26 kwietnia czcimy Najświętszą Maryję Pannę jako Matkę Bożą Dobrej Rady. Ten Jej tytuł związany jest z obrazem Matki Bożej w Genazzano, miejscowości położonej około 50 km od Rzymu. Jest to mały fresk w stylu bizantyjskim przedstawiający Matkę Bożą z Dzieciątkiem na tle tęczy.
25 kwietnia 1467 r. miał on się pojawić w sposób cudowny na murze wznoszonego właśnie w Genazzano kościoła Augustianów. Chociaż inna tradycja mówi, że pochodzi prawdopodobnie z okolic Szkodry w Albanii i został przewieziony do Włoch, aby ochronić go przed Turkami, którzy okupowali Albanię. Od samego początku ikona Madonny była obiektem wielkiego kultu, również papieży.
Reklama
Święto Matki Bożej Dobrej Rady zatwierdził w rocznicę pojawienia się obrazu, 25 kwietnia 1727 r. Benedykt XIII. Z czasem święto przesunięto na 26 kwietnia, aby nie pokrywało się z uroczystością św. Marka Ewangelisty obchodzoną właśnie w tym dniu.
Podziel się cytatem
Szczególne związki łączyły sanktuarium w Genazzano z Leonem XIII, który na początku XX w. włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.
Włodzimierz Rędzioch
Matka Boża Dobrej Rady w Genazzano
Sanktuarium w Genazzano jest miejscem ciągłych pielgrzymek wiernych z całego świata, bo kult Matki Bożej Dobrej Rady rozpowszechnił się na całym świecie. Ale najwięcej tu Włochów i Albańczyków, którzy uważają Ją za „swoją” – jest patronką Szkodry. W księgach pamiątkowych sanktuarium można znaleść wpisy słynnych pielgrzymów, a wśród nich Albanki, Matki Teresy z Kalkuty. Sanktuarium odwiedził również Jan Paweł II – uczynił to 22 kwietnia 1993 r., w przeddzień swojej podróży do Albanii. Warto dodać, że w czasie pobytu w tym kraju, na przedmieściach Szkodry, Ojciec Święty zatrzymał się w miejscu, gdzie kiedyś wznosił się kościół Matki Bożej Dobrej Rady, zburzony przez komunistów w 1967 r., a w którym przed wiekami czczono Matkę Bożą w wizerunku znajdującym się dzisiaj w Genazzano.
Włodzimierz Rędzioch
Wpis św. Jana Pawła II w sanktuarium Matki Bożej Dobrej Rady w Genazzano
Kopia obrazu Matki Bożej Dobrej Rady trafiła w ręce bp Marka Mendyka
Od 20 lat wizerunek Matki Bożej Dobrej Rady w ołtarzu głównym przyciąga wzrok modlących się w kościele św. Bartłomieja Apostoła w Czermnej.
Przywiózł go tutaj 6 grudnia 2003 r. ks. Romuald Brudnowski. – To kopia obrazu, który znajduje się w wybudowanym przez bp. Józefa Pazdura sanktuarium w Sulistrowiczkach. Intencją wrocławskiego hierarchy było umożliwienie ludziom młodym, zwłaszcza stojącym przed ważnymi wyborami, jak wybór szkoły, uczelni czy odkrycie powołania i drogi życia, skupienia się i rozeznania właściwego wyboru. Spodobał mi się ten pomysł i chciałem go zaadoptować do naszych warunków – wyjaśniał proboszcz kudowskiej parafii.
Dokument Dykasterii Nauki Wiary, zaaprobowany przez Papieża Leona XIV, precyzuje, jakich tytułów należy używać w odniesieniu do Matki Bożej. Szczególną uwagę zwraca na określenie „Pośredniczka wszystkich łask”.
Mater Populi fidelis (Matka Ludu wiernego) to tytuł noty doktrynalnej opublikowanej dzisiaj, we wtorek 4 listopada, przez Dykasterię ds. Doktryny Wiary. Nota, podpisana przez prefekta, kardynała Víctora Manuela Fernándeza, oraz sekretarza sekcji doktrynalnej, ks. Armando Matteo, została zaaprobowana przez Papieża 7 października. Jest ona owocem długiej pracy teologicznej całego kolegium. To tekst doktrynalny poświęcony pobożności maryjnej, skupiający się na osobie Maryi, która – jako Matka wierzących – jest ściśle związana z dziełem Chrystusa. Nota przedstawia biblijne podstawy pobożności maryjnej oraz przywołuje liczne wypowiedzi Ojców Kościoła, Doktorów Kościoła, tradycji wschodniej oraz myśli ostatnich papieży.
W związku z trwającym w Kościele katolickim Rokiem Jubileuszowym, który zakończy się 28 grudnia, odpust zupełny za zmarłych można uzyskać codziennie. Od 1 do 8 listopada jednym z warunków jest nawiedzenie cmentarza lub kościoła, a w pozostałe dni jednego z kościołów jubileuszowych.
Wbrew powszechnemu myśleniu, uzyskanie odpustu zupełnego za zmarłych nie jest ani szybkie, ani tym bardziej proste. Jednym z warunków jego uzyskania jest nie tylko bycie bez grzechu, a więc po spowiedzi, ale także bez żadnego przywiązania do grzechu.Zgodnie z nauką Kościoła katolickiego, grzech ciężki - świadome i dobrowolne złamanie Bożego prawa w materii poważnej - pozbawia komunii z Bogiem, a przez to zamyka dostęp do życia wiecznego. Popełniając grzech, człowiek zaciąga zarówno winę moralną jak i tzw. doczesną karę grzechową.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.