Reklama

Bp Antoni Dziemianko nowym biskupem pińskim

Niedziela podlaska 21/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ojciec Święty Benedykt XVI mianował 3 maja bp. Antoniego Dziemiankę nowym biskupem diecezji pińskiej na obecnej Białorusi.
Diecezja drohiczyńska jest ściśle związana z diecezją pińską. Z fragmentu bowiem tej powstałej w 1925 r. diecezji, pozostałego na terytorium Polski po II wojnie światowej, została w 1991 r. utworzona przez bł. Jana Pawła II diecezja drohiczyńska, poszerzona rok później o część diecezji siedleckiej.
Przez wiele lat obecna katedra pw. Trójcy Świętej w Drohiczynie była prokatedrą diecezji pińskiej i rezydowali przy niej ks. inf. Michał Krzywicki i ks. bp Władysław Jędruszuk - kolejni administratorzy apostolscy diecezji pińskiej z siedzibą w Drohiczynie. W kryptach drohiczyńskiej katedry pochowany jest także ostatni biskup piński Kazimierz Bukraba, zmarły w 1946 r.
Bp Antoni Dziemianko urodził się 1 stycznia 1960 r. we wsi Zabroddzie na terenie parafii Derewnoje w archidiecezji mińsko-mohylewskiej na Białorusi jako drugie z pięciorga dzieci Jadwigi i Bernarda. Po ukończeniu szkoły średniej odkrył powołanie kapłańskie i usiłował dostać się do Wyższego Seminarium Duchownego w Rydze, jednak nie otrzymał na to zgody od władz państwowych. Rozpoczął więc formację i studiowanie teologii w tajnym seminarium duchownym, które w Niedźwiedzicy prowadził tamtejszy proboszcz i ówczesny wikariusz generalny diecezji pińskiej ks. dr Wacław Piątkowski. Oficjalnie Antoni Dziemianko pracował tam jako palacz i dozorca pompy wodnej.
Po trzech latach studiowania otrzymał potajemnie święcenia diakonatu, a 28 października 1980 r., także potajemnie, przyjął świecenia kapłańskie z rąk litewskiego biskupa Vincentasa Sladkevièiusa, późniejszego kardynała i metropolity kowieńskiego.
Po przyjęciu w bardzo młodym wieku świeceń kapłańskich nie mógł on ujawnić tego faktu ani podjąć pracy duszpasterskiej. Pracował jako zakrystian i organista, był stale szykanowany, szantażowany i upokarzany przez milicję. Obiecywano mu legalizację kapłańską za cenę współpracy z KGB, gdy odmówił, został wcielony do radzieckiego wojska, mimo choroby serca i reumatyzmu. Został skierowany do Murmańska na półwyspie Kola, gdzie cudem przeżył służbę w batalionach budowlanych, trwającą 19 miesięcy.
Po wyjściu z wojska starał się wraz z parafianami z Nowogródka o rejestrację kapłańską w tej parafii. Po uporczywych i długich staraniach otrzymał to pozwolenie. Wielokrotnie jednak później grożono mu jego odebraniem i likwidacją parafii. Oprócz Nowogródka odbudowywał również kościoły we Wsielubiu, Niecieczy, Dworcu, Starojelni, Daniłowiczach i Weresowie oraz parafie w Brzozówce i Koreliczach.
W latach 90., gdy mógł wyjechać do Polski, podjął studia w Instytucie Studiów nad Rodziną w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie.
Był wikariuszem generalnym diecezji grodzieńskiej, proboszczem katedry i rektorem Wyższego Seminarium Duchownego w Grodnie. W 1998 r. bł. Jan Paweł II mianował go biskupem pomocniczym w diecezji grodzieńskiej, a w 2004 r. biskupem pomocniczym archidiecezji mińsko-mohylewskiej, gdzie był także przez pewien czas administratorem apostolskim. Był on również sekretarzem generalnym Konferencji Katolickich Biskupów Białorusi i przewodniczącym Rady ds. Liturgii, Rodziny i Działalności Charytatywnej tej konferencji.
Bp Antoni Dziemianko został pierwszym po 66 latach biskupem pińskim. Pierwszym bowiem biskupem tej diecezji był sługa Boży Zygmunt Łoziński, a jego następcą bp Kazimierz Bukraba. Przez następne lata diecezją pińską rządzili administratorzy apostolscy. Ostatnimi z nich byli dwaj metropolici mińsko-mohylewscy - zmarły w ubiegłym roku kard. Kazimierz Świątek oraz abp Tadeusz Kondrusiewicz.
Bp Antoni Dziemianko wielokrotnie gościł w diecezji drohiczyńskiej. W ostatnim czasie uczestniczył w sympozjum na temat sługi Bożego bp. Zygmunta Łozińskiego w Drohiczynie oraz głosił rekolekcje w parafii pw. św. Antoniego i św. Piotra z Alkantary w Węgrowie.
W diecezji pińskiej pracują także obecnie kapłani diecezji drohiczyńskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bazyliki św. Piotra i św. Pawła: żywy kamień, tworzący Kościół

2025-11-18 10:28

[ TEMATY ]

Bazylika św. Piotra

Bazylika św. Pawła za Murami

Vatican Media

Bazylikę Św. Piotra odwiedziło ponad 30 mln pielgrzymów w Roku Jubileuszowym.

Bazylikę Św. Piotra odwiedziło ponad 30 mln pielgrzymów w Roku Jubileuszowym.

Pomijając Bazylikę na Lateranie, która jest katedrą biskupa Rzymu, to te dwie bazyliki są miejscami związanymi z apostołami, męczennikami, Piotrem i Pawłem, którzy mają w nich swój grób. Nie ma na mapie chrześcijaństwa drugiego takiego miejsca, dlatego pod tym względem Rzym jest wyjątkowy w skali świata - mówi Vatican News o. prof. Dominik Jurczak OP, dziekan Wydziału Teologicznego Papieskiego Uniwersytetu Świętego Tomasza z Akwinu w Rzymie.

18 listopada przypada rocznica poświęcenia obydwu rzymskich kościołów.
CZYTAJ DALEJ

Odwaga wyciągniętych rąk

2025-11-18 17:34

[ TEMATY ]

Wrocław

Magdalena Lewandowska

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie Odwaga wyciągniętych rąk, nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

– Odwaga do ryzykownego gestu pojednania w 1965 roku zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha – mówią polscy i niemieccy biskupi.

W 60. rocznicę Orędzia Pojednania Eucharystii w katedrze wrocławskiej przewodniczył abp Tadeusz Wojda, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, a koncelebrowali ją biskupi i kardynałowie z Polski i Niemiec wraz z Nuncjuszem Apostolskim abp. Antonio Filipazzi. Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia. Podkreślają w nim, że listy wymienione między biskupami Polski i Niemiec w 1965 roku były punktem zwrotnym nie tylko dla Kościoła, ale także dla relacji między narodami. „Gotowość Polskiego Episkopatu do wyjścia w 1965 r. myślą poza głębokie historyczne rany i lęki była w najlepszym tego słowa znaczeniu rewolucyjna i otworzyła nowe perspektywy. Pamiętne słowa „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” były wyrazem prorockiego rozeznania, które odrzucało zgodę na sytuację naznaczoną strachem, krzywdą i przemocą. Odwaga do tego ryzykownego gestu pojednania zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha. Chrystus zaprasza wszystkich, którzy za Nim idą, niezależnie od przynależności narodowej, do przebaczenia i miłości nieprzyjaciół” – czytamy w dokumencie. Biskupi zwracają uwagę, że mimo iż na drodze pojednania polsko-niemieckiego udało się osiągnąć wiele, znacznie więcej niż ludzie mogli sobie wyobrazić w 1945 r., historyczne krzywdy nadal wpływają na naszą teraźniejszość. – „Prośba o przebaczenie nie oznacza, że niemieckie zbrodnie, wojna przeciwko Polsce, holokaust i wszystkie skutki panowania narodowych socjalistów mogą zostać zapomniane. Również wysiedlenie najpierw Polaków, a następnie Niemców z ich ojczyzny nie mogą popaść w zapomnienie. To właśnie ze wspólnej pamięci może wyrastać siła pojednania i odwaga do budowania bardziej pokojowej przyszłości w Europie – przekonują hierarchowie.
CZYTAJ DALEJ

60. rocznica Orędzia Pojednania

2025-11-18 15:23

Magdalena Lewandowska

Uczestnicy konferencji prasowej z okazji 60. rocznicy Orędzia Pojednania

Uczestnicy konferencji prasowej z okazji 60. rocznicy Orędzia Pojednania

We Wrocławiu trwają wyjątkowe uroczystości 60. rocznicy Orędzia Pojednania.

Rozpoczęły się od wspólnej konferencji prasowej biskupów Episkopatu Polski i Niemiec, która odbyła się w Muzeum Archidiecezji Wrocławskiej – tam też znajduje się wystawa o kard. Bolesławie Kominku i Orędziu Pojednania. – To, że znajdujemy się właśnie dzisiaj, tutaj i rozpoczynamy tak uroczyste obchody jest dowodem, że List biskupów polskich do niemieckich, autorstwa mojego poprzednika kard. Bolesława Kominka, jak i odpowiedź niemieckich biskupów, były dokumentami przełomowymi – podkreśla abp Józef Kupny. – Widzimy, że orędzie polskich biskupów było w pewnym sensie wizjonerskie i wyprzedziło swoje czasy. Wierzę, że może nadal oddziaływać nie tylko na sąsiednie wobec siebie narody polski i niemiecki, ale na cały Stary Kontynent, który dzisiaj potrzebuje pokoju, prawdziwego dialogu i jedności opartej na uniwersalnych wartościach chrześcijańskich – dodawał wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski i gospodarz miejsca.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję