Reklama

W szkole życia społecznego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Intensywny rozwój organizacji strażackich na ziemiach polskich datuje się od lat sześćdziesiątych XIX wieku. Gdy po latach zastanawiamy się nad fenomenem zjednoczenia ruchu strażackiego w jeden ogólnopolski związek, to musimy przyznać, że nasi przodkowie mieli mocno rozwinięty instynkt państwowy, a ponadto doskonale zdawali sobie sprawę z tego, iż strażacy zorganizowani w jednej organizacji będą skuteczniejsi w działaniach. „Niszczycielem są pożary!” - pisał współtwórca ogólnopolskiego związku strażackiego, „walka z tą rozpasaną klęską społeczną musi być tak nieubłaganą, twardą, a konsekwentną, jak i wróg sam, którego pokonać należy”. Marszałek Piłsudski stwierdził, że straże pożarne powinny w dalszym ciągu rozwijać swe cnoty obowiązku obywatelskiego ku pożytkowi kraju i społeczeństwa. Mówiąc o fenomenie ich rozwoju w niepodległej Polsce - stwierdził: „Jeżeli strażactwo polskie, pomimo ciężkich warunków doby wojennej, dosięgło u nas w ostatnich latach tak szybkiego rozwoju, przypisać to należy między innymi rysowi naszego charakteru narodowego traktowania sprawy z zapałem tudzież z bezinteresownością, wynikającą z poczucia obowiązku obywatelskiego. Utworzenie władzy naczelnej (...) ugruntuje kierunek rozwojowy strażactwa naszego i przyczyni się do jego w przyszłości rozkwitu”.

Nie tylko pożary

Rola, jaką odgrywały organizacje strażackie, wynikała nie tylko stąd, że walczyły z niszczącą kraj plagą pożarów, ale również stąd, iż spełniały wielorakie funkcje w życiu społeczeństwa, wykraczające daleko poza cele, do pełnienia których były powołane. Ochotnicze straże pożarne powstawały i rozwijały się nierównomiernie. Wynikało to z odmiennych warunków politycznych, w jakich żyło społeczeństwo polskie w trzech zaborach, chociaż potrzeby w zakresie utrzymania obrony przed pożarami były takie same w Galicji, jak i w Królestwie Polskim czy zaborze pruskim. We wszystkich województwach i powiatach zorganizowano oddziały Związku Straży Pożarnych RP, zatrudniające wykwalifikowanych instruktorów pożarnictwa. Przed II wojną światową Związek zrzeszał około pół miliona osób. Oddziały ochotniczych straży pożarnych organizowano w szkołach, przy drużynach harcerskich, powstawały także drużyny samarytańskie rekrutujące młodzież żeńską. Nastąpił znaczny rozwój straży przemysłowych, kolejowych i wojskowych. Bardzo wyraźne zmiany nastąpiły w zakresie wyposażenia straży w sprzęt. Rozwinęła się technika przeciwpożarowa. Jednocześnie straże pożarne w dalszym ciągu odgrywały wiodącą rolę w życiu społeczno-kulturalnym małych miast i wsi. Remizy i strażnice były często jedynymi ośrodkami działalności społeczno--kulturalnej w środowisku. W okresie II wojny światowej strażacy zapisali nowe i piękne karty w swej historii. Po wyzwoleniu kraju spod okupacji niemieckiej ochotnicze straże pożarne należały do tych organizacji, które natychmiast przystąpiły do odbudowy zniszczonego kraju. Odbudowywano też struktury ochrony przeciwpożarowej. Reaktywowały swą działalność stare i powstawały nowe OSP, zarządy rejonowe, powiatowe i wojewódzkie. 30 listopada 1945 r. wznowił swą działalność Związek Straży Pożarnych RP. W latach stalinizmu coraz bardziej ograniczano jednak działalność ochotniczego strażactwa, aż wreszcie 24 października 1949 r. zlikwidowano Związek Straży Pożarnych RP. W tym czasie organizacja liczyła 14 tysięcy OSP i ponad 350 tysięcy członków. Powołana na jej miejsce Komenda Główna Straży Pożarnych podporządkowana została czynnikom administracyjnym i partyjnym. W organizacji nie było miejsca na działalność społeczną, na odwoływanie się do tradycji i sięganie do sprawdzonych wzorców. Dopiero po przemianach październikowych przystąpiono do odnowy Związku. Zamknięciem tego procesu było powołanie 28 grudnia 1956 r. Związku Ochotniczych Straży Pożarnych. Mimo niewątpliwych osiągnięć, przez cały okres tzw. realnego socjalizmu nie ustawały próby podporządkowania Związku władzom administracyjnym i partyjnym. Po roku 1989 nastąpiło wyraźne ożywienie w szeregach ochotniczego strażactwa. Organizacja znów stała się wielkim ruchem społecznym, rozwija się, ale także boryka z wieloma trudnościami, które dotyczą głównie materialnych podstaw jej działalności. Fenomenem ruchu strażackiego był duży udział chłopców i dziewcząt.

Społecznie i kulturalnie

OSP to ogromny ruch społeczno--kulturalny. Wrósł on w środowisko wiejskie. Przetrwał najtrudniejsze okresy w dziejach narodu polskiego, okupację hitlerowską, okres prześladowań stalinowskich i ograniczania związkowej działalności. Od 1992 r. przyjęto nową nazwę: Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym nawiązano do chlubnych tradycji całego ruchu strażackiego z przeszłości. Ruchu szczególnego, w którym działają przedstawiciele różnych opcji politycznych. Wszystkich łączy troska o obronę wspólnego dobra przed żywiołem. Dużą wagę w działalności OSP przykłada się do tradycji. Nie znamy innej takiej organizacji, która dokumentowałaby skrupulatnie swą działalność, prowadziła kroniki, izby tradycji, a nawet muzea. Wiele OSP ma swe monografie opracowane najczęściej przez historyków-amatorów. Należy mieć nadzieję, że dziejami OSP w większym niż dotąd stopniu zainteresują się historycy profesjonaliści. Dzieje ochotniczych straży pożarnych stanowią wdzięczne pole do prowadzenia badań naukowych. Podstawowym obowiązkiem statutowym straży pożarnych była walka z żywiołem. Jednocześnie spełniały one w swych środowiskach wiele innych ważnych i pożytecznych funkcji. Organizowały amatorskie zespoły teatralne, chóry i orkiestry, urządzały obchody rocznic narodowych. W okresie zaborów straże kultywowały język i obyczaje polskie, kształtowały świadomość polityczną i narodową społeczeństwa. Straż była dobrą szkołą życia społecznego, z którego wyrastali późniejsi działacze spółdzielczy, oświatowi, a nierzadko i politycy.

Na podstawie: www.strazak.org.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowstąpienie kończy to, co zapoczątkowało Wcielenie

2025-05-29 09:04

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Monika Książek

Wniebowstąpienie kończy to, co zapoczątkowało Wcielenie. Chrystus, który narodził się w Betlejem, przyjmując naszą ludzką naturę, lecz bez grzechu, wraca teraz do Siebie, skąd przyszedł. Wniebowstąpienie jest dokończeniem misterium paschalnego, a więc dzieła odkupienia.

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jeruzalem. Wy jesteście świadkami tego. Oto Ja ześlę na was obietnicę mojego Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie przyobleczeni w moc z wysoka». Potem wyprowadził ich ku Betanii i podniósłszy ręce, błogosławił ich. A kiedy ich błogosławił, rozstał się z nimi i został uniesiony do nieba. Oni zaś oddali Mu pokłon i z wielką radością wrócili do Jeruzalem, gdzie stale przebywali w świątyni, wielbiąc i błogosławiąc Boga.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: 4 października zaprzysiężenie nowych członków Gwardii Szwajcarskiej

2025-05-30 18:24

[ TEMATY ]

przysięga

Papieska Gwardia Szwajcarska

Włodzimierz Rędzioch

Zaprzysiężenie nowych gwardzistów

Zaprzysiężenie nowych gwardzistów

Tradycyjna ceremonia zaprzysiężenia nowych członków Gwardii Szwajcarskiej w Watykanie odbędzie się 4 października 2025 roku. W sposób symboliczny ta data pokrywa się z liturgicznym wspomnieniem św. Franciszka z Asyżu, poinformowała 30 maja gwardia papieska. Po śmierci papieża Franciszka 21 kwietnia zaprzysiężenie, które zwykle ma miejsce 6 maja, zostało przełożone początkowo na czas nieokreślony.

„W tych dniach żałoby i refleksji, po śmierci naszego ukochanego Ojca Świętego, papieża Franciszka, Papieska Gwardia Szwajcarska jest w pełni skupiona na swojej misji i jednoczy się w modlitwie o jego wieczny odpoczynek” - stwierdzono wówczas. W związku z ceremoniami pogrzebowymi Franciszka, Gwardia miała wiele dodatkowych zadań, w tym przy trumnie zmarłego papieża i przy jego pogrzebie.
CZYTAJ DALEJ

Egipt: historyczny klasztor św. Katarzyny na Synaju przechodzi na własność państwa

2025-05-30 16:08

[ TEMATY ]

Egipt

św. Katarzyna

klasztor

Synaj

wikipedia/Berthold Werner

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Po 15 wiekach niezależnego istnienia prawosławny klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj, mający status autonomicznego Kościoła prawosławnego, staje się własnością państwa egipskiego. Taką decyzję wydał 28 maja sąd w Ismailiji, co oznacza w istocie skonfiskowanie przez władze państwowe ogromnego bogactwa materialnego i duchowego tego obiektu: prastarych ikon, rękopisów, starodruków, bibliotek i innych dóbr, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Klasztor św. Katarzyny powstał około 530 roku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I, choć pierwszą kaplicę wzniesiono tam na początku IV wieku na polecenie cesarzowej Heleny (zmarłej około 328-330 roku) i jest najstarszym, działającym do dzisiaj. monasterem chrześcijańskim na świecie. Znajduje się w wąskiej dolinie Wadi al-Dajr na południu Synaju w miejscu, w którym tradycja biblijna umiejscowiła krzak gorejący, z którego Bóg przemawiał do Mojżesza (Wj 3, 1-6), a w pobliżu wznosi się góra Synaj, zwana też Górą Mojżesza, gdzie miał on otrzymać od Boga tablice Dekalogu. Obiekt, otoczony wysokim na 12-15 metrów i grubym na ponad półtora metra murem obronnym, jest położony na wysokości 1570 m npm.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję