Agnieszka Raczyńska-Lorek: - Pani Dyrektor, kiedy rozpoczęła swoją działalność katolicka Szkoła Podstawowa w Dąbrowie Górniczej i jaki cel przyświecał jej twórcom?
Maria Chodkiewicz: - Szkoła w Dąbrowie Górniczej zaistniała w 2005 r., chociaż zgodę na jej powstanie otrzymaliśmy już rok wcześniej. Zamysł utworzenia szkoły sięga roku 2001. Powstanie jej, to wyjście naprzeciw oczekiwaniom rodziców, będących katolikami, którzy pragną całkowitej zgodności wychowania w domu i szkole, czyli w dwóch środowiskach, w których toczy się życie dziecka. Rodzice mają niezbywalne prawo kształcenia swoich dzieci w szkole katolickiej, lecz mają też moralny obowiązek wspierać misję tej szkoły oraz przyczyniać się do jej rozwoju. Szkoła katolicka stanowi przecież przedłużenie rodzicielskiej troski o integralny rozwój dziecka, to znaczy rozwój w sferze intelektualnej, duchowej, moralnej i fizycznej.
- Jakie owoce płyną z istnienia katolickiej szkoły podstawowej?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
- Założenie podstawowej szkoły katolickiej nie jest prekursorskim zadaniem, gdyż Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich, będąc organem założycielskim 62 szkół w całej Polsce, ma bogate doświadczenia w prowadzeniu różnych typów szkół, w tym szkół podstawowych, szkół podstawowych integracyjnych, gimnazjów, gimnazjów integracyjnych, gimnazjów specjalnych, liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, szkół zawodowych. Działając w Stowarzyszeniu odwiedzam m.in. szkoły podstawowe i obserwuję prowadzony w nich proces edukacyjno-wychowawczy. Otwartość dzieci powoduje, że prowadzenie uczniów ku syntezie wiary i nauki oraz wiary i życia przynosi największe owoce w sferze postaw i zachowań w szkole podstawowej. W szkołach ponadpodstawowych zbiera się już to, co zasiano wcześniej.
- Jak ocenia Pani zainteresowanie szkołą podstawową w Dąbrowie Górniczej?
- Uważam, że jest duże, choćby ze względu na fakt, że najbliższa katolicka szkoła podstawowa znajduje się w Katowicach.
- Jak przedstawia się oferta edukacyjna szkoły, którą Pani kieruje?
- Pragniemy, aby nasza szkoła podstawowa gwarantowała bezpieczny i harmonijny rozwój dziecka. Nowa, poszerzona oferta edukacyjna obejmuje: język angielski i informatykę od I klasy, drugi język obcy od klasy IV - wybór dotyczy j. niemieckiego, j. francuskiego, j. hiszpańskiego. Ponadto proponujemy dodatkową godzinę przyrody w języku angielskim oraz bogatą propozycję fakultatywnych zajęć świetlicowych. Czas spędzony w świetlicy szkolnej ma w sposób szczególny służyć rozwojowi zainteresowań dziecka. W ramach zajęć świetlicowych proponujemy 2 godz. gier i zabaw po angielsku, naukę języka włoskiego podczas zabawy - 2 godz., zajęcia techniczno-informatyczne, zajęcia historyczno-patriotyczne, zajęcia umuzykalniające, gimnastykę korekcyjną oraz jazdę konną.
- A czego oczekuje współczesny siedmiolatek?
- Myślę, że prawdziwego zainteresowania swoją osobą, szkoły, w której czułby się całkowicie bezpieczny - spokojnie prowadzącej go na drodze poznawania świata. Rodzic z kolei powierzając nam swoje dziecko pragnie, by wzrastało w mądrości - mądrości, która nie jest przecież sumą wiadomości.
- Dziękuję za rozmowę.