W ostatnich dniach sierpnia w Wydawnictwie Archidiecezji Lubelskiej
ukazał się nowy podręcznik do katechezy dla klas drugich szkoły podstawowej,
zatytułowany "Na spotkanie z Jezusem". Podręcznik ten ma służyć pomocą
katechezie parafialnej. Obejmuje tematy związane z sakramentem pokuty
i pojednania oraz Eucharystii. Jest on adresowany zarówno do dzieci
jak i do rodziców. Poszczególne katechezy zawierają zadania dla
rodziców i dla dzieci. Podręcznik zawiera 30 katechez sakramentalnych,
są one bogato ilustrowane zdjęciami, które nawiązują do wydarzeń
z naszej archidiecezji. Wśród katechez są 23 o sakramencie Eucharystii
i 7 o sakramencie pokuty i pojednania. Książka powstała jako odpowiedź
na dokumenty papieskie, które rozróżniają między nauką religii w
szkole, a katechezą przy parafii. Dyrektorium Ogólne o Katechizacji
w punkcie 73 mówi: "Na szczególną uwagę w ramach posługi słowa zasługuje
własny charakter nauczania religii w szkole oraz jego relacja z katechezą
dzieci i młodzieży. Relacja między nauczaniem religii w szkole i
katechezą jest relacją zróżnicowania i komplementarności. Istnienie
nierozdzielny związek i zarazem jasna różnica pomiędzy nauczaniem
religii a katechezą". To przygotowanie parafialne i szkolne mają
się wzajemnie uzupełniać. Dzieci oprócz książek do religii i ćwiczeń
szkolnych otrzymają specjalny podręcznik, który będzie pomocą w przygotowaniu
parafialnym do przyjęcia sakramentów pokuty i pojednania oraz Eucharystii.
Podręcznik przygotowywał Wydział do Spraw Wychowania Katolickiego
wspólnie z Wydawnictwem Archidiecezji Lubelskiej. W nowym roku szkolnym
w naszej archidiecezji przygotowanie do sakramentów pokuty i pojednania
oraz Eucharystii będzie realizowane w zarówno w szkole w wymiarze
dwóch godzin tygodniowo, jak i w parafii w wymiarze jednej godziny.
Nowy podręcznik, który w swoim zamyśle przewiduje ścisłą współpracę
z rodzicami przy przygotowaniu ich dzieci do sakramentów, ułatwi
to przygotowanie także rodzicom. Podręcznik jest przewidziany do
katechezy na terenie całej diecezji, będzie on dostępny zarówno w
Kurii Metropolitalnej (ul. Wyszyńskiego 2), jak i w Wydawnictwie
Archidiecezji Lubelskiej, które mieści się w Lublinie przy ul. Ogrodowej
12. W najbliższych dniach podręcznik zostanie zademonstrowany dyrektorom
wydziałów katechetycznych w całej Polsce.
We wstępie do książki, napisanym przez abp Józefa Życińskiego,
czytamy: "Serdecznie życzę katechetom, uczniom i rodzicom, aby ten
podręcznik mógł ułatwić budowę wielkiej duchowej więzi między kochającym
Bogiem a dzieckiem, które chłonie nowy, nieznany świat i traktuje
bardzo mocno swoją rolę w nim. Niech pozwoli on odkrywać smak wielkiej
przygody niesionej przez przeżywanie wiary jako spotkania z Bogiem,
który jest miłością".
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś co nieco o modlitwie.
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.