Reklama

Niedziela Chrystusa Króla

Oto Bóg królował z drzewa

Niedziela lubelska 47/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnią niedzielę „roku Łukasza” Kościół czyta Ewangelię o Chrystusie Królu, tak różnym od ziemskich władców (Łk 23, 35-43).
Jezus umierający na krzyżu, wzgardzony i udręczony, nie jest bezwolnym, przerażonym skazańcem, ale Królem miłosierdzia, który dobrowolnie składa siebie w ofierze ekspiacyjnej za grzeszników i sprawuje sąd nad swoimi wrogami (por. Ps 72, 1). Należą do nich członkowie żydowskiej Wysokiej Rady, którzy uznali Go za bluźniercę i zażądali wyroku śmierci, rzymscy żołnierze, którzy wyrok wykonali, oraz złoczyńca, ukrzyżowany razem z Nim. Wszyscy oni miotają szyderstwa na Jezusa, a w ich głosie powraca kusiciel, który wcześniej pokonany „odstąpił aż do czasu” (por. Łk 4, 13), a teraz zdaje się tryumfować.
Potrójna pokusa wraca w postaci bardziej okrutnej, dotykającej w sposób niewypowiedzianie bolesny ciała, umysłu i ducha ukrzyżowanego Jezusa. Kapłani i rabini - przedstawiciele oficjalnej religii drwią z Niego jako Mesjasza, Wybrańca Bożego. Dla nich Jezus powieszony na drzewie jest przestępcą przeklętym przez Boga i ludzi (por. Pwt 21, 23; Ga 3, 13). Żołnierze rzymscy szydzą z Niego jako króla. Wreszcie ukrzyżowany łotr bluźni Mu (gr. „blasphemeo”), pogrążony w rozpaczy i chcący swoją rozpaczą zarazić wszystkich wokół. Każde z trzech szyderstw brzmi podobnie, jak kuszenie na pustyni: „jeśli jesteś Mesjaszem, Królem, wybaw sam siebie!”.
Na czym polega sąd Jezusa? Modli się On za swoich wrogów: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią!” (Łk 23, 34). Jezus - Arcykapłan i Król miłosierdzia, wznosi ku Bogu skuteczną modlitwę wstawienniczą o przebaczenie dla grzeszników i o ich usprawiedliwienie. Nie poddaje się logice egoizmu: „wybaw siebie, zatracając innych”. Nie wątpi w miłość Ojca niebieskiego, dlatego nie ulega pokusie buntu przeciw Niemu. Jest wierny temu, co głosił przez całe swoje życie - logice miłości, która nie boi się stracić życie, by ocalić innych. Jezus na krzyżu okazuje się Królem zwycięskim, który zdobywa dla siebie pierwszego wyznawcę i czyni go uczestnikiem swojego zwycięstwa. „Dobry łotr” zadaje sobie pytanie: skoro On nic złego nie uczynił, to dlaczego umiera tak samo jak my? I w przebłysku nadprzyrodzonej wiary odkrywa, że ów Sprawiedliwy jest tu po to, by być z nim, grzesznikiem. Zwraca się do Jezusa z bezgraniczną ufnością, po imieniu: „Jezu, pamiętaj o mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa”. Wie, że zasłużył na śmierć doczesną i wieczną, a równocześnie wyznaje, że Jezus jest dla niego jedynym ocaleniem. W odpowiedzi otrzymuje wspaniałą obietnicę: „Dziś będziesz ze Mną w raju” (Łk 23, 43). „Ze Mną” i „w raju” to synonimy: rajem, życiem wiecznym, radością bez granic jest bycie z Jezusem! Wiara łotra jest pierwszym trofeum ukrzyżowanego Króla! On otwiera nam na oścież bramy miłosierdzia i nadaje nowy sens nawet temu, co po ludzku wydaje się zupełnie beznadziejne.
Na Krzyżu Jezusa dokonuje się sąd nad światem. Od naszej odpowiedzi na Jego miłosierdzie zależy nasze wieczne przeznaczenie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

DR Konga: zamordowano 14 chrześcijan - odmówili przejścia na islam

2024-05-28 10:38

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

islam

Kongo

Jasmin Merdan/Fotolia.com

Region Północnego Kiwu w Demokratycznej Republice Konga kolejny raz spłynął krwią chrześcijan. Rebelianci związani z tzw. Państwem Islamskim uprowadzili 15 wyznawców Chrystusa i postawili im ultimatum - przejście na islam albo śmierć. 14 osób, w tym kilku zaledwie nastolatków, odmówiło wyrzeczenia się Chrystusa. W brutalny sposób zostali zamordowani maczetami i strzałami z kałasznikowa.

Przejście na islam albo śmierć dla chrześcijan

CZYTAJ DALEJ

Bóg objawił się w Auschwitz

14 sierpnia 1941 r., w wigilię Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w bunkrze głodowym obozu Auschwitz odszedł do Pana więzień o numerze 16 670, przyszły święty – o. Maksymilian Maria Kolbe.

W czasie pogłębiającego się sporu o wartość ludzkiego życia, którego kontekstem jest nasilająca się fala cywilizacji śmierci, ofiara św. Maksymiliana zyskuje nowy, ważny wymiar. Jest dla całego świata wielkim wołaniem z dna piekła śmierci o poszanowanie wartości życia w każdych warunkach, niezależnie od jego jakości i kondycji człowieka. Jest wyzwaniem, wobec którego nie można pozostać obojętnym, jeśli nadal chcemy być ludźmi, a człowieczeństwo ma dla nas jakąś wartość.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 29.): Nigdy i nie zawsze

2024-05-28 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

mat. prasowy

Co dyskrecja ma wspólnego z rozsądkiem? Czym różni się brukowiec od lekarza? W jaki sposób Maryja mówi o czyichś problemach? I na czym właściwie polega umowa między sercem a ustami? Zapraszamy na dwudziesty dziewiąty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o dyskrecji Maryi w Kanie Galilejskiej.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję