Reklama

Aktualności

Gabon: w niedzielę zakończenie obchodów 175-lecia obecności Kościoła w tym kraju

W niedzielę 29 września zakończą się w Gabonie uroczystości związane ze 175-leciem obecności Kościoła w kraju afrykańskim, położonym na Równiku, rozpoczęte we wrześniu ub.r. Za początek jego ewangelizacji przyjmuje się przybycie do tej ówczesnej kolonii francuskiej w 1844 r. pierwszych misjonarzy ze Zgromadzenia Ducha Świętego (duchaczy).

[ TEMATY ]

Kościół

jubileusz

misjonarze

Afryka

Gabon

Wikipedia / public domain

Tubylcy z Gabonu – kolonialna pocztówka z 1905 roku

Tubylcy z Gabonu – kolonialna pocztówka z 1905 roku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Obchody te są ważne nie tylko dla miejscowego Kościoła, ale także dla Kościołów siostrzanych w krajach ościennych, ponieważ to właśnie z Gabonu ojcowie duchacze wyjeżdżali, aby szerzyć Ewangelię na sąsiednich ziemiach np. w dzisiejszym Kongu-Brazzaville, do którego przybyli 30 lat później" – powiedział watykańskiej agencji misyjnej Fides abp Francisco Escalante Molina, nuncjusz apostolski w obu tych krajach.

Podkreślił on, że Konferencja Biskupia Gabonu przygotowała ogólnokrajowy program obchodów, który następnie przystosowano do szczebla diecezjalnego. We wszystkich pięciu diecezjach i wikariacie apostolskim, na jakie podzielony jest miejscowy Kościół, odbywały się uroczystości, połączone m.in. z wyświęcaniem nowych kapłanów i diakonów. Organizowano też spotkania duszpasterskie z udziałem księży, osób zakonnych i świeckich, a także wydarzenia kulturalne – oświadczył dyplomata papieski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zaznaczył, że "każdy biskup wykorzystał okazję jubileuszu do rozbudzenia życia duszpasterskiego w swej diecezji". Za ważny nuncjusz uznał fakt, iż wszyscy miejscowi hierarchowie brali udział w obchodach jubileuszowych w poszczególnych diecezjach. "Możemy powiedzieć, że była to swoista pielgrzymka narodowa, gdyż delegacje z każdej diecezji ze swoim biskupem udawały się do innej, w której w danym okresie obchodzono jubileusz" – zauważył abp Escalante Molina. Dodał, że na szczeblu ogólnonarodowym odbywały się uroczystości rocznicowe dla polityków, dla ludzi pracujących w oświacie i innych grup z wielkim udziałem wiernych.

Nuncjusz zaznaczył, że "obecność misjonarzy w Gabonie jest ciągle jeszcze bardzo ważna", dodając, że duchacze są działają w całym regionie ACERAC i szereg pracujących biskupów wywodzi się z tego zgromadzenia, "toteż dla Kościoła w Gabonie istotne są powołania do niego".

Uroczystości zakończenia jubileuszu trwają od środy 25 września – w parafii św. Michała z Nkembo odbył się koncert "Magnificat", w czwartek i piątek głoszono w parafiach stołecznych okolicznościowe katechezy, a najwięcej imprez zaplanowano na sobotę 28 września, m.in. nabożeństwo dziękczynne rodziny duchackiej, rekolekcje, spotkania i uroczyste nieszpory w stołecznej katedrze pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. W niedzielę Msza św. pontyfikalna, kończąca ogólnokrajowe obchody jubileuszu, rozpocznie się o godz. 9 w stołecznym Pałacu Sportów. Na poniedziałek 30 września zaplanowano w katedrze Mszę św. dziękczynną z udziałem członków komitetu organizacyjnego i księży obchodzący złoty jubileusz kapłaństwa.

W ceremoniach tych zapowiedzieli udział nie tylko wszyscy miejscowi biskupi, ale także delegacja ACERAC, czyli Stowarzyszenia Konferencji Biskupich Regionu Afryki Środkowej, skupiającej hierarchów z Czadu, Gwinei Równikowej, Kamerunu, Konga-Brazzaville, Republiki Środkowoafrykańskiej i oczywiście Gabonu. Przybędzie też abp Giampietro Dal Toso, zastępca sekretarza Kongregacji Ewangelizacji Narodów i przewodniczący Papieskich Dzieł Misyjnych, który przypomni podstawową rolę misjonarzy w szerzeniu Ewangelii na świecie.

Kościół katolicki w Gabonie tworzy jedną metropolię z ośrodkiem w stolicy – Libreville, w której skład wchodzą archidiecezja stołeczna oraz diecezje: Franceville, Mouila, Oyem i Port-Gentil; ponadto jest wikariat apostolski Makokou, Od 1970 r. istnieje Konferencja Biskupia Gabonu, na której czele stoi obecnie (od 2014 r.) biskup Mouila – Mathieu Madega Lebouakehan. 31 października 1967 r. kraj ten nawiązał stosunki dyplomatyczne ze Stolicą Apostolską – od 2016 r. nuncjuszem apostolskim jest tam 54-letni obecnie Wenezuelczyk abp Francisco Escalante Molina, akredytowany jednocześnie w Kongu-Brazzaville i tam mający stałą siedzibę.

2019-09-27 17:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Podróż życia

Niedziela lubelska 8/2016, str. 1, 4-5

[ TEMATY ]

męczennicy

misjonarze

misjonarz

Archiwum ks. Wiesława Szewczuka

Przy grobie męczenników w Pariacoto

Przy grobie męczenników w Pariacoto

Ks. Wiesław Szewczuk, proboszcz parafii pw. Miłosierdzia Bożegow Kraśniku, odwiedził Peru i Boliwię

W grudniu 2015 r. udałem się do Peru, by uczestniczyć w beatyfikacji dwóch polskich franciszkanów o. Michała Tomaszka i o. Zbigniewa Strzałkowskiego, a także do Boliwii, by odwiedzić kolegę ze szkoły średniej Stanisława Dowlaszewicza, obecnie biskupa pomocniczego w Santa Cruz de la Sierra w Boliwii. W dalekiej podróży towarzyszył mi kolega ze szkolnej ławy, organmistrz Marian Majcher.
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Orszak Trzech Króli w Żernikach Wrocławskich

2025-01-06 20:57

Marcin Cyfert

Orszak Trzech Króli w Żernikach Wrocławskich

Orszak Trzech Króli w Żernikach Wrocławskich

II Orszak Trzech Króli przeszedł ulicami Żernik Wrocławskich. Wśród obecnych był m.in. król Bolesław Chrobry w 1000. rocznicę koronacji a orszakowi towarzyszył zespół Karkonosze z Gruszkowa.

Świętowanie rozpoczęło się Mszą św. w kościele NMP Pompejańskiej. Proboszcz parafii ks. Tadeusz Rusnak przypomniał, dlaczego świętujemy uroczystość Objawienia Pańskiego i zaprosił wszystkich do orszaku a na koniec na słodki poczęstunek do salki parafialnej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję