Reklama

Pismo Święte w katechezie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trzęsacz

„Pismo Święte źródłem nauczania religii i współczesnej katechezy” - pod takim hasłem w dniach 10-11 maja br. w Trzęsaczu miała miejsce V Nadbałtycka Debata Katechetyków Polskich. W pierwszym dniu obrad podczas dwóch sesji dyskutowano na temat odkrywania Słowa Bożego w Biblii i trudnościach z tym związanych oraz o znaczeniu Pisma Świętego a koncepcją katechezy. Zwrócono uwagę, że dość powszechnie słyszy się, że Biblia jest wyobcowana z naszej kultury, że wielu uważa, że można ją czytać dzieciom jako księgę zawierającą fantastyczne opowiadania. Dużym utrudnieniem jest laicyzacja, a jej efektem jest wyobcowanie z religijnej tradycji wyrastającej z tekstów biblijnych. Wskazano na konieczność Biblii, tak, by stała się „kodem katechezy”, by teksty biblijne powodowały spotkanie z Chrystusem. Ks. prof. Jan Kochel, mówiąc o błędnych etapach wychowania biblijnego, niedopuszczalnych podejściach do tekstu Pisma Świętego wskazał etapy dydaktyczne w inicjowaniu owego spotkania: Słowo mówi na dziś, wierne oryginałowi, przekazuje Dobrą Nowinę, znajomość bosko-ludzkiej natury Biblii i umiejętność zastosowania w nauczaniu religijnym. Z kolei ks. prof. R. Murawski zaznaczył, że źródłem nauczania katechetycznego jest Pismo Święte i katechizm, i „nie wolno ich oddzielać, choć zawsze istnieją tendencje akcentowania jednego z nich. Zadaniem katechety jest łączenie tych dwóch elementów”.
Koniecznym jest ukazanie, że zamierzeniem autorów natchnionych było przybliżenie i wyjaśnienie czytelnikowi czegoś więcej, pewnej głębi. Biblia uwarunkowana jest czynnikami historycznymi, społecznymi, politycznymi czasów, w jakich powstawały kolejne jej księgi. Stąd też rozpatrywane problemy winno się ukazywać w całym kontekście związków łączących człowieka z Bogiem, np. grzech, jego skutki itd.
Ks. prof. M. Zając zwrócił uwagę, że katecheta ma „zanurzyć tych, których chce zaprowadzić do Chrystusa w Słowie Bożym”. To działanie winna poprzedzić modlitwa. Wskazał również na zagrożenia (zmniejszenie zainteresowania Biblią, ośmieszanie Biblii, konkurencja literatury, filmów nie w wersji chrześcijańskiej, negatywny wizerunek Kościoła, degradacja przestrzeni rodzinnej) i na czynniki wspomagające (atrakcyjność kadry katechetycznej, lokalizacja punktów katechetycznych dla chcących pogłębiać wiadomości o Piśmie Świętym, by to był „pokarm codzienny”). Podczas III sesji obrad zastanawiano się, co to znaczy, że Biblia jest źródłem katechezy, a także nad możliwościami i ograniczeniami katechezy biblijnej. Poruszono również temat nowej podstawy programowej (ks. prof. P. Tomasik, ks. prof. J. Szpet, ks. dr K. Kantowski). Debata polskich katechetyków zorganizowana przez Katedrę Katechetyki i Homiletyki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego ukazała ważność Biblii w katechetycznej posłudze Słowa. Po Soborze Watykańskim II, zwłaszcza po ogłoszeniu Konstytucji dogmatycznej o Objawieniu Bożym, w której padają słowa zachęty do czytania i studium ksiąg świętych” (nr 26), w kontekście katechezy szkolnej należy zaakcentować, że Pismo Święte najpierw musi zainteresować katechetę (ks. prof. A. Offmański), by wydobywać z niej sens, a nie odczucie, by było ono Księgą rozświetlającą problemy życia dzisiejszego człowieka. „Tylko przez światło wiary i rozważanie słowa Bożego można zawsze i wszędzie poznawać Boga, w którym «żyjemy, poruszamy się i jesteśmy» (Dz 17, 28), w każdym wydarzeniu szukać Jego woli, widzieć Chrystusa we wszystkich ludziach, czy to bliskich, czy obcych, trafnie osądzać prawdziwe znaczenie i wartość rzeczy doczesnych tak samych w sobie, jak i w stosunku do celu człowieka” (KO 4).
Podstawowymi źródłami dla nauczania religii w szkole są: Objawienie, Tradycja, liturgia i nauczanie Kościoła. Posiadają one charakter biblijny, teologiczno-dogmatyczny, eklezjalny i liturgiczny i mają być gwarancją pełnego i integralnego przekazu wiedzy, prawdy i wartości obecnych w chrześcijaństwie. Są one dla nauczania religii czymś oczywistym. I choć dostrzega się dziś trudności z posługiwaniem się Biblią we współczesnej katechezie i małym jej zainteresowaniem, to należy wierzyć, że zostanie wypracowany sposób na wykorzystanie Ksiąg Świętych w procesie ewangelizacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy Nowy Adam ma płeć? - rozmowa z kard. Grzegorzem Rysiem

2024-06-14 10:22

[ TEMATY ]

kobiecość

męskość

Kard. Grzegorz Ryś

ideały

Episkopat News/ flickr.com

Kościół jest celem krytyki ze strony ruchów społecznych, aktywistów genderowych i polityków, bo postawiono mu zarzut bycia okrutnym patriarchatem - systemem męskiej dominacji opartej na przemocy wobec ludzi słabszych i odmiennych. Kto jest tu wzorem dla mężczyzn? Czy Maryja ma komplementarny męski ideał czy on wymaga dziś odkrycia? Rozmawia to tym Małgorzata Bilska z kard. Grzegorzem Rysiem, metropolitą łódzkim oraz historykiem Kościoła.

Małgorzata Bilska: Coraz głośniej debatuje się publicznie o zagubieniu mężczyzn. Jest ono owocem programowej krytyki patriarchatu (system męskiej władzy) i zachowań mężczyzn (typ „macho”, dominator stosujący przemoc) przez ruch gender. Od dekad ma on wspólny cel - obalić patriarchat bez rozlewu krwi, metodą soft power; zastąpić go płynnie pozornie neutralną, de facto neopogańską „kulturą kobiecą”... Stolica Apostolska od Soboru Watykańskiego II uznaje równość płci za „znak czasu”. Potępia dyskryminację kobiet, panowanie mężczyzn interpretuje jako skutek grzechu w raju. Nie idzie jednak za tym refleksja nad katolickim wzorcem męskości, nad ideałem z Ewangelii! Kto jest komplementarny do Maryi? Jaka jest męska natura? Kobieta jest przecież od lat opisywana od A do Z! Chcąc sprawdzić stan świadomości, spytałam o to kilkunastu katolików (kilku świeckich, kilku księży, kilku biskupów). No i wiem, że nic nie wiem... Świeccy w większości wskazali na Jezusa, księża na Józefa. Jak jest?

CZYTAJ DALEJ

Budować z Bogiem

2024-06-11 13:33

Niedziela Ogólnopolska 24/2024, str. 24

[ TEMATY ]

Bóg

liturgia

Grażyna Kołek

Kiedy budujemy dom, to z dnia na dzień widzimy efekt naszej pracy. Najpierw powstają fundamenty, potem ściany i wreszcie dach. Kiedy krawcowa szyje ubranie i powstaje piękna bluzka lub zgrabna sukienka, także widzi efekt swojej pracy.

CZYTAJ DALEJ

Papież zachęca dziś do pamięci o osobach starszych

2024-06-15 17:09

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

„Jakże często odrzuca się osoby starsze, pozostawiając je samym sobie, co staje się prawdziwą ukrytą eutanazją!” - czytamy w dzisiejszym tweecie papieskim. Takie słowa odnoszą się do obchodzonego właśnie 15 czerwca Światowego Dnia Świadomości Znęcania się nad Osobami Starszymi. ONZ zatwierdziła tę datę w 2011 r.

Tweet Franciszka dalej zaznacza, iż wspomniane pozostawienie osób starszych samym sobie „to rezultat owej kultury odrzucenia, która wyrządza tak wiele zła w naszym świecie”. Papież wskazuje następnie, że „wszyscy jesteśmy wezwani do przeciwdziałania tej toksycznej kulturze odrzucenia”.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję