Reklama

Poczuć atmosferę tolerancji

Niedziela bielsko-żywiecka 3/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Renata Jochymek: - Osoba Księdza stanowi książkowy wręcz przykład na to, że pojednanie między narodami polskim, niemieckim i żydowskim jest możliwe, mało tego, że pojednanie między chrześcijanami a żydami też jest realne. Jak Ksiądz to robi, że zarówno najbardziej zagorzali katolicy, np. słuchacze Radia Maryja, jak i szczególnie ortodoksyjni żydzi, chcą Księdza słuchać?

Ks. dr. Manfred Deselaers: - Miejmy nadzieję, że tak jest. Oświęcim jest miejscem, które głęboko dotyka wielu ludzi, ale w różny sposób. Staram się rozumieć każdego, choć wiem, że to do końca nigdy nie będzie możliwe. Na tej ziemi podstawowym wezwaniem staje się poszanowanie tajemnicy tożsamości drugiego.

- Czym jest Centrum Dialogu i Modlitwy?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Jest to instytucja katolicka, założona przez kard. Franciszka Macharskiego w 1992 r., w porozumieniu z biskupami całej Europy i przedstawicielami organizacji żydowskich. Intencją Centrum, istniejącego w pobliżu obozu Auschwitz, jest stworzenie miejsca spotkań, rozmów, edukacji, refleksji i modlitwy dla wszystkich odwiedzających Auschwitz i poruszonych tym, co tu się dokonało. Centrum ma być formą uczczenia pamięci ofiar i ma przyczyniać się do budowania w świecie wzajemnego szacunku, pojednania i pokoju.

- Co było bezpośrednią przyczyną powstania tej instytucji?

- Idea funkcjonowania CDiM zrodziła się z przemian w Polsce, kiedy to powstawały napięcia pomiędzy katolikami a żydami, gdyż w czasach komunistycznych środowiska te były pozbawione możliwości wypowiedzenia się. Gdy sytuacja polityczna się zmieniła, ważne stało się podjęcie rozmów, dialogu. Ta idea zrodziła się z potrzeby słuchania drugiego człowieka, bycia z nim w jego opiniach i przedstawiania mu własnego stanowiska, szanując jego godność i odmienność. Projekt stworzenia takiego ośrodka w Oświęcimiu istniał już wcześniej, ale jego realizacja nie była wówczas możliwa.

Reklama

- Jakie są główne cele działalności Centrum?

- Na pierwszym miejscu stawiamy stworzenie miejsca gościnności, aby pomóc każdemu wsłuchać się w głos ziemi oświęcimskiej. Tym samym oddajemy cześć ofiarom i chcemy budować lepszy świat przez czynną miłość między narodami i religiami. Zapraszając do dialogu i modlitwy, próbujemy poszukiwać odpowiedzi na najtrudniejsze pytania: „Gdzie był Bóg?”, „Dlaczego człowiek człowiekowi...?”. Nasza wiara w Bożą miłość daje nam nadzieję, że pojednanie jest możliwe.

- Kto ma być najważniejszym odbiorcą tego ośrodka?

- Każdy, kto przyjeżdża tu na czas refleksji i zadumy nad tym, co się stało, zaczynając od przypadkowych turystów. CDiM jest instytucją katolicką, zatem umożliwiamy tu rekolekcje, rachunek sumienia dla katolików, chcemy ich przygotować do dialogu z każdym. Szczególny wymiar u progu Auschwitz ma dialog chrześcijańsko-żydowski. Jest on trudny, lecz jego potrzeba jest oczywista. Te spotkania są swoistym probierzem otwartości. Próbujemy spotykać się także z Niemcami, Romami, Rosjanami i innymi przedstawicielami narodów, dla których to miejsce ma znaczenie.

- Jan Paweł II podkreślał ważność tego Centrum jako ośrodka badań nad Shoah oraz martyrologią narodu polskiego i innych narodów europejskich. Jakie najważniejsze inicjatywy w tym zakresie zostały ukończone?

- Jan Paweł II wyraził pragnienie powołania CDiM jako wzoru dla innych narodów w swojej działalności, chciał, aby był owocem soborowego ducha otwarcia Kościoła. Tu każdy nieuchronnie styka się ze śladami martyrologii, co powoduje wewnętrzną, duchową konfrontację. CDiM ma za zadanie pomóc w pracy nad tego rodzaju problemami. Nie chodzi nam tylko o pojedyncze projekty, ale o stałą posługę. Umożliwiamy spotkania z byłymi więźniami, współpracujemy z Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau, organizujemy seminaria i konferencje tematyczne. Jeszcze nie jesteśmy samodzielnym ośrodkiem badań naukowych, ale współpracujemy z wieloma instytucjami, które się zajmują podobną tematyką, np. Centrum Edukacji Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie, Międzynarodowym Instytutem Ekumenii i Dialogu Papieskiej Akademii Teologicznej, Instytutem Badań im. Edyty Stein Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Pax Christi, International Counsil of Christian and Jews, Instytutem Kard. Bea Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie. Organizujemy międzynarodowe i międzyreligijne Dni Studyjne „U progu Auschwitz”, w których biorą udział księża, rabini oraz profesorowie i ich studenci z Polski, Niemiec, USA i Izraela. Obecnie przygotowujemy się do wizyty Ojca Świętego Benedykta XVI, który zapowiedział swoją wizytę w Oświęcimiu w maju.

- Gdyby przyjechała do Centrum wycieczka młodzieży francuskiej, co byście im zaproponowali?

- Przede wszystkim zwiedzanie z przewodnikiem obozu Auschwitz, gdzie znajdują się dowody rzeczowe dokonanych zbrodni, wystawy narodowe oraz nowo otwarta wystawa francuska, wizytę w Birkenau, spotkanie z byłym więźniem, oprowadzanie po Oświęcimiu, Krakowie i Wadowicach. Proponujemy też nabożeństwo oraz rozmowy w wymiarze religijnym.

- W Oświęcimiu mieszka kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Jak do swojej inicjatywy pojednania i tolerancji przekonujecie miejscową młodzież?

- Staramy się przygotować młodzież do dialogu, a poprzez to do zrozumienia roli własnego miasta. Wraz z młodymi z Oświęcimia pisaliśmy listy do byłych więźniów, z nich stworzyliśmy Orędzie młodzieży oświęcimskiej do młodzieży świata, z którym pojechaliśmy na Światowe Dni Młodzieży w Kolonii. Tuż przed wyjazdem mieliśmy okazję spotkać się z Haliną Birenbaum, byłą więźniarką Birkenau. Naszym wkładem w uczestnictwo w to święto młodzieży był także spektakl o Edycie Stein pt. Droga do świętości, przygotowany przez uczniów Liceum im. Konarskiego pod kierunkiem państwa Toczków. Nawiązaliśmy kontakty z wieloma ludźmi, które trwają do dzisiaj. Organizujemy rekolekcje adwentowe oraz wielkopostne, dni skupienia Pax Christi, na których rozważamy Orędzie Ojca Świętego na Światowy Dzień Pokoju oraz 9 sierpnia każdego roku zapraszamy na modlitwę w rocznicę męczeńskiej śmierci Edyty Stein.

- Gdyby któryś z naszych czytelników chciał się zaangażować w działalność Centrum, w jaki sposób mógłby to uczynić?

- Przede wszystkim powinien tu przyjechać, by poczuć atmosferę działalności naszego domu, może wziąć udział w jednej z propozycji programowych. Jesteśmy wdzięczni za każdą pomoc i modlitwę.

- Dziękuję za rozmowę.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Andrzej Bobola, prezbiter i męczennik

Żył w latach 1591 – 1657. Należał do zakonu jezuitów. Nazywany jest apostołem prawosławnych.

CZYTAJ DALEJ

Prawo człowieka do uzewnętrzniania swojej religii

2024-05-16 15:04

[ TEMATY ]

prawa człowieka

Ks. prof. dr hab. Mirosław Sitarz

Monika Książek/Niedziela

W związku z doniesieniami medialnymi, zgodnie z którymi Pan Rafał Trzaskowski Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy zakazał urzędnikom eksponowania symboli religijnych związanych z określoną religią czy wyznaniem w przestrzeni, np. na ścianach, na biurkach, należy przypomnieć o podstawowym prawie każdego człowieka, które posiada dlatego, że jest człowiekiem, bez względu na to czy jest ochrzczony czy nie.

Wierzący czy niewierzący. Prawo to, bez względu na wyznanie gwarantuje każdemu człowiekowi najwyższy rangą akt normatywny jakim jest obowiązująca Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którą Ustrojodawca w art. 25 ust. 2 stanowi: „Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym”.

CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. Stanisz: Propozycja minister Nowackiej to wstęp do usunięcia religii ze szkół

2024-05-17 12:47

[ TEMATY ]

wywiad

religia w szkołach

Karol Porwich/Niedziela

Projekt nowego rozporządzenia Ministra Edukacji jest to inicjatywa mająca się przyczynić do wypchnięcia nauki religii z polskich szkół i przedszkoli - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Piotr Stanisz z Katedry Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Ekspert zwraca uwagę, że w świetle obowiązującego prawa, decyzje związane ze zmianą warunków nauczania religii w publicznym systemie oświaty powinny być dokonane „w porozumieniu” z Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi, a nie jedynie po przeprowadzeniu konsultacji publicznych.

Marcin Przeciszewski, KAI: W ostatnich dniach kwietnia do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizacji nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/123 84702/katalog/13056494#1305649). Projekt ten zakłada dużo większe niż do tej pory możliwości łączenia uczniów uczęszczających na lekcje religii w grupy międzyoddziałowe, obejmujące uczniów na tym samym poziomie nauczania oraz w grupy międzyklasowe, zbierające uczniów z różnych poziomów kształcenia. Co Ksiądz Profesor na to?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję