Reklama

Europa

Białoruś: :"Nie pchamy się do polityki, ale po prostu modlimy się za swój naród"

Czy gdy mówimy, że chcemy żyć w prawdzie, uczciwości i życzliwości, to to jest polityka? My nie pchamy się do polityki, ale po prostu modlimy się za cały swój naród, bez wyjątku – powiedział wikariusz generalny archidiecezji mińsko-mohylowskiej bp Juryj Kasabucki. W sobotę 5 września przewodniczył on w mińskim kościele św. Szymona i św. Heleny (Czerwonym) Mszy św. za poszkodowanych, zabitych i uwięzionych w czasie pokojowych protestów na Białorusi. W świątyni zgromadziło się kilkaset osób, a dalszych ok. 3 tys. śledziło ją na żywo na portalu Catholic.by.

[ TEMATY ]

Białoruś

PAP/EPA/STRINGER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku główny celebrans przywitał zebranych, wśród których byli nie tylko katolicy i chrześcijanie innych wyznań, ale także żydzi, a nawet niewierzący, którzy przyszli tu z potrzeby serca. Wezwał wszystkich do wspólnej modlitwy, porównując ją z balsamem, który może zagoić dusze zranione bólem. Następnie biskup powitał krótko po angielsku obecnych w kościele pracowników zagranicznych misji dyplomatycznych (był wśród nich ambasador Polski), którzy zapragnęli modlić się wraz z Białorusinami, wyrażając tym samym solidarność z narodem tego kraju w okresie niespotykanego kryzysu humanitarnego.

W kazaniu, przerywanym wielokrotnie oklaskami, wikariusz generalny archidiecezji (kierujący nią obecnie pod nieobecność metropolity abp. Tadeusza Kondrusiewicza, którego władze Białorusi nie wpuściły 31 sierpnia do kraju) zwrócił uwagę, jak wiele strasznych rzeczy przeżyło wielu uczestników pokojowych demonstracji w różnych miejscach Białorusi, dodając, że niektórzy z nich nigdy już nie wrócą do swych domów. "Wybacz nam, Boże, iż na naszej ziemi ktoś zaginął, bo jest to tragedia całego narodu" – powiedział kaznodzieja. Zauważył, że ludzie zginęli tylko za to, że chcieli prawdy i sprawiedliwości. Wyraził przekonanie, że "ludzi tych, nawet jeśli byli niewierzącymi czy dalekimi od Boga, przygarnie On do swego serca".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Mówca podzielił się następnie wstrząsającymi świadectwami osób, które mówiły mu jako kapłanowi o okrucieństwach torturach, jakich doznawały w różnych więzieniach i innych miejscach zatrzymania jedynie dlatego, że wystąpiły przeciw kłamstwu. Zdaniem hierarchy, rany fizyczne, nawet ciężki, kiedyś się zagoją, najgorsze natomiast są skutki urazu psychologicznego, gdyż rani on duszę nie tylko tego, kto doświadczył przemocy, ale również jego bliskich i po prostu ludzi nieobojętnych, siejąc w nich nasiona krzywdy i nienawiści, niezdolności do przebaczenia. "To właśnie chciał zasiać diabeł w sercach naszych ludzi" – stwierdził z mocą bp Kasabucki.

Reklama

Przypomniał i podkreślił, że Białorusini byli zawsze ludźmi spokojnymi i pokojowymi, zawsze żyli w zgodzie, ale - dodał – "teraz sieją w naszych sercach nienawiść i złość". W związku z tym wezwał do szczególnej modlitwy za wszystkich ludzi, którzy ucierpieli wskutek przemocy: "za studentów, których dzisiaj tak brutalnie i strasznie wyłapywano i skuwano (...), za tę dziewczynę, którą ciągnięto za włosy (...), za nich wszystkich, bo każdy z nich otrzymuje uraz psychiczny, z którym będzie musiał długo żyć".

Podziel się cytatem

Biskup wyjaśnił znaczenie chrześcijańskiego przebaczenia, do którego wzywa ludzi Bóg i o czym przypomina abp T. Kondrusiewicz w swym przesłaniu do wiernych z [przymusowego] wygnania. Zauważył, że przebaczenie nie jest czynnością jednorazową, ale jest to ogromna praca. Przywołał słowa św. Jana Pawła II, iż przebaczenie to nie słabość, lecz przejaw siły i zwycięstwa nad złem w samym sobie, umożliwiającego "dotknięcie się" Boga. Jedynym ratunkiem w tej sytuacji jest modlitwa, czyli rozmowa z Bogiem – zaznaczył kaznodzieja.

Wskazał, że Jego głos, rozbrzmiewający w sercu i pomagający odróżniać dobro od zła, nazywa się sumieniem i dodał, że obecnie siły zła chcą zmusić do milczenia ten głos, nie mogą jednak całkowicie go zniszczyć, bo on odzywa się się w duszy i sercu człowieka nawet za kratkami.

Przypomniał też słowa Pana Jezusa, który nawoływał do modlitwy za wrogów i stwierdził, że "dziś modlimy się za tych, którzy dopuszczają się nieludzkich czynów, modlimy się o ich nawrócenie, a im bardziej się modlimy, tym więcej ludzi może odkryć tę komórkę swego sumienia". Dodał, że modlitwa "rozmiękcza kamienne serca tak, jak krople wody toczą kamień". Podkreślił, że modlitwa może pomóc człowiekowi odzyskać jego ludzkie oblicze i wezwał wszystkich, łącznie z niewierzącymi, "do znalezienia w sobie siły, aby życzyć dobra tym, którzy wyrządzili nam krzywdę".

Reklama

Mówca zaproponował następnie spojrzenie na sytuację w kraju przez pryzmat Pisma Świętego, które pomaga zrozumieć, że nawet z wielkiego zła Bóg potrafi wyprowadzić dobro. Jego zdaniem obecny kryzys humanitarny jak nigdy zjednoczył naród i dziś mieszkańcy Białorusi wykazują niespotykaną dotychczas solidarność.

Kaznodzieja nawiązał też do wygnania arcybiskupa Kondrusiewicza i oskarżania go, jakoby "wlazł w politykę". Zapytał: "Czy jeśli mówimy dziś, że sprzeciwiamy się przemocy, biciu, to jest to polityka? Gdy modlimy się codziennie, aby nigdy już nie było w naszym kraju czegoś podobnego, że chcemy żyć w prawdzie, zgodnie z sumieniem i życzliwości, to jest to polityka?". Biskup zapewnił, że Kościół "nie pcha się do polityki", ale po prostu modli się za cały swój naród, bez wyłączenia kogokolwiek. "Nie dajmy się sprowokować tym, którzy chcieliby nas złamać, ale też nie dajmy sobie zakneblować ust, bo nie robimy nic złego poza chęcią zmiany na lepsze naszej ojczyzny" – zaapelował mówca. W imieniu nieobecnego pasterza Kościoła na Białorusi podziękował gorąco wszystkim uczestnikom modlitwy i oddał hołd kobietom białoruskim, które z kwiatami w dłoniach "dokonały bohaterskiego uczynku, wychodząc na ulice z przesłaniem pokoju".

Na zakończenie kazania wikariusz generalny archidiecezji mińsko-mohylowskiej powierzył wszystkich mieszkańców kraju Bogu i wstawiennictwu Jego Najświętszej Matki.

Msze w intencji pokojowych zmian na Białorusi mają się odbywać w kościele św. Szymona i św. Heleny o tej samej porze co tydzień.

Podczas Mszy władze kilkakrotnie włączały na pobliskim Placu Niepodległości sowieckie pieśni z głośników, ale gdy ludzie rozchodzili się, zapadła cisza, a milicja zniknęła z placu. Po liturgii wierni przeszli w procesji wokół świątyni, śpiewając pieśń „Święty Boże” z zapalonymi latarkami w telefonach komórkowych. Niektórzy uczestnicy procesji płakali.

2020-09-06 15:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Białoruś/ Ministerstwo obrony: możliwa odpowiedź zbrojna w przypadku agresji

[ TEMATY ]

Białoruś

PAP/EPA/STRINGER

W przypadku agresji zbrojnej spoza granic Białorusi może zostać użyta siła na podstawie umów obowiązujących w ramach państwa związkowego Białorusi i Rosji oraz Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (ODKB) – oświadczył przedstawiciel ministerstwa obrony.

„Nie wykluczamy także wykorzystania odpowiedzi siłowej na bezpośrednie zagrożenia militarne na podstawie umów obowiązujących w ramach państwa związkowego (Białorusi i Rosji - PAP) oraz Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (ODKB) w przypadku otwartej agresji zbrojnej wobec Białorusi i konfliktu zbrojnego” – pisze w artykule opublikowanym na stronie ministerstwa obrony generał Aleh Wojnau, dyrektor departamentu międzynarodowej współpracy wojskowej.
CZYTAJ DALEJ

Śladem świętej z Magdali

Niedziela Ogólnopolska 30/2021, str. 16

[ TEMATY ]

św. Maria Magdalena

Maria z Magdali

pl.wikipedia.org

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

O Marii z Magdali wiemy jedynie tyle, że Jezus wkroczył w jej życie, uwalniając ją od siedmiu złych duchów. Owa liczba podkreśla wielki ciężar, który zdjął z niej Zbawiciel, i niezwykłą przemianę, jaka w niej nastąpiła.

Maria Magdalena, a raczej Maria z Magdali, bo tak naprawdę po imieniu świętej Ewangelia wspomina miejscowość, z której owa kobieta pochodziła. Czyni tak, by odróżnić ją od innych Marii, które wspominane są w jej tekstach, poczynając od Matki Jezusa. Imię Maria było bowiem równie popularne w czasach biblijnych jak dziś. My posługujemy się jego greckim brzmieniem. W języku aramejskim wymawiano je jako „Mariam”, zaś po hebrajsku „Miriam”. Jak zatem zwracano się do naszej bohaterki? Pewnie zależało to od sytuacji i od tego, kto ją spotykał. Dla nas jej imię zostało zachowane w grece, gdyż w tym języku spisano teksty natchnione Nowego Testamentu. Nie jest też jednoznaczna treść, która kryje się pod tym imieniem. Może ono określać gorycz lub smutek, a także odpowiadać słowu „pani”. Może również oznaczać przyczynę radości lub ukochaną (przez Jahwe). To ostatnie znaczenie jest dość niepewne i opiera się na związkach z egipskim słowem mrjt – ukochana. Które z nich wiąże się z kobietą, o której opowiada Ewangelia? Czy znajdziemy jedno właściwe, czy też wszystkie po trochu oddają dzieje jej życia: te związane z goryczą i bólem doświadczenia zła, te naznaczone radością uwolnienia z sideł szatana, i te, w których odnalazła głębię i piękno miłości Boga? Tu pozostawmy każdemu miejsce na własną odpowiedź.
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: włoski franciszkanin objął funkcję kustosza Ziemi Świętej

2025-07-22 12:03

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Monika Książek

Włoski franciszkanin o. Francesco Ielpo oficjalnie objął funkcję kustosza Ziemi Świętej i gwardiana Góry Syjon, podczas uroczystej ceremonii w jerozolimskim kościele Najświętszego Zbawiciela. Jego poprzednik o. Francesco Patton, który piastował to stanowisko od 2016 r. i znacząco ukształtował pracę Kustodii Ziemi Świętej w trudnych czasach, przekazał urząd swojemu następcy. Jego poprzednikiem od 2004 r. był o. Pierbattista Pizzaballa, który obecnie jest kardynałem i łacińskim patriarchą Jerozolimy.

W przemówieniu inauguracyjnym o. Ielpo zaznaczył, że zadanie Kustodii Ziemi Świętej wykracza daleko poza zwykłą ochronę miejsc historycznych. "Naszym zadaniem jest nie tylko ochrona świętych miejsc, ale także bycie żywą, duszpasterską obecnością u boku chrześcijan w tym kraju" - powiedział franciszkanin. Wspólnota ponad 300 braci z ponad 50 krajów pracujących w Izraelu, Palestynie i innych krajach Bliskiego Wschodu jest "międzynarodową symfonią talentów i powołań". Ten potencjał musi być promowany w duchu Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję