Reklama

Sztuka

Orientalne pieśni sakralne na Festiwalu Gaude Mater

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Ultime Priere” - to projekt muzyczny zainspirowany festiwalem Les Sacrées Journées w Strasburgu, prezentujący muzykę sakralną orientalną, który dzisiaj wieczorem, w drugim dniu 23. Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, zostanie zaprezentowany w kościele pw. św. Jakuba Ap. w Częstochowie przez Fawzy Al-Aiedy Trio. Obok Fawzy Al-Aiedy kompozytora, wokalisty i mistrza lutni oud z Francji i Iraku wystąpią artyści: Khadija El-Afrit (Tunezja) i Adel Shams El Din (Francja/Egipt). Koncert odbędzie się pod honorowym patronatem ambasadora Francji, Pierra Buhlera.

Kompozytor, wokalista i mistrz lutni oud Fawza Al-Aieda urodził się w irackim mieście Basra w latach 50. XX w. Już w wieku 14 lat wyjechał do stolicy Iraku, gdzie rozpoczął studia w Instytucie Muzycznym w Bagdadzie na dwóch kierunkach: tradycyjna muzyka orientalna - specjalność lutnia i śpiew oraz muzyka zachodnia - specjalność obój klasyczny. Zajmował się również poezją Arthura Rimbauda oraz Verlaine, czytał dzieła filozoficzne i występował z koncertami utworów Bacha, Mozarta i Haendla. Po odbyciu obowiązkowej służby wojskowej, we wrześniu 1971 r. wyjechał z Iraku do Paryża gdzie mieszka do dziś.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oprócz studiów muzyki klasycznej, zajmował się interpretacją utworów Georga Brassensa, Léo Ferré, Léonarda Cohena, Johna Coltrane'a, Milesa Davisa. Po ukończeniu konserwatorium dołączył do L'Orchestre des Jeunes de Paris pod dyrekcją J-C Casadesus'a.

W 1976 r. powstało pierwsze nagranie w wykonaniu artysty pod tytułem „Silence”, zawierające tradycyjną poezję iracką. W latach 1977-1985 wraz z aktorem Guyem Jacquet'em oraz kaligrafem Hassanem Massoudy tworzył grupę KHAMSA, której działalność opierała się na propagowaniu bogactwa kultury arabskiej. W 1983 r. stał się prekursorem stylu zwanego obecnie „World Music”, pojawiając się w świecie muzycznym z albumem „La Terre”, w którym brali udział muzycy wywodzący się z różnych kręgów kulturowych. Od tego czasu co kilka lat ukazywały się kolejne płyty artysty, m.in. „L'Oriental Jazz”, łącząca rytmy jazzowe z muzyką środkowego Wschodu; „ Paris-Bagdad Acoustic”, do której inspiracje czerpał z podróży do Hong Kongu; album „Escales Mediterraneennes” – z muzyką średniowieczną.

Reklama

W 2007 roku powstały dwa projekty: „Ultime Priere” zainspirowany festiwalem Les Sacrées Journées w Strasburgu, prezentujący muzykę sakralną i „Exil Mon Amour”- oparty na muzyce, tekstach i kaligrafii, przy udziale kaligrafa Hassana Massoudy i Catherine Javaloyes (teksty).

Festiwal Gaude Mater potrwa do 5 maja. Po raz pierwszy organizatorem imprezy będzie Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało festiwal po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania.

Koncerty, oprócz Częstochowy, odbywać się będą w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku i Lublińcu.

W programie Festiwalu znajdą się również koncerty gospel, muzyki cerkiewnej, muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.

Na zakończenie, 5 maja, koncertem nadzwyczajnym z okazji 80. rocznicy urodzin dyrygować będzie Krzysztof Penderecki. Koncert odbędzie się w ulubionej przez mistrza bazylice jasnogórskiej. Ze względu na wielką liczbę wykonawców - oprócz solistów, 90-osobowa Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i trzy chóry.

Na Festiwal złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów.

23. edycji Festiwalu patronują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abp. Józefa Michalika – przewodniczącego Konferencji Episkopatu, abp. Wiktora Skworca – metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo – metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza – metropolity krakowskiego.

Reklama

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej.

Więcej informacji na temat Festiwalu na stronie http://www.gaudemater.com

2013-05-02 15:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolędowali konkursowo

Do śpiewu potrzeba nie tylko głosu, ale także serca. Aby śpiew brzmiał wspaniale musi być zaangażowanie i serce. I tego na pewno nie brakowało uczestnikom Rzeszowskiego Festiwalu Kolęd i Pastorałek, który został zorganizowany przez Studium Muzyki Liturgicznej w Rzeszowie. 11 stycznia 2014 r. Bernardyńskie Centrum Religijno-Kulturowe oraz wspaniała bazylika ojców Bernardynów rozbrzmiewały najpiękniejszymi kolędami i pastorałkami

Konkurs skierowany był do amatorskich zespołów chóralnych, scholi i zespołów wokalno-instrumentalnych dziecięcych, młodzieżowych i dorosłych działających przy kościołach na terenie Podkarpacia. Organizatorzy za cel postawili sobie podnoszenie jakości pracy artystycznej chórów amatorskich, scholi kościelnych i zespołów wokalno-instrumentalnych, chcieli ocenić dorobek artystyczny zespołów, zintegrować amatorski ruch artystyczny w województwie podkarpackim oraz ocenić pracę dyrygentów. Jury oceniało dobór repertuaru, intonację, emisję głosu, interpretację, stopień trudności utworu. Każdy z uczestniczących chórów i zespołów na zakończenie otrzymał nie tylko pamiątkowe statuetki, ale również wskazówki jury dotyczące dalszej pracy.

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

Św. Andrzej Bobola żył na początku XVII wieku. Ten jezuita-misjonarz przemierzał rozległe obszary znajdujące się dzisiaj na terytorium Polski, Białorusi i Litwy, aby nieść Dobrą Nowinę ludziom opuszczonym i religijnie zaniedbanym. Uwieńczeniem jego gorliwego życia było męczeństwo za wiarę, którą poniósł 16 maja 1657 roku w Janowie Poleskim. Papież Pius XI kanonizował w Rzymie Andrzeja Bobolę 17 kwietnia 1938 roku.

CZYTAJ DALEJ

Mario na Piaskach do której z pieśniami szli karmelici skrzypiąc trzewikami módl się za nami

2024-05-15 20:45

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

pl. wikipedia.org

Matka Boża Piaskowa

Matka Boża Piaskowa

W naszej majowej wędrówce, której szlak wyznaczył ks. Jan Twardowski docieramy dziś do Krakowa, by na chwilę zatrzymać się w cieniu karmelitańskiej duchowości. Po kilku dniach wędrówki przybyliśmy ponownie do Krakowa, gdzie na przedmieściach dawnego miasta – zwanym „Na Piasku” znajduje się ufundowany przez Władysława Jagiełłę i jego małżonkę Jadwigę kościół ojców karmelitów. To w tej świątyni uklękniemy dziś przed obrazem Matki Bożej Piaskowej, nazywanej też „Panią Krakowa”.

Obraz, który zatrzymuje dziś nasza uwagę znajduje się w kaplicy przy kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Jest jednym z najpopularniejszych wizerunków Bogurodzicy w mieście. Wizerunek jest nietypowy w porównaniu do tych, które widzieliśmy do tej pory. Nie jest rzeźbą ani obrazem malowanym na desce czy płótnie. Ten, przed którym dziś się zatrzymujemy zgodnie z myślą ks. Jana jest malunkiem wykonanym na tynku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję