W sobotę 20 października uroczyście zainaugurowano 611. rok pracy Papieskiej Akademii Teologicznej. Uroczystość poprzedziła Msza św. w kościele św. Anny, odprawiona przez kard. Stanisława Dziwisza. Homilię wygłosił absolwent, wieloletni pracownik PAT, a obecnie metropolita warszawski abp Kazimierz Nycz. Studia na PAT rozpoczęło w tym roku około 3 tysiący studentów.
Agnieszka Konik-Korn: - W swojej pracy naukowej zajmuje się Ksiądz problematyką śmierci. Proszę powiedzieć, czy powinniśmy bać się śmierci, umierania?
Ks. prof. dr hab. Józef Makselon: - Rzeczywistość śmierci dotyka każdego człowieka. Różne formy doświadczenia przemijania i kruchości ludzkiego życia są przecież naszym udziałem. W sytuacjach zagrożenia życia lub utraty kogoś bliskiego dochodzi do swoistej konfrontacji z problemem umierania. W tej perspektywie często na pierwszy plan wysuwa się religijny kontekst śmierci. Uczucia i emocje towarzyszące człowiekowi, któremu przyszło osobiście się z nią zmierzyć, widzimy także w Ogrodzie Oliwnym, gdzie Jezus Chrystus odczuwa strach, poci się krwawym potem, mówi o smutku swojej duszy, jest głęboko poruszony. Widzimy zatem, że sam Bóg konfrontuje się z lękiem przed śmiercią. Jednak dramat Ogrójca Chrystus przyjmuje słowami „Wszakże nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie” (Łk 22, 42). Te słowa mogą być dla nas drogą do zaufania Bogu, i nadziei, że wszyscy podążamy ku Niemu. Na tym, między innymi, polega religijny kontekst śmierci.
- A co z osobami, które deklarują się jako niewierzące?
- Owszem, są tacy, którzy nie przyjmują perspektywy życia wiecznego i w sposób radykalny zaprzeczają prawdzie o wieczności. Życie pokazuje, że w perspektywie śmierci większość tych osób zaczyna mieć wątpliwości co do swoich przekonań. Bóg stworzył nas wolnymi, dlatego mamy możliwość wybrania filozofii życia. Można nie przyjąć pomocy Boga w przechodzeniu do Jego Domu. Tylko - czy warto?
Kilka dni przed rozpoczęciem konklawe kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary i nadzieja konserwatywnych katolików na całym świecie, udzielił wywiadu Adamowi Sosnowskiego z wydawnictwa Biały Kruk. Kard. Müller nawiązał do wielu kluczowych kwestii dotyczących wyboru papieża – kim powinien być nowy biskup Rzymu oraz jaki będzie jego stosunek do pontyfikatu Franciszka.
Kardynał odniósł się jednak także do wyzwań stojących przed Kościołem globalnie – i doskonale jest zorientowany w tym, co się dzieje w Polsce. Krytykował antydemokratyczne działania rządu Donalda Tuska, a jego działania wobec księży nazwał wprost – torturą. I co najważniejsze – te kwestie przedstawiane są na obradach kardynałów i mają istotny wpływ na konklawe!
O godz. 16:30 w Pałacu Apostolskim rozpoczęła się liturgia wejścia na konklawe. Wzięło w niej udział 133 kardynałów elektorów, a poprowadził ją – zgodnie z przepisami – najstarszy precedencją kardynał biskup – Pietro Parolin. Kardynałowie wybiorą 267. Papieża.
Liturgia rozpoczęła się znakiem krzyża i krótkimi obrzędami wstępnymi, po których kardynałowie, modląc się Litanią do Wszystkich Świętych, przeszli procesyjnie do Kaplicy Sykstyńskiej. Tam, po odśpiewaniu hymnu „Przybądź Duchu Święty” i odmówieniu modlitwy w intencji elektorów, złożyli oni uroczystą przysięgę. Najpierw wspólnie odczytali jej rotę, która dotyczy zarówno sytuacji, w której na któregoś z nich padnie wybór, jak też dochowania tajemnicy konklawe. Następnie każdy z kardynałów osobiście dopełnił przysięgi, kładąc dłoń na Ewangelii.
Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.
Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.