Reklama

Litwa: w miejscu narodzin Koronki w Wilnie trwa Tydzień Miłosierdzia Bożego

Do 11 kwietnia trwa w Wilnie Tydzień Miłosierdzia Bożego. Codzienne Msze św. i modlitwy oraz nocna adoracja Najświętszego Sakramentu odbywają się w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w stolicy Litwy, czyli w niewielkim kościółku przy ul. Dominikańskiej. W Niedzielę Miłosierdzia Bożego, obchodzoną od 2000 z ustanowienia św. Jana Pawła II, głównej Mszy św., która rozpocznie się w Sanktuarium o godz. 12.00 będzie przewodniczył metropolita wileński abp Gintaras Grušas.

[ TEMATY ]

Wilno

zgromadzenie.faustyna.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z kolei o godz. 15.30 czasu miejscowego (czyli o 14.30 czasu polskiego) rozpocznie się w tym samym miejscu Msza św. po polsku, a odprawi ją biskup pomocniczy stołecznej archidiecezji Arūnas Poniškaitis. Liturgię tę będzie transmitowała na żywo TVP Wilno, będzie ona dostępna także na stronie wilno.tvp.pl i w aplikacji mobilnej.

Warto podkreślić, że święto Miłosierdzia Bożego, choć stosunkowo młode w Kościele powszechnym, jest już bardzo popularne w samym Wilnie i w całej Litwie, a poprzedzający je Tydzień Bożego Miłosierdzia stał się w stolicy drugim – po obchodach Opieki Matki Bożej Ostrobramskiej – tak szeroko obchodzonym i przyciągającym wiernych świętem katolickim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Wilnie mieści się w niewielkiej świątyni przy ul. Dominikańskiej (Dominikonų) 12. Kościół wraz z klasztorem otrzymali najpierw dominikanie z pobliskiego klasztoru, a następnie przekazano go diecezji. Po III rozbiorze Polski (1795) przekształcono go w cerkiew, co pociągnęło za sobą duże zmiany wystroju wewnętrznego. Widoczną dzisiaj gotycką absydę odbudowano dopiero w 1971 r. Obecnie w kościele znajduje się słynący na całym świecie z licznych łask i cudów obraz Miłosierdzia Bożego, namalowany według wskazówek św. siostry Faustyny.

Ksiądz Tadeusz Jasiński, proboszcz parafii pw. Ducha Świętego w Wilnie, w rozmowie z TVP Wilno przypomniał, że to sam Pan Jezus, objawiając się św. Faustynie, prosił, aby "pierwsza niedziela po Wielkanocy była świętowana jako niedziela Bożego Miłosierdzia". Początkowo uroczystość tę obchodzono tylko w kościołach polskich, ale później papież wprowadził je do całego Kościoła.

"Jezus obiecał, że tego dnia ześle ogrom łask na dusze wiernych w ilości porównywalnej tylko z tymi, które spływają na człowieka w czasie chrztu świętego. Jest to ogrom łask" – podkreślił polski kapłan z Wilna. Zwrócił przy tym uwagę, że najważniejszym momentem tego święta jest godzina 15.00, gdy Pan Jezus konał na krzyżu po przebiciu Mu boku przez żołnierza rzymskiego. Wypłynęły wtedy krew i woda, symbolizujące sakramenty: Eucharystię – krew i Chrzest – woda.

Reklama

Wilno odegrało ogromną rolę w narodzinach i rozwoju kultu Miłosierdzia Bożego. To właśnie w tym mieście, na Antokolu, Jezus podyktował s. Faustynie Koronkę do Miłosierdzia Bożego, tam też Eugeniusz Kazimirowski namalował – według jej wskazówek – znany już na całym świecie obraz Jezusa Miłosiernego.

Wileńskie Sanktuarium do 11 kwietnia jest otwarte przez całą dobę. Odbywa się w nim całonocna adoracja Najświętszego Sakramentu. W tym czasie (10.45-20) można też przystąpić codziennie do spowiedzi. Codzienne Msze sprawowane są w tym czasie o godz. 10, 12, 16 (po polsku), 18 i 20, o 15 odmawiana jest Koronka, a przed Mszami w południe i o 18 ludzie modlą się na różańcu i o 22 rozpoczyna się adoracja Najświętszego Sakramentu.

W Niedzielę Miłosierdzia Bożego 11 bm. przewidziano jeszcze dwie Msze w językach obcych dla odbiorców na całym świecie: o 17 – po angielsku, odprawi ją abp G. Grušas i będzie ona transmitowana do USA i innych państw przez telewizję EWTN oraz o 22 – po francusku, będzie ją sprawował ks. Frédéric Simonis, a przekaże ją na świat francuskie Radio Espérance.

2021-04-09 16:03

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wilno: Transmisja Mszy św. w Niedzielę Palmową

[ TEMATY ]

Wilno

Krzysztof Tadej

Od czwartku, 25 marca do 5 kwietnia w związku z pandemią Msze św. w Wilnie i rejonie wileńskim będą odprawiane bez udziału wiernych. Przewodniczący Konferencji Episkopatu Litwy, metropolita wileńskim abp Gintaras Grusas zachęcił wiernych do uczestnictwa w Mszach świętych transmitowanych w telewizji, radiu i na portalach społecznościowych.

W Niedzielę Palmową, 28 marca 2021 r., TVP Wilno zaprasza na transmisję Mszy św. w j. polskim z kościoła św. Jakuba i Filipa w Wilnie. Transmisję będzie można oglądać w kanale w TVP Wilno, w Internecie i aplikacji mobilnej. Początek transmisji o godz. 14. 55 czasu polskiego (godz. 15. 55 czasu litewskiego).

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Siejba Słowa na Peryferiach. Głos prawdy w erze dezinformacji

2024-04-29 08:46

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Ignacy Dec

siejba słowa na peryferiach

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Siejba słowa na peryferiach

Siejba słowa na peryferiach

"Życzę, aby Czytelnicy tych codziennych sentencji znaleźli coś dla siebie, co ich przybliży do Pana Boga i drugiego człowieka" – napisał bp Ignacy Dec w siódmym tomiku Siejby Słowa na Peryferiach.

W najnowszej publikacji bp Ignacy Dec zbiera swoje refleksje i myśli, które regularnie publikuje w przestrzeni medialnej, głównie na popularnej Platformie X, dawniej znanej jako Twitter. Siódmy już tom serii prezentuje Twitty z roku 2023, ukazujące się w postaci cyfrowej, a teraz zebrane i opublikowane w wersji papierowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję