Reklama
Alleluja.../ Chwalcie Boga w świątyni jego (…)/ Chwalcie go na głośnych trąbach (…)/ Chwalcie go bębnem i pląsaniem (…)/ Niech wszystko, co żyje, chwali Pana!/ Alleluja!”. I tak idąc za głosem Psalmu 150, trąbką, kotłami i oczywiście dźwiękami organów oddawać będziemy chwałę Panu Zmartwychwstałemu na kolejnym, 5. w tym sezonie artystycznym koncercie „Muzyki Młodych u Franciszkanów”, który z przyjemnością anonsujemy naszej publiczności festiwalowej. W kwietniowy sobotni wieczór franciszkańska świątynia rozbrzmiewać będzie radością wielkanocną wyrażoną mocnym, jasnym i triumfalnym dźwiękiem trąbki znakomitego wirtuoza tego instrumentu Tomasza Ślusarczyka, wspieranego rytmem kotłów „pod pałkami” równie wspaniałego kotlisty Ryszarda Haby a także toccatową pulsacją dzieła Muffata i poezją muzyczną bachowskich chorałów wielkanocnych w organowej interpretacji Daniela Prajznera.
Spodziewać by się można, że najbardziej odpowiednim utworem na tę wielkanocną okazję muzyczną byłoby słynne „Alleluja”, fragment kończący II część oratorium „Mesjasz” G. F. Haendla - nie chcemy jednak powielać repertuaru większości stacji radiowych i telewizyjnych, by nie zanudzić Państwa kolejnym powtórzeniem tego muzycznego, wielkanocnego bestselleru. Zaproponujemy muzykę będącą w paraleli, w aurze i klimacie epoki, w której Haendel tworzył „Alleluja” - angielską muzykę orkiestrową, przetranskrybowaną na trąbkę i organy z towarzyszeniem kotłów, a przed nią wspaniałą, trąbkową „hiszpańszczyznę” z XVII wieku. Przeplatać ją będziemy muzyką organową najwyższych lotów oraz dźwiękami barokowej muzyki na trąbce.
Aby rozwiać wątpliwości tych ze słuchaczy lub czytelników, którzy mają zastrzeżenia co do dźwięków trąbki czy kotłów rozbrzmiewających w sakralnym wnętrzu, cytujemy przepisy z „Regulaminu dla muzyki kościelnej” zatwierdzonego przez papieża Leona XIII: „(...) Przeto ku chwale Bożej i pożytkowi wiernych dozwolone są wszelkie puzona i kornety, tudzież inne tego rodzaju instrumenta jak wszelakie trąby i kotły, które już dawniej były w używaniu u ludu izraelskiego przy świętych obrzędach, byle by tylko używano ich z roztropnością, zabezpieczając pobożność wiernych”.
Mamy nadzieję, że w trakcie wielkanocnego koncertu „Muzyki Młodych u Franciszkanów” w Sanoku towarzyszyć nam będą zachwyt i uniesienie, radość z triumfu Syna Bożego.
Franciszkanie z Sanoka
Wanda Falk - dyrektor artystyczny Festiwalu
Program:
1. Anonymus XVII wiek, Hiszpania - „Canciones de Clarines”
- Entrada de Clarines
- Cancion de Clarin, con Eco
- Otra Cancion
- Cancion de Clarin muy aprisa el Compas, wyk. Tomasz Ślusarczyk - trąbka, Daniel Prajzner - organy, Ryszard Haba - kotły
Pomóż w rozwoju naszego portalu
2. G. Muffat (1653-1704)
- Toccata septima z „Apparatus musico-organisticus”
wyk. Daniel Prajzner - organy
3. J. S. Bach (1685-1750) - Preludia chorałowe ze zbioru „Orgelbuchlein”
- „Christ ist erstanden” BWV 627
- „Heut triumphieret Gottes Sohn” BWV 630
- „Christ lag in Todesbanden” BWV 625
wyk. Daniel Prajzner
4. J.Clarke (1674-1707) - „Ocasional Suite” in D major
- Trumpet Tune
- Slow Air
- Rondo (tromba tacet)
- Cibell
- The Gigue
- The Serenade
- Minuett
- Rondo.The Prince of Denmark’s March
wyk. Tomasz Ślusarczyk - trąbka, Daniel Prajzner - organy, Ryszard Haba - kotły
5. W. A. Mozart (1756-91)
- Fantazja f-moll KV 608
wyk. Daniel Prajzner - organy
6. G. F. Haendel (1685-1759) - „Water Music”; Suite in D Major
- Ouverture
- Gigue
- Minuett - Air
- Bouree - March
- March
wyk. Tomasz Ślusarczyk - trąbka, Daniel Prajzner - organy, Ryszard Haba - kotły