dotyczył pogan
przyjmujących chrzest. Chodziło o to, czy poganie przyjmujący chrzest
powinni najpierw być obrzezani, czy też nie. "Zebrali się więc Apostołowie
i starsi, aby rozpatrzyć tę sprawę" (Dz 15, 6). Ostatnim słowem była
mowa Szymona Piotra, który swoim autorytetem przesądził sprawę na
korzyść tych, którzy byli zdania, że pogan nawróconych na chrześcijaństwo
nie powinno się poddawać praktyce obrzezania i przestrzegania innych
przepisów prawa mojżeszowego. To zebranie w Jerozolimie nazwano w
historii Kościoła Soborem Jerozolimskim, któremu przewodniczył Szymon
Piotr jako Głowa Kościoła.
Lektura ewangelicznych tekstów w rodzaju tych o cudownym
połowie ryb, o powołaniu Apostołów, którzy płukali sieci, i słowa
Chrystusa: "Uczynię was rybakami ludzi" czy też o Chrystusie przemawiającym
z łodzi Piotrowej do rzesz zgromadzonych - to wszystko pozwala nam
lepiej zrozumieć sens porównania Kościoła katolickiego z "łodzią
Piotrową". Łódź stała się nawet elementem architektury sakralnej,
czego dowodem jest m.in. kościół św. Piotra w pobliskiej Tyberiadzie.
Miasto Tyberiada zostało założone przez Heroda Antypasa, tetrarchę
Galilei. Początkowo zamieszkiwali tu sami poganie, jako że miasto
zostało wzniesione na starym cmentarzu. Żydzi uważali to miejsce
za nieczyste i nie chcieli tam mieszkać. Kościół w Tyberiadzie zbudowali
krzyżowcy. Jest to jedyny kościół katolicki w tej miejscowości. Na
uwagę zasługuje prezbiterium, którego kształt nawiązuje do łodzi.
Przed kościołem, na dziedzińcu, usytuowana jest statua św. Piotra,
która jest wierną kopią posągu z Bazyliki św. Piotra w Rzymie. Polskich
pielgrzymów może zainteresować płaskorzeźba Matki Bożej Częstochowskiej
na tymże dziedzińcu. Jest to wotum, które złożyli polscy żołnierze
w 1945 r.
W styczniu 1964 r. Ojciec Święty Paweł VI odwiedził Ziemię
Świętą, wizytując najważniejsze miejsca. Odwiedził też m.in. "Sanktuarium
Prymatu", położone nad Jeziorem Galilejskim. Jeden z witraży i mozaika
w tym kościele upamiętnia papieską wizytę. Papież Paweł VI jest więc
pierwszym następcą św. Piotra, który odwiedził to miejsce, a więc
przybył do źródła, gdzie Szymon Piotr otrzymał władzę absolutną w
Kościele.
Pomóż w rozwoju naszego portalu