Reklama

„Kontrowersje wokół początków człowieka”

Niedziela łódzka 29/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Waldemar Kulbat: - W ostatnim czasie Księgarnia św. Jacka w Katowicach wydała ważną dla naszych refleksji pozycję pt. „Kontrowersje wokół początków człowieka” pod red. ks. Doktora oraz ks. dr. Jacka Tomczyka. Czy artykuły 25 uczonych przynoszą odpowiedź na nękające wielu chrześcijan pytanie: jak dostrzec w działaniu praw przyrody tajemniczą obecność Boga, kierującego procesem kosmicznych przemian co sądzić o teorii „inteligentnego projektu”; czy naukową metodologią ma być rzekomo ateizm?

Ks. dr Grzegorz Bugajak: - Ateizm nie jest naukową metodologią, lecz rodzajem światopoglądu. Naukową metodologią jest tzw. naturalizm metodologiczny, czyli wymaganie, by w naukowym wyjaśnianiu odwoływać się wyłącznie do czynników stwierdzalnych empirycznie. Takie podejście, owocne - jak pokazała historia - i, moim zdaniem, konieczne w nauce, nie oznacza jednak, że nauka dowodzi niesłuszności „hipotezy Boga”, lecz jedynie, że taka „hipoteza” nie może w nauce pełnić roli wyjaśniającej. Naturalizm metodologiczny jest bowiem wyborem dokonywanym u progu naukowych badań (naukę tak się po prostu uprawia), a nie płynącym z nich wnioskiem.
To zagadnienie - ewentualnych implikacji metodologicznego naturalizmu nauki dla przekonań religijnych czy teologicznych - jest jednym z problemów, którymi warto się zajmować w ramach dialogu nauki i religii. Wspomniana książka jest zaproszeniem do takiego dialogu, osnutego wokół pytania o początki człowieka. Różnym aspektom tego pytania przyglądają się autorzy poszczególnych artykułów - biolodzy, teolodzy i filozofowie. Możemy się więc dowiedzieć, czego dotyczą - w kontekście głównego pytania o człowieka - aktualne dziś w nauce spory. Co dziś wiemy, z mniejszą czy większą pewnością, o historii i specyfice naszego gatunku, a czego przypuszczalnie nigdy wiedzieć nie będziemy. To swoiste „oczyszczenie przedpola” dla dalszego „dialogu” wiedzy biologicznej z teologiczną. Grunt pod taki dialog przygotowują również teolodzy, wskazując na istotne elementy przesłania biblijnego i dogmatycznych wypowiedzi teologicznych dotyczących stworzenia człowieka. Z kolei filozofowie zajmują się zarówno ogólniejszymi problemami z dziedziny „nauka a religia”, co można traktować jako metodologiczne i merytoryczne przygotowanie do podjęcia specyficznego zagadnienia początków człowieka, jak i bezpośrednio tym właśnie zagadnieniem. W tej grupie tekstów znajdziemy sugestie jak można budować spójną wizję człowieka i jego początków, opierając się zarówno na danych naukowych, jak i na twierdzeniach teologicznych. Są to zatem próby harmonizowania wiedzy pochodzącej z tych dwu dziedzin badań.
Warto dodać, że wiele tekstów zamieszczonych w książce nie daje się tak jednoznacznie „zaszufladkować” jako wyraźnie biologiczne, teologiczne czy filozoficzne, jak to mogłem zasugerować przed chwilą. Choć każdy autor ma jasno określoną dziedzinę swoich kompetencji, co określa główne wątki podejmowane w danym tekście, to w wielu z nich można znaleźć elementy interdyscyplinarnego spojrzenia na problem początków człowieka.
Podsumowując, książka zawiera pewne sugestie odpowiedzi na wspomniane przez Księdza pytania. Jako całość jest jednak bardziej zachętą do własnych przemyśleń, dla naukowców (zaliczając do tej grupy również teologów i filozofów) - do badań. Jest bardziej zaproszeniem do dialogu niż stawianiem w tym dialogu kropki nad „i”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apostoł Indian

Niedziela Ogólnopolska 11/2023, str. 20

[ TEMATY ]

święci

pl.wikipedia.org

Św. Gabriel Lalemant

Św. Gabriel Lalemant

Był misjonarzem wśród Huronów i Irokezów w Kanadzie.

Gabriel urodził się w Paryżu, w rodzinie adwokata. Gdy miał 20 lat, odkrył w sobie powołanie do służby Bożej w Kościele i wstąpił do Zakonu Jezuitów. Studiował teologię w Bourges. Przyjąwszy święcenia kapłańskie w 1638 r., uczył w La Feche, Moulins i Bourges. W 1646 r. przybył do Quebecu w Kanadzie. W 1648 r. wraz z o. Janem de Brébeuf podjął pracę misyjną wśród Indian – przez 6 miesięcy był jego asystentem w Wendake.
CZYTAJ DALEJ

To jest Syn mój, Wybrany, Jego słuchajcie!

2025-03-11 16:05

Niedziela Ogólnopolska 11/2025, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

Adobe Stock

U początków wejścia Boga w dzieje ludzkości stoi wybranie Abrama, za którym poszły obietnice i zawarcie przymierza. Pierwsza była obietnica potomstwa, przyjęta przez Abrama wbrew wszelkiej nadziei. Mocno posunięty w latach i wciąż nie mając syna, usłyszał, że jego potomstwo będzie tak liczne jak gwiazdy na niebie. „Abram uwierzył i Pan poczytał mu to za zasługę”. Zasługa patriarchy polegała na tym, że od wiary w Pana przeszedł do pełnego zawierzenia Panu. Takiego odważnego przejścia brakuje większości z nas. Nasza wiara jest letnia, bez smaku, często daleka od zawierzenia Bogu i przez to łatwo wystawiana na próby, z których wychodzi osłabiona i zraniona. Po obietnicy potomstwa nastąpiło zawarcie przymierza, które naśladowało starożytne uwarunkowania kulturowe. Abram, pogrążony – jak niegdyś Adam – w głębokim śnie, otrzymał obietnicę ziemi, na której jego potomkowie, lud Bożego wybrania, mieli strzec zobowiązań przymierza określonych w Dekalogu, który jako nowy Boży dar Mojżesz otrzymał na górze Synaj.
CZYTAJ DALEJ

Wielka modlitwa na ulicach Rzeszowa

2025-03-16 23:14

Ks. Jakub Oczkowicz

Droga Krzyzowa ulicmami Rzeszowa

Droga Krzyzowa ulicmami Rzeszowa

Pierwsza Droga Krzyżowa ulicami Rzeszowa odbyła się w 1996 r. Głównymi pomysłodawcami byli rzeszowscy kombatanci z Armii Krajowej i Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość, którzy chcieli upamiętnić ofiary komunizmu. Krzyż niesiony podczas ulicznej Drogi Krzyżowej nawiązuje do historii lat osiemdziesiątych XX wieku. Został wykonany w 1981 r. przez Józefa Czopika z inicjatywy Zofii Flig, członkini Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Obwodowym Urzędzie Pocztowym i Telekomunikacyjnym w Rzeszowie jako wotum dziękczynne za podpisanie Porozumień Rzeszowsko-Ustrzyckich. Krzyż na co dzień jest przechowywany w kościele farnym w Rzeszowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję