Już od 10 lat religii naucza się w ramach systemu edukacji
publicznej. W jakim punkcie znajdujemy się po upływie dekady?
Struktury kościelne nie były w pełni przygotowane na
ważny moment przywrócenia nauki religii w szkole. Nie tylko brakowało
kadr. Powrót nauki religii do szkoły oznaczał konieczność przeformułowania
koncepcji pracy katechetycznej, a także podjęcia prac nad nowymi
programami, gdyż dotychczasowe pochodziły z 1971 r. W ciągu ostatniej
dekady lat wiele uczyniono, jeśli chodzi o wykształcenie kadr. W
niektórych diecezjach podejmowano próby dostosowania starego programu
do nowych potrzeb: powstawały całe serie podręcznikowe, wydawano
pomoce dydaktyczne. Nie podjęto jednak, niestety, żadnych znaczących
zmian. Dotychczasowa koncepcja nauki religii nie przewidywała pełnej
katechezy, która dokonuje się zarówno w szkole, jak i w parafii.
Zmiana struktury edukacji, a także, jak się wydaje, wyrażany
przez licznych autorów w czasopismach katechetycznych postulat, spowodowały
rozpoczęcie prac nad nowym programem katechetycznym w Polsce. Zespołowi
wybranemu przez Konferencję Episkopatu Polski przewodniczy bp Kazimierz
Nycz, który tak uzasadnia konieczność zmiany: "Należy uważnie przyjrzeć
się programom nauczania w poszczególnych typach szkół oraz podręcznikom.
Obowiązujący program, mający prawie 30 lat, nie przystaje do nowej
rzeczywistości i do sytuacji katechezy w szkole. W ciągu 10 lat szkoła
dopracowała się podręczników nowej generacji, atrakcyjnych dla uczniów
wychowanych na telewizji i Internecie. (...) Szkoda, że odpowiedzialni
za katechezę w Polsce, w tym także biskupi, dość późno przychodzą
z pomocą katechetom i rodzicom".
Bez wątpienia obowiązujący Ramowy program katechizacji
z 1971 r. był ważnym krokiem na drodze odnowy katechetycznej. Pozostaje
jednak pytanie, czy jest on dzisiaj przydatnym narzędziem wypełniania
przez Kościół polski zadań katechetycznych.
Sytuacja po 1989 r. uruchomiła obserwowane w krajach
Europy Zachodniej procesy laicyzacji spontanicznej, pogłębione przez
zakorzenione w latach realnego socjalizmu przekonanie o całkowitej
prywatności religii. Zmiana sytuacji społecznej polegała z jednej
strony na dowartościowaniu instytucji demokratycznych, ujawnieniu
się pluralizmu, z drugiej na rozchwianiu w dziedzinie wartości. Nastawienie
kerygmatyczne starego programu zakładało wiarę odbiorców katechezy.
W nowej sytuacji społecznej nastawienie to powoduje, iż program może
trafiać w pustkę.
Ważnym elementem zmiany, jaka dokonała się w odniesieniu
do katechezy po 1990 r., jest wprowadzenie nauki religii do szkoły.
W związku z tą właśnie zmianą nasuwa się problem, czy nauka religii
i katecheza są tym samym. W państwach zachodnich, w których religii
naucza się od dawna i nieprzerwanie, kwestię tę rozwiązywano rozmaicie
w ramach praktyki i teorii katechetycznej. Problem wzajemnych odniesień
nauki religii i katechezy budzi niemałe dyskusje również w Polsce.
Chodzi bowiem z jednej strony o to, by nie zaprzepaścić dotychczasowego
dorobku katechezy polskiej, związanego w znacznej mierze z koncepcją
katechezy parafialnej, a z drugiej - by zauważyć, iż w szkole trudno
jest w pełni przeprowadzić proces katechetyczny obejmujący wychowanie,
nauczanie i wtajemniczenie chrześcijańskie. Szkoła nie jest miejscem
inicjacji, gdyż nie stworzy wspólnoty wiary, i dlatego aby katecheza
nie została zredukowana, potrzebne jest uzupełnienie w parafii. W
procesie katechetycznym trzeba koniecznie docenić parafię jako środowisko
wiary. Zdaniem bp. Nycza, "nowy program powinien być tak przygotowany,
by przewidywał, co jest możliwe do zrealizowania w szkole, a co np.
podczas katechezy sakramentalnej w parafii. (...) Katecheza szkolna
powinna być kontynuowana przy parafii. Przez ostatnich 10 lat w tej
kwestii wiele się zmieniło. Duszpasterze zrozumieli, że kandydatów
do bierzmowania trzeba przygotowywać także przy parafii. Księża mniej
boją się oddać klasy drugie siostrze czy katechecie świeckiemu, bo
dostrzegli, że ich rolą jest spotkanie z dziećmi komunijnymi i ich
rodzicami w kościele, na liturgii czy w sali przyparafialnej. Wiele
się zmieniło w rozumieniu potrzeby istnienia dziecięcych i młodzieżowych
grup modlitewnych, oazowych, apostolskich, charytatywnych itd.".
Nie sposób wreszcie przeoczyć faktu, że w 1997 r. ukazało
się nowe Dyrektorium ogólne o katechizacji. Dokument ten kładzie
dużo większy nacisk na katechezę ewangelizacyjną, a także wyraźnie
stwierdza, że "relacja między nauczaniem religii w szkole i katechezą
jest relacją zróżnicowania i komplementarności". Jest wiele racjonalnych
argumentów przemawiających za koncepcją zróżnicowania nauki religii
i katechezy, a wynikających z sytuacji szkolnej i z natury katechezy.
Niemniej jednak nie można zapominać, że konieczne jest uzupełnienie
nauki religii o duszpasterstwo parafialne dzieci i młodzieży. Rozwój
myśli katechetycznej jest zatem jeszcze jednym czynnikiem wskazującym
na fakt, że dotychczasowy Program ramowy powinien zostać zastąpiony
dokumentem nowocześniejszym, gdyż nie chodzi o kosmetykę, przesunięcie
treści z jednego poziomu nauczania do innego, ale o przemyślenie
na nowo koncepcji katechezy obejmującej lekcje religii i spotkania
katechetyczne w parafii.
Jakie zatem postulaty wobec nowych programów wynikają
z przedstawionych powyżej zmian społecznych i rozwoju myśli katechetycznej?
Wydaje się, że można wysunąć następujące postulaty odnośnie nowego
programu: by miał on charakter ewangelizacyjny; był dostosowany do
miejsca nauczania religii, jakim jest szkoła; został włączony do
szerszego programu katechetycznego obejmującego również katechezę
pozaszkolną; brał pod uwagę nowe zagrożenia wiary, zwłaszcza ze strony
konsumizmu i sekt religijnych.
Powyższe postulaty dotyczące uregulowania programowego
katechezy znajdą, jak się wydaje, odzwierciedlenie w nowej Podstawie
programowej katechezy Kościoła katolickiego. Przesłany do konsultacji
środowiskom katechetycznym projekt dokumentu dzieli proces katechetyczny
na następujące etapy odpowiadające wdrażanym w ramach reformy oświaty
etapom edukacyjnym: katechezę przedszkolną, która ma wprowadzać dziecko
w życie religijne; katechezę inicjacji sakramentalnej (do Eucharystii
i pokuty) - klasy I-III szkoły podstawowej; katechezę wprowadzającą
w historię zbawienia - klasy IV-VI szkoły podstawowej; katechezę
wyznania i rozumienia wiary - gimnazjum; katechezę świadectwa wiary
- szkoły ponadgimnazjalne.
Warto szczególnie zwrócić uwagę na fakt, że w ramach
formułowania nowego programu nauki religii podjęto również prace
nad stworzeniem modelu katechezy parafialnej skorelowanej z nauką
religii w szkole. Model ten będzie uwzględniał przede wszystkim katechezę
sakramentalną. W związku z tym w I etapie edukacji szkolnej (klasy
I-III szkoły podstawowej) nauce religii towarzyszyć będzie parafialna
katecheza inicjacji sakramentalnej (do Eucharystii i pokuty). II
etap edukacyjny (klasy IV-VI szkoły podstawowej) wiąże się z katechezą
wprowadzającą w historię zbawienia. Spotkania odbywane w parafii
rozpoczęłyby się od wręczenia Biblii, której treść jest przedmiotem
nauki religii na tym etapie. Koncentrowałyby się one wokół zagadnienia
wtajemniczenia w lekturę Pisma Świętego. Ukoronowaniem tych spotkań
byłby przewidziany na koniec kl. VI obrzęd wręczenia Wyznania wiary.
III etap edukacyjny (gimnazjum) wiąże się z katechezą wyznania i
rozumienia wiary. Takie właśnie ustawienie programów nauki religii
wiąże się z ogólnymi celami gimnazjum jako szkoły, jak również z
przewidzianym na ten czas przygotowaniem do przyjęcia sakramentu
bierzmowania. Wreszcie katecheza w szkołach ponadgimnazjalnych skupi
się na świadectwie wiary. Być może, o ile to byłoby zgodne z obowiązującymi
przepisami odnośnie przygotowania do sakramentu małżeństwa, katecheza
parafialna będzie związana z przygotowaniem bliższym (ale nie bezpośrednim)
do założenia rodziny chrześcijańskiej.
Nie sposób pominąć, że Podstawa programowa katechezy
będzie zawierać charakterystykę psychologiczną dzieci i młodzieży.
Zamieszczenie charakterystyki w programie jest kontynuacją dorobku
Programu ramowego z 1971 r. Charakterystyka taka ułatwi autorom programów
szczegółowych i podręczników (dla nich bowiem przeznaczona jest podstawa
programowa) formułowanie odpowiednich haseł treściowych i dobór właściwych
metod.
Ponieważ nauka religii ma być korelowana z przedmiotami
świeckimi (domaga się tego dobro ucznia, jak również Dyrektorium
ogólne), Podstawa programowa katechezy w części szkolnej zawiera
określenia i propozycje zaczerpnięte z analogicznych dokumentów prawa
szkolnego. Przyjmuje sformułowania zrozumiałe również dla tych programistów
oświatowych, którzy z pozycji przedmiotów świeckich chcieliby zaproponować
nauce religii korelację. Korelacja międzyprzedmiotowa ma uwzględniać
te treści przedmiotów nauczania (np. polskiego, historii, geografii,
biologii, wiedzy o społeczeństwie, wychowania do życia w rodzinie),
które są interesujące z punktu widzenia celów nauki religii. Stosowanie
tej korelacji jest pożądane zarówno ze względów dydaktycznych (łatwiejsze
całościowe przyswojenie tych samych treści, które omawia się w różnych
aspektach na różnych lekcjach), jak i wychowawczych (ukazuje uczniom
jedność prawdy, budzi do niej szacunek).
Część Podstawy programowej katechezy dotycząca nauki
religii w szkole nosi nazwę Podstawy programowej nauki religii. Dla
działań katechetycznych na terenie szkoły przyjęto odrębną terminologię,
ponieważ działania na terenie szkoły nie są pełną katechezą. Prezentowana
w dokumencie terminologia odpowiada nie tylko standardom szkolnym,
lecz jednocześnie wyraża fakt, że nauczanie religii jest częścią
procesu katechezy i jest także mocno osadzone w tradycji katechetycznej.
Nie ulega wątpliwości, że potrzeba nowych uregulowań
programowych polskiej katechezy. Można natomiast się spierać o kierunek
zmian. Niniejszy artykuł ma na celu nie tylko informację, ale i zaproszenie
do dyskusji. W ciągu najbliższego roku szkolnego powstanie nowa Postawa
programowa katechezy, uzupełniona, miejmy nadzieję, propozycją programu
szczegółowego. Do dyskusji nad zmianami powinni włączyć się ci wszyscy,
którzy na co dzień zajmują się katechezą: na terenie szkoły, w ramach
lekcji religii i w parafii, w ramach katechezy grup młodzieżowych
i przygotowania do sakramentów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu