Reklama

Lato z muzyką

Niedziela lubelska 28/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kościele parafialnym pw. Świętej Rodziny na lubelskich Czubach (al. Jana Pawła II 11) trwa XI Międzynarodowy Festiwal Organowy. Wakacyjne spotkania z dobrą muzyką w mistrzowskim wydaniu 27 czerwca zainaugurował duet Magdalena Idzik (śpiew) i Robert Grudzień (organy) oraz Krzysztof Zanussi, który podzielił się z publicznością refleksjami osnutymi na kanwie „Listu do artystów” Jana Pawła II.
Letni festiwal w gościnnych progach papieskiej parafii od wielu lat gromadzi zarówno koneserów muzyki poważnej, jak i tych, którzy tylko w nieznacznym stopniu znają twórczość W. A. Mozarta czy J. S. Bacha. Dla wielu osób - tak biskupów, polityków, samorządowców, kapłanów, jak i zapracowanych rodziców z wypoczywającymi dziećmi - środowe wieczory zarezerwowane są na koncerty. Znaczna część publiczności poddaje się urokowi dyrektora festiwalu Roberta Grudnia, który z roku na rok podnosi poprzeczkę, zapraszając do koncertowania znanych i nieznanych, ale wybitnych muzyków. W świątyni, nad którą pieczę sprawuje ks. kan. Ryszard Jurak, zawsze panuje życzliwa atmosfera i zrozumienie. Muzyka rozbrzmiewająca w kościele zbliża słuchaczy do Boga i pozwala na kontemplację piękna, ukrytego w różnorodnych instrumentach i śpiewie. Ponadto wstęp na koncerty jest bezpłatny, dzięki czemu nikt nie może wymówić się brakiem pieniędzy na zakup biletów. W ten sposób muzyka klasyczna dla wielu może stawać się miejscem spotkania ze Stwórcą.
O wysoki poziom koncertów i dobór repertuaru troszczy się Robert Grudzień, znany nie tylko w Polsce wirtuoz muzyki organowej. Dzięki niemu lublinianie mieli okazję zobaczyć i wysłuchać popisów wielu znanych mistrzów: Teresy Żylis-Gary, Konstantego A. Kulki, Wiesława Ochmana czy „Poznańskich Słowików” z charyzmatycznym Stefanem Stuligroszem. Sam dyrektor, wyjątkowo utalentowany organista, często występuje przed publicznością solo lub w duecie, zwłaszcza w towarzystwie powszechnie znanego i lubianego mistrza fletni Pana Georgija Agratiny. Doba Roberta Grudnia z pewnością ma więcej niż 24 godziny, bo pomimo stałej pracy (wykłada na Politechnice Radomskiej) jest równocześnie twórcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, który odbywa się w 48 miastach na terenie Polski południowo-wschodniej. Grudzień pełni także funkcję dyrektora Fundacji im. Mikołaja z Radomia, organizatora festiwali organowych i akcji na rzecz ratowania zabytkowych organów w Polsce.
Niezwykłe brzmienie koncertów, szczególnie organowych, to także zasługa samego instrumentu. Organy w kościele Świętej Rodziny w Lublinie pochodzą z Monachium, gdzie zostały zbudowane w drugiej połowie lat 50. XX wieku. Posiadają elektryczną trakturę gry i rejestracji; odznaczają się wspaniałymi walorami brzmieniowymi, zaś materiał piszczałkowy zachowany jest w bardzo dobrym stanie. Kolorytu muzyce dodają promieniście zamontowane piszczałki, zwane hiszpańską trąbką. W 1995 r. instrument został przekazany w darze lubelskiej parafii, gdzie montażu, adaptacji architektonicznej i akustycznej z powodzeniem podjął się organista i organmistrz Jerzy Kukla.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Radosna twarz Kościoła

2024-04-26 16:28

Magdalena Lewandowska

Podczas Cecyliady dzieci wspólne wielbią Boga poprzez śpiew.

Podczas Cecyliady dzieci wspólne wielbią Boga poprzez śpiew.

Już po raz 8. odbyła się Cecyliada – przegląd piosenki religijnej dla przedszkolaków.

Organizatorem wydarzenia jest katolickie przedszkole Lupikowo przy współpracy parafii św. Trójcy na wrocławskich Krzykach. Przegląd ma charakter ewangelizacyjny i integracyjny – nie ma rywalizacji, jest za to wspólny śpiew na chwałę Bogu. W tym roku wzięło w nim udział 80 dzieci z wrocławskich przedszkoli i jedna śpiewająca wspólnie rodzina. – Cecyliada to wydarzenie, które od lat gromadzi najmłodszych członków Kościoła, z czego jesteśmy bardzo dumni. Cieszymy się, że właśnie poprzez tę inicjatywę możemy zachęcać dzieci do wielbienie Boga i uświęcania się poprzez muzykę – mówi Aleksandra Nykiel, dyrektor przedszkola Lupikowo. Podkreśla, że co roku nie brakuje zgłoszeń, a kolejne edycje pokazują potrzebę takich wydarzeń. – Muzyka pięknie potrafi kształtować wrażliwość religijną, patriotyczną, ale też wrażliwość na drugiego człowieka. Śpiew pomaga doświadczyć i opowiadać o miłości Boga, a takie wydarzenia uczą też, jak na tę miłość odpowiadać – dodaje.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Stanisław Dziwisz kończy 85 lat

2024-04-26 23:45

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Stanisław Dziwisz był przez 39 lat najbliższym współpracownikiem Karola Wojtyły, najpierw jako sekretarz arcybiskupa krakowskiego, a następnie osobisty sekretarz Ojca Świętego. Jako metropolita krakowski w latach 2005 – 2016 pełnił rolę strażnika pamięci Jana Pawła II i inicjatora wielu dzieł jemu poświęconych. Zwieńczeniem jego posługi była organizacja Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016, które zgromadziły 2, 5 mln młodych z całego świata.

W Rabie Wyżnej i w Krakowie

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję