Reklama

Niedziela Małopolska

Kraków: o konfliktach dziejów wokół pieniądza, władzy i sławy

W dniach 6–7 czerwca 2019 r. chcemy już po raz drugi zaprosić wszystkich sympatyków czasów dawnych i najnowszych na II ogólnopolską konferencją doktorancką organizowaną przez Koło Naukowe Doktorantów Historii „Onyks” działające na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

[ TEMATY ]

historia

konferencja doktorantów

konflikty dziejów

Pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W zeszłym roku rozważaliśmy konflikty na tle reform, instytucji i obyczajów, zaś w tegorocznej edycji konferencji będziemy podejmować tematy związane z konfliktami na przestrzeni dziejów w zakresie władzy, pieniędzy i sławy. W ciągu dwóch dni usłyszymy trzydzieści jeden referatów, które wygłoszą prelegenci z Polski i z zagranicy. Wśród ośrodków naukowych, tegorocznej edycji konferencji, znalazły się następujące jednostki: Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Narodowa Akademia Nauk Ukrainy w Kijowie, Politechnika Krakowska, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet Opolski, Uniwersytet w Orleanie, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Warszawski. W naszych rozważaniach będziemy omawiać konflikty polityczne w starożytności, średniowieczu, okresie staropolskim oraz historii najnowszej, spory między władzą duchowną a świecką, gospodarcze i społeczne; historyczno-religijne, wojskowe o władzę, czy też konflikty o panowanie nad światem.

Reklama

Zapraszamy więc jeszcze raz wszystkich zainteresowanych na obrady, które odbędą się w budynkach Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie, ul. Kanonicza 19 oraz na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3. Do zobaczenia w czerwcu!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Program

Czwartek 6 czerwca 2019 r.

(Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie, ul. Kanonicza 19)

SESJA PORANNA

10:00 – 11:00 – otwarcie II doktoranckiej konferencji naukowej „Władza, pieniądze, sława – konflikty na przestrzeni dziejów”

10:00 – 10:30 – przywitanie Gości

10:30 - 11:00 – wykład inauguracyjny – dr Joanna Małocha (UPJPII) – „Konflikty, władza, pieniądze i sława na wybranych obrazach Mistrza polskiego malarstwa historycznego”

11:00 – 12:15 – Panel I: Konflikty polityczne w starożytności i wczesnym średniowieczu prowadzenie: mgr Paweł Magiera

11:00 – 11:20 – mgr Stanisław Chmielowski (UAM) – Babilońskie bunty przeciwko Kserksesowi i „koniec archiwów”

11:20 – 11:40 – mgr Mariusz Gwardecki (UMK) – Walka polityczna i zabieganie o uznanie wśród ludu w Republice Rzymskiej na przykładzie kariery braci Grakchów i Juliusza Cezara

11:40 – 12:00 – mgr Maciej Dawczyk (UŁ) – Longobardzki ród Gausów. Droga do władzy i strategie jej umacniania

12:00 – 12:15 – Dyskusja

12:15 – 12:30 – Przerwa kawowa

12:30 – 13:45 – Panel II: Konflikty polityczne w średniowieczu prowadzenie: mgr Dorota Żywczak

Reklama

12:30 – 12:50 – mgr Dymitr Dymydjuk (Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki) – Gagik Artsruni i wojna domowa w Armenii (początek X w.): Polityczna rywalizacja czy osobisty egoizm?

12:50 – 13:10 – mgr Marcin A. Klemenski (UJ) – O rzekomym konflikcie księżnej oławskiej Małgorzaty z synami Janem i Henrykiem X

13:10 – 13:30 – mgr Karol Skrzypczak (Université d’Orléans) – Od rywalizacji o kontrolę nad skarbcem do zabójstwa brata królewskiego. Konflikt Jana bez Trwogi i Ludwika orleańskiego w świetle korpusu tekstów Usprawiedliwienia księcia Burgundii (1408–1409)

13:30 – 13:45 – Dyskusja 13:45 – 15:00 – Panel III: Spory między władzą duchowną a świecką przez wieki prowadzenie: mgr Anna Makarczyk

13:45 – 14:05 – mgr Zbigniew Witczak (UO) – Spory na tle ekonomicznym pomiędzy klasztorem kanoników regularnych w Żaganiu a książętami, do początku XV w.

14:05 – 14:25 – mgr Daniel Marek (UPJPII) – „Chleb niezdrowy” – spór wokół hiberny między duchowieństwem a szlachtą w Rzeczpospolitej w 2. połowie XVII w. 14:25 – 14:45 – mgr Rafał Kowalski (UWM) – Konflikt prymasa Michała Radziejowskiego z królem Augustem II

14:45 – 15:00 – Dyskusja

(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3, aula)

SESJA POPOŁUDNIOWA

15:00 – 16:00 – Przerwa obiadowa

16:00 – 17:15 – Panel IV: Spory gospodarczo-społeczne przez wieki prowadzenie: mgr Daniel Marek

Reklama

16:00 – 16:20 – mgr inż. arch. Mateusz Budziakowski (PK) – Spory o dominację gospodarczą i polityczną nad organizmem miejskim na przykładzie Lipnicy Murowanej przełomu średniowiecza i epoki nowożytnej

16:20 – 16:40 – mgr Monika Kozłowska (UwB) – Konflikty społeczne w osiemnastowiecznym Białymstoku

16:40 – 17:00 – mgr Konrad Banaś (UŁ) – Udział Polski w międzynarodowej rywalizacji o rynki arabskie 1918–1938

17:00 – 17:15 – Dyskusja

17:15 – 17:30 – Przerwa kawowa

17:30 – 18:45 – Panel V: Spory historyczno-religijne o władzę przez wieki prowadzenie: mgr Jan Bulak

17:30 – 17:50 – mgr Adrian Cieślik (UPJPII) – Konflikt o rację. „Panowanie” ks. Hilarego Kocańdy na probostwie w Dobrej w latach 1901–1938

17:50 – 18:10 – mgr Jakub Dobrzyński (UwB) – Konflikt czy próba współżycia? Szlachta a włościanie w XIX–wiecznej parafii Płonka Kościelna na Podlasiu

18:10 – 18:30 – mgr Andrzej Godek (UPJPII) – Spory majątkowe i obyczajowe pomiędzy organistami a duchowieństwem katolickim na terenie Galicji w 1 poł. XX w.

18:30 ¬– 18:45 - Dyskusja

18:45 – Spotkanie integracyjne


Piątek 7 czerwca 2019 r.

(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3, aula)

SESJA PORANNA

10:00 – 11:35 – Panel VI: Konflikty polityczne w polskiej historii najnowszej prowadzenie: mgr Anna Makarczyk

Reklama

10:00 – 10:20 – mgr Ewa Bałuszyńska (UPJPII) – Paszkwil Hrabyka na Mikołajczyka, czyli o sporze Klaudiusza Hrabyka i Stanisława Mikołajczyka

10:20 – 10:40 – mgr Paweł Magiera (UPJPII) – Rywalizacja o wpływy polityczne między Polskim Stronnictwem Katolicko-Ludowym a Polskim Stronnictwem Ludowym „Piast” w świetle wspomnień ks. Jana Czuja

10:40 – 11:00 – mgr Grzegorz Mazur (UMCS) – Od działacza związkowego, poprzez wicemarszałka aż do wicepremiera – przebieg kariery Andrzeja Leppera na tle konfliktów politycznych 1991 – VIII.2007

11:00 – 11:20 – mgr Bartosz Różanek (UKW) – Grudzień 1981 r. w „Dziennikach politycznych” Mieczysława F. Rakowskiego

11:20 – 11:35 – Dyskusja

11:35 – 11:50 – Przerwa kawowa

11:50 – 13:05 – Panel VII: Konflikty wojskowe o władzę przez wieki prowadzenie: mgr Daniel Marek

11:50 – 12:10 – mgr Dawid Gralik (UAM) – Armia sięga po władzę. Rola wojska w życiu politycznym Francji w latach 1795–1804

12:10 – 12:30 ¬– mgr Oleksander Sukhomlyn (Narodowa Akademia Nauk Ukrainy) – Żołnierze rosyjscy na terenie Zaporoża XVIII w.: konflikty wokół nadużyć i władzy

12:30 – 12:50 ¬¬– mgr Wiktor Węglewicz (UJ) – Wykonywanie władzy nad jeńcami i internowanymi ukraińskimi z Galicji Wschodniej przez dowództwa oraz obsadę obozów jenieckich w Polsce (1918–1921)

12:50 – 13:05 – Dyskusja

13:05 – 14:20 – Panel VIII: Spór o panowanie nad światem przez wieki prowadzenie: mgr Paweł Magiera

Reklama

13:05 – 13:25 – mgr Piotr Ewertowski (UAM) – Mechanizmy rozprzestrzeniania się konfliktu w okresie zmian dynastycznych w Chinach w XVII w. Przykład rodziny Zheng

13:25 – 13:45 ¬– mgr Patryk Masny (UJ) – Klucz do Sajgonu. Wojna o władzę nad Żelaznym Trójkątem i Ben Suc w czasie wojny wietnamskiej

13:45 – 14:05 ¬¬– mgr Sebastian Żbik (UW) – Oman, Zanzibar i Brytyjczycy. Konflikt o subsydium zanzibarskie w latach 1866–1875

14:05 – 14:20 – Dyskusja

14:30 – 16:00 – Przerwa obiadowa

(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3, lektorium)

SESJA POPOŁUDNIOWA

16:00 – 17:35 – Panel IX: Konflikty w okresie staropolskim prowadzenie: mgr Dorota Żywczak

16:00 – 16:20 – mgr Łukasz Baranowski (UwB) – Konflikty na linii dwór – poddani w Wielkim Księstwie Litewskim w XVIII w.

16:20 – 16:40 ¬– mgr Jakub Grodzki (UwB) – Działania Kościoła rzymsko-katolickiego przeciwko Jednocie Litewskiej w XVII w.

16:40 – 17:00 ¬¬– mgr Aleksander Popielarz (UW) – Od współpracy do konfliktu ‒ Krzysztof II Radziwiłł wobec planów Władysława IV wzmocnienia władzy królewskiej

17:00¬ – 17:20 – mgr Aleksander Rudziński (KUL) – Walka o władzę w Rzeczpospolitej po śmierci Stefana Batorego w świetle diariusza Stanisława Reszki

17:20 – 17:35 – Dyskusja

17:35 – 17:50 – Przerwa kawowa

17:50 – 18:45 – Panel X: Spory społeczne w XIX i XX w. prowadzenie: mgr Paweł Magiera

Reklama

17:50 – 18:10 – mgr ¬Krzysztof Kofin (UPJPII) – Walka o kształt życia rodzinnego – na łamach tygodników ,,Wiadomości Literackie” i ,,Prosto z Mostu” w latach 30–tych XX w.

18:10 – 18:30 – mgr ¬Joanna Stożek (UJ) – Słowo a sława. (Auto)kreacja diarysty w Dzienniku Sprawy Bożej Seweryna Goszczyńskiego

18:30 ¬– 18:45 ¬– Dyskusja


2019-05-21 13:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Korea: „40 dni modlitwy za życie” w odpowiedzi na plany liberalizacji aborcji

2025-09-30 15:09

[ TEMATY ]

aborcja

Vatican Media

Kościół katolicki w Korei rozpoczął kampanię „40 dni modlitwy za życie”. Jest to odpowiedź na plany liberalizacji prawa aborcyjnego. Rząd zamierza m.in. zastąpić słowo „aborcja” terminem „przerwanie ciąży” i zalegalizować pigułkę wczesnoporonną. Temat ten wraca do porządku obrad po raz pierwszy od 2019 r., a o sprawie informuje m.in. agencja Fides.

Propozycje zmian w zakresie prawa aborcyjnego zostały zaprezentowane kilka dni temu przez rząd nowego prezydenta Korei Południowej Lee Jae-myunga. Znajdują się wśród nich m.in. zmiana terminu „aborcja” na „przerwanie ciąży”, „zalegalizowanie przerywania ciąży” oraz „wprowadzenie pigułki wczesnoporonnej”.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Rozpoczęła się peregrynacja relikwii świętego Carlo Acutisa

2025-10-01 11:41

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

peregrynacja relikwii

ks. Emil Dudek

św. Carlo Acutis

ks. Aksel Mizera

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Relikwie świętego Carlo Acutisa podczas spotkania młodych Lite for Life w Wambierzycach

Relikwie świętego Carlo Acutisa podczas spotkania młodych Lite for Life w Wambierzycach

Święty Carlo Acutis to młody człowiek, który swoim krótkim życiem pokazał, że świętość jest możliwa także w XXI wieku. Wyróżniała go niezwykła dojrzałość wiary i konsekwencja w codziennych wyborach. Nie uciekał od świata młodych, ale potrafił odnaleźć w nim głębię – grał w gry komputerowe, korzystał z internetu, miał przyjaciół. A jednocześnie żył tak, jakby codziennie chciał zostawić po sobie ślad miłości Boga. To właśnie jego świadectwo stało się punktem odniesienia dla rozpoczętej w diecezji świdnickiej peregrynacji relikwii.

28 września w kolegiacie Matki Bożej Bolesnej i Świętych Aniołów Stróżów w Wałbrzychu zainaugurowano czas nawiedzenia relikwii świętego nastolatka. W związku z tym wydarzeniem przez całą niedzielę kazania głosił ks. Aksel Mizera, wikariusz parafialny. Jego słowa, pełne odniesień do życia Carlo, wybrzmiały szczególnie mocno.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję