Reklama

Porady prawne dla najuboższych

Niedziela lubelska 45/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Centrum Duszpasterstwa Młodzieży w Lublinie jest organizacją, której działalność od lat wpisuje się w papieską misję budowania cywilizacji miłości. Fundusz „Szansa dla 1000”, „Gorący Patrol” czy „MOST” to tylko niektóre z projektów realizowanych przez wolontariuszy działających przy kościele pw. Ducha Świętego. W okresie od października do maja w dwóch punktach: przy Krakowskim Przedmieściu 1 oraz w Filii nr 3 MOPR przy ul. Mieszka I 4, dyżurują młodzi adepci prawa skupieni wokół idei bezpłatnego poradnictwa prawnego. Działają oni w ramach lubelskiego oddziału Fundacji Academia Iuris z siedzibą w Warszawie.
Fundacja Academia Iuris powstała w 2002 r. jako niezależna, pozarządowa organizacja non-profit. Jej podstawowym celem jest ochrona praw i wolności obywatelskich, umacnianie zaufania do państwa i prawa oraz upowszechnianie osobistego zaangażowania prawników w niesienie pomocy potrzebującym. Fundacja prowadzi ogólnopolską sieć punktów porad prawnych dla osób niezamożnych, udziela specjalistycznej pomocy prawnej rodzinom i samotnym matkom, wspiera od strony prawnej działania organizacji pozarządowych i przygotowuje projekty legislacyjne. W Warszawie, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Radomiu i w Częstochowie działa już ponad 20 punktów bezpłatnych porad prawnych. Pomoc jest skierowana do osób niezamożnych, które nie są w stanie ponieść kosztów pomocy prawnej bez szkody dla siebie i swojej rodziny, a pomoc adwokata lub radcy prawnego byłaby dla nich znacznym wydatkiem.

Jaka pomoc?

Pomoc prawną można uzyskać w zakresie: prawa i postępowania karnego, prawa i postępowania cywilnego, prawa rodzinnego, prawa spadkowego, prawa pracy, prawa i postępowania administracyjnego oraz prawa lokalowego i spółdzielczego. Zgodnie z regulaminem udzielania bezpłatnych porad prawnych FAI nie mamy upoważnienia do konsultowania spraw finansowych i podatkowych, gospodarczych oraz rozwodowych i separacyjnych. Wolontariusze sporządzają opinie prawne, pomagają w pisaniu pism procesowych, pism urzędowych i wypełnianiu dokumentów. Objaśniają, do czego klient ma prawo i jak powinien prawidłowo dochodzić swoich racji. Wciąż jest bardzo niski odsetek osób wyedukowanych prawnie choć w podstawowym zakresie. Odwlekanie i zaniedbywanie spraw nie jest sposobem na ich rozwiązanie. Może jedynie rodzić frustracje oraz stwarzać niepotrzebne i stresujące komplikacje w urzędach i sądach. Chcemy wyjść temu naprzeciw i chociaż w minimalnym stopniu przyczynić się do polepszenia edukacji oraz świadomości prawnej wśród mieszkańców Lublina i okolic.

Przed spotkaniem

Przed spotkaniem w poradni należy wypisać wszystkie szczegóły sprawy, z którą się przychodzi oraz przygotować listę pytań do wolontariusza. Jest on po to, aby pomóc, a nie - aby oceniać. Rozumie sytuację i postara się zrobić wszystko, aby udzielić pomocy. Prosimy odpowiadać konkretnie i zgodnie z prawdą oraz jasno formułować swoje oczekiwania. Czas wolontariusza jest ograniczony, dlatego ważne jest dobre przygotowanie się do wizyty w poradni i przemyślenie swoich pytań. Na dyżur należy wziąć ze sobą wszystkie dokumenty ważne dla sprawy, z którą się przychodzi oraz kopie tych dokumentów. Fundacja nie udziela porad telefonicznie, mailowo ani za pośrednictwem poczty. Jest to związane z dobrem naszych klientów. Udzielenie dobrej porady wymaga gruntownego poznania sprawy, z jaką przychodzi klient, co jest możliwe jedynie przy osobistym spotkaniu i rozmowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś podczas ingresu: Wszyscy w Kościele współtworzymy dom, za który jesteśmy odpowiedzialni

Wszyscy w Kościele współtworzymy dom, za który jesteśmy odpowiedzialni - powiedział kard. Grzegorz Ryś w homilii podczas swojego ingresu do katedry na Wawelu. W wygłoszonym słowie metropolita krakowski ukazał Kościół jako wspólnotę pełną łaski, zakorzenioną w Słowie Bożym, Maryi oraz w misji ewangelizacyjnej i synodalnej, do której Duch Święty wzywa wspólnotę wierzących.

Duchowny podkreślił, że wydarzenie ingresu nie odnosi się tylko do osoby metropolity, ale przede wszystkim do ludu Bożego. - Bóg posyła do naszego Kościoła anioła ze Słowem. To Słowo odsłania dwie rzeczywistości. Najpierw łaskę, a potem misję, ta kolejność jest ważna - najpierw łaska, potem misja - zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Bóg z nami po imieniu

2025-12-20 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Bożena Sztajner/Niedziela

• Iz 7, 10-14 • Rz 1, 1-7 • Mt 1, 18-24
CZYTAJ DALEJ

Bp Zbigniew Wołkowicz został wybrany Administratorem Archidiecezji Łódzkiej

2025-12-20 22:07

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Bp Zbigniew Wołkowicz został wybrany Administratorem Archidiecezji Łódzkiej

Bp Zbigniew Wołkowicz został wybrany Administratorem Archidiecezji Łódzkiej

Kolegium Konsultorów Archidiecezji Łódzkiej wybrało biskupa Zbigniewa Wołkowicza – biskupa pomocniczego tejże diecezji na Administratora Archidiecezji Łódzkiej.

Jak wyjaśnia Oficjał łódzkiego Sądu Metropolitalnego - Kolegium Konsultorów - jest to gremium kapłanów, którzy są wyłaniani spośród rady kapłańskiej. Z kolei rada kapłańska to jest gremium, w skład którego wchodzą ci kapłani, którzy są z wyboru, ci, którzy są z urzędu i ci, którzy są mianowani przez biskupa diecezji. Z tej grupy wyłania się właśnie kolegium konsultorów, które zwykle ma około 8-9 kapłanów. Wchodzą w jego skład zawsze biskupi pomocniczy i inni kapłani, którzy wchodzą w skład też rady kapłańskiej. – zauważa ks. prof. Grzegorz Leszczyński.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję