1. W Wieczerniku, w ostatni wieczór swojego ziemskiego
życia, Jezus pięciokrotnie przyobiecał dar Ducha Świętego (por. J
14, 16-17; 14, 26; 15, 26-27; 16, 7-11; 16, 12-15). W tym samym miejscu,
w wieczór paschalny, zmartwychwstały Jezus ukazuje się Apostołom
i daje im obiecanego Ducha symbolicznym gestem tchnienia i słowami: "
Weźmijcie Ducha Świętego!" (J 20, 22). Pięćdziesiąt dni później,
również w Wieczerniku, Duch Święty przychodzi z mocą, przemieniając
serca i życie pierwszych świadków Ewangelii.
Od tego momentu cała historia Kościoła naznaczona jest
obecnością i działaniem Ducha Świętego, "udzielonego w niezmierzonej
obfitości" wierzącym w Chrystusa (por. J 3, 34). Spotkanie z Chrystusem
niesie w sobie dar Ducha Świętego, który - jak mówił wielki Ojciec
Kościoła św. Bazyli - "rozlewa się na wszystkich, nie doznając żadnego
pomniejszenia, jest obecny w każdym, który zdolny jest Go przyjąć,
i we wszystkich rozlewa łaskę wystarczającą i całkowitą" (De Spiritu
Sancto IX, 22).
2. Apostoł Paweł w Liście do Galatów, którego
fragment przed chwilą wysłuchaliśmy (por. Ga 5, 16-18. 22-25), ukazuje "
owoc Ducha Świętego" (Ga 5, 22), wymieniając rozliczne cnoty, które
uwidaczniają się w życiu wierzących. Duch Święty jest fundamentem
doświadczenia wiary. W chrzcie świętym staliśmy się dziećmi Boga,
dzięki pośrednictwu Ducha Świętego: "Na dowód tego, że jesteście
synami, Bóg wysłał do serc naszych Ducha Syna swego, który woła:
Abba, Ojcze!" (Ga 4, 6).
U samych źródeł życia chrześcijańskiego, gdy rodzimy
się jako nowe stworzenia, jest tchnienie Ducha Świętego, który czyni
nas synami w Synu, i pomaga nam "kroczyć" drogami sprawiedliwości
i zbawienia (por. Ga 5, 16).
3. Całe życie chrześcijanina powinno być pod wpływem
Ducha Świętego. Gdy On daje nam Słowo Chrystusa, rozlewa w nas światło
cnoty, jak przyrzekł Jezus: "Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec
pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko,
co Ja wam powiedziałem" (J 14, 26; por. 16, 12-15).
Duch Święty jest z nami w chwili próby, stając się naszym
obrońcą i naszą podporą: "Kiedy was wydadzą, nie martwcie się o to,
jak ani co macie mówić. W owej bowiem godzinie będzie wam poddane,
co macie mówić, gdyż nie wy będziecie mówili, lecz Duch Ojca waszego
będzie mówił przez was" (Mt 10, 19-20).
Duch Święty jest u źródeł wolności chrześcijańskiej,
która jest wyzwoleniem z niewoli grzechu. Mówi o tym wyraźnie Apostoł
Paweł: "Prawo Ducha, który daje życie w Chrystusie Jezusie, wyzwoliło
cię spod prawa grzechu i śmierci" (Rz 8, 2). Życie moralne - jak
nam przypomina św. Paweł - ożywiane przez Ducha Świętego, wydaje
owoce "miłości, radości, pokoju, cierpliwości, uprzejmości, dobroci,
wierności, łagodności i opanowania" (Ga 5, 22).
4. Duch Święty ożywia całą wspólnotę wierzących
w Chrystusa. Apostoł Paweł za pomocą obrazu ciała, podkreśla wielorakość
i bogactwo oraz jedność Kościoła jako dzieła Ducha Świętego. Św.
Paweł wylicza z jednej strony różnorodność charyzmatów, czyli szczególnych
darów udzielonych członkom Kościoła (por. 1 Kor 12, 1-10); z drugiej
zaś strony podkreśla, że "wszystko sprawia jeden i ten sam Duch,
udzielając każdemu tak, jak chce" (1 Kor 12, 11). Rzeczywiście, "
wszyscyśmy bowiem w jednym Duchu zostali ochrzczeni, aby stanowić
jedno Ciało: czy to Żydzi, czy Grecy, czy to niewolnicy, czy wolni.
Wszyscyśmy też zostali napojeni jednym Duchem" (1 Kor 12, 13).
Duchowi Świętemu zawdzięczamy osiągnięcie naszego przeznaczenia
do chwały. Św. Paweł używa obrazu "pieczęci" oraz "zadatku": "W Nim
również uwierzyliście i zostaliście naznaczeni pieczęcią Ducha Świętego,
który był obiecany. On jest zadatkiem naszego dziedzictwa w oczekiwaniu
na odkupienie, które nas uczyni własnością Boga, ku chwale Jego majestatu" (Ef 1, 13-14, por. 2 Kor 1, 22; 5, 5). Całe życie chrześcijanina,
od początku do jego końca, jest więc poddane działaniu Ducha Świętego.
5. W trakcie tego Roku Jubileuszowego z radością
przypominam to, co już mówiłem w encyklice poświęconej Duchowi Świętemu: "
Wielki Jubileusz Dwutysiąclecia zawiera w sobie orędzie wyzwolenia
za sprawą Ducha Świętego, który jedynie może dopomóc osobom i wspólnotom
do uwolnienia się ze starych i nowych determinizmów, prowadząc je
prawem ´Ducha, który daje życie w Chrystusie Jezusie´, odkrywając
i urzeczywistniając w ten sposób pełną miarę prawdziwej wolności
człowieka. Tam bowiem, ´gdzie jest Duch Pański - tam wolność´ - pisze
św. Paweł" (Dominum et vivificantem, 60).
Zdajmy się zatem na wyzwalające działanie Ducha Świętego,
czyniąc naszym podziw Szymona Nowego Teologa, który zwraca się do
Trzeciej Osoby Boskiej tymi słowami: "Oglądam piękno Twej łaski,
podziwiam jej blask, a jej światłość odbija się we mnie; zachwycam
się jej niewypowiedzianym splendorem; zdumiewam się niezmiernie,
myśląc o sobie; widzę, kim byłem i kim się stałem. O cudzie! Oto
stoję pełen szacunku dla siebie samego, czci i bojaźni, jakby przed
Tobą samym; tak onieśmielony, że nie wiem nawet, co czynić, gdzie
usiąść, dokąd się udać, gdzie pozwolić spocząć członkom tego ciała,
które należy do Ciebie, do jakich użyć je czynów i dzieł, bo przecież
są Boskie" (Szymon Nowy Teolog, Hymny II, 19-27; por. Vita consecrata,
20).
Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin
Pomóż w rozwoju naszego portalu