Okres Wielkiego Postu zaznacza się nie tylko kolorem fioletu w liturgii, ale przede wszystkim intensywniejszą modlitwą i refleksją nad naszym chrześcijańskim życiem. Dni rekolekcji wielkopostnych są czasem naszego powrotu do Chrystusa oraz pogłębienia dziecięcej więzi z Bogiem Ojcem; są dniami uporządkowania życia, sprawiającymi, że każdy ich uczestnik winien później na co dzień dawać świadectwo swej wiary.
Rekolekcje wielkopostne dla dzieci i młodzieży mają już wypracowaną i sprawdzoną formułę spotkań, nabożeństw i konferencji w ramach czasu przewidzianego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dla ich przeprowadzenia. Jednak te trzy wolne od zajęć lekcyjnych dni nastręczają zwykle sporo trudności osobom, które zostały obarczone organizacją szkolnych rekolekcji. Jak zainteresować dzieci i młodzież treściami, które we współczesnym świecie są negowane czy wręcz wyśmiewane? Jak utrzymać porządek i dyscyplinę w miejscu sakralnym, mając przed sobą dużą grupę młodzieży? Jak przekazać uniwersalne i od wieków inspirujące ludzi chrześcijańskie treści, natrafiając na dzisiejszą, tak różnorodną mentalność młodzieży? Jak ratować dzieci i młodzież przed spoganieniem? Jak ratować młodych ludzi przed przewrotną, szatańską indoktrynacją i negacją wszystkiego? Są to pytania, na które każdy z prowadzących i angażujących się w szkolne rekolekcje musi sobie odpowiedzieć jeszcze przed ich rozpoczęciem.
Próbę omówienia tych i innych zagadnień związanych z czasem rekolekcji wielkopostnych dzięki inicjatywie dziekana dekanatu pabianickiego, ks. prał. Ryszarda Olszewskiego, podjęli dyrektorzy wszystkich pabianickich szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. We wtorek 29 stycznia zgromadzili się w sali konferencyjnej plebani w parafii pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Pabianicach, aby w obecności i z pomocą Łódzkiego Kuratora Oświaty - Barbary Kochanowskiej, omówić wszystkie sprawy związane z przygotowaniem i realizacją rekolekcji wielkopostnych dla dzieci i młodzieży w mieście i dekanacie.
Pani Kurator w swoim wystąpieniu przypomniała, że rekolekcje to czas szczególnie intensywnego duchowego wysiłku dzieci, młodzieży i towarzyszących im osób - nauczycieli i opiekunów, oraz przytoczyła dokumenty określające relacje miedzy Państwem i Kościołem katolickim w Polsce, a szczególnie treści związane bezpośrednio z rekolekcjami dla dzieci i młodzieży. Następnie omówiła kolejno szereg problemów związanych z ich realizacją i przypomniała o stojących w tym szczególnym czasie przed nauczycielami, wychowawcami i katechetami zadaniach i obowiązkach wobec dzieci i młodzieży. Także uczestnicy spotkania w toku dyskusji przedstawili nurtujące ich problemy, szukając jednocześnie rozwiązań mających na celu ich usunięcie. Na pewno potrzebne i inspirujące są takie spotkania i oby było ich więcej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu