Reklama

Konwersatorium „Bóg i nauka”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod patronatem rektora Politechniki Łódzkiej prof. dr. hab. inż. Jana Krysińskiego odbyło się XVII spotkanie konwersatoryjne z cyklu Bóg i nauka. Konwersatorium miało miejsce w audytorium Ch-1 Wydziału Chemicznego Politechniki Łódzkiej. Wykład, zatytułowany Naturalizm - teizm w kontekście współczesnej kosmologii przyrodniczej, wygłosił ks. prof. dr hab. Józef Turek - kierownik Katedry Filozofii Kosmologii na Wydziale Filozoficznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Obowiązki gospodarza spotkania pełnił prof. dr hab. inż. Marian Zaborski, dziekan Wydziału Chemicznego.
Ramy dyskusji pomiędzy współczesnymi zwolennikami naturalizmu a wyznawcami poglądu teistycznego wyznaczają dwa podstawowe tematy: kwestia początku świata oraz zagadnienie planowości (racjonalności) wszechświata. Rozważania nad początkiem wszechświata, w kontekście kosmologii, znamionuje dążenie do usytuowania owego początku w określonym czasie. Stąd też w referacie Księdza Profesora istotne miejsce zajął problem tzw. osobliwości początkowej, należący do najważniejszych zagadnień, przed którymi staje współczesna kosmologia.
Gdy czas kosmiczny dąży do zera, promień Wszechświata i średnia gęstość materii we Wszechświecie również zdążają do zera. Stan ten nazywa się w kosmologii stanem osobliwym lub osobliwością początkową. Owa osobliwość, w matematycznym tego słowa ujęciu, jest niedostępna metodom badawczym nauk empirycznych. Nie należy ona bowiem do czasoprzestrzeni Wszechświata, lecz do jej punktów brzegowych. Aparatura pojęciowa, stosowana obecnie przez kosmologię relatywistyczną, nie pozwala na wyjście poza wspomniane punkty brzegowe. Obserwator może jedynie poruszać się wewnątrz czasoprzestrzeni, jej brzeg jest dla niego niedostępny. Warto zauważyć, że w miarę zbliżania się do brzegu czasoprzestrzeni (osobliwości początkowej), będącego matematycznym odpowiednikiem Wielkiego Wybuchu, zanika działanie prawa ogólnej teorii względności, a także załamuje się ciągłość czasoprzestrzeni i kierunkowy upływ czasu. Być może osobliwość początkowa rozpoczęła obecną fazę ewolucji kosmicznej. Nie ma natomiast bezdyskusyjnych racji, skłaniających do identyfikowania osobliwości z początkiem Wszechświata, z momentem kreacji z absolutnej nicości (nicość uprzedza czasowo rzecz stworzoną, która przechodzi od nicości do istnienia).
Z kwestią racjonalności struktur Wszechświata łączy się m.in. występowanie pewnych praw uniwersalnych oraz działanie zasad logiki. Mówiąc o głębszych uwarunkowaniach stworzenia z nicości, należy przyjąć, iż było ono możliwe dzięki temu, że przed powstaniem materii obowiązywały już pewne prawa uniwersalne. Prawom tym jedni uczeni przydają miano Boskiego Logosu, inni zaś - Stwórcy Wszechrzeczy, w Którym zakorzeniona jest wszelka racjonalność, harmonia i uniwersalizm praw przyrody.
Już do pierwszych stadiów Wszechświata można odnieść zasady kosmologii kwantowej oraz stosować prawa rządzące logiką współczesną. Mając na uwadze wyniki podstawowych obserwacji i odkryć kosmologicznych, można stwierdzić, że przestrzeń Wszechświata jest jednorodna i izotropowa (żaden z kierunków obserwacji nie jest wyróżniony) względem każdego swego punktu, czyli struktura czasoprzestrzeni Wszechświata odznacza się dokładną sferyczną symetrią. Czyż Wszechświat nacechowany symetrią o tak wielkiej dokładności nie jest przejawem działania Bożego Logosu?
W kontekście odkryć kosmologii kwantowej pojawiła się teza, iż rezultaty badań kosmologicznych sprzyjają poglądom naturalistów. Utrzymują oni, że osobliwość początkowa nie jest momentem stworzenia świata z nicości przez Boga, lecz tylko wyróżnioną chwilą w dziejach Wszechświata. Przed tą chwilą świat istniał, tylko nie możemy zrekonstruować ówczesnej fazy jego ewolucji.
Rozstrzygnięcie pomiędzy interpretacją kreacji ex nihilo, a interpretacją naturalistyczną (materialistyczną) wymagałoby stwierdzenia, iż coś istniało „przed” osobliwością początkową, czy też nie. Rozstrzygnięcie to oznaczałoby zarazem wyjście „poza” brzeg czasoprzestrzeni, co z kolei jest niemożliwe, stąd też obydwie te interpretacje na gruncie naukowym są nierozstrzygalne. Trzeba zaznaczyć, że mówienie o lokalizacji „poza” czasoprzestrzenią, ściśle rzecz biorąc, nie ma sensu.
Szerokie spektrum zagadnień poruszonych przez Księdza Profesora trudno ująć w skrótowej relacji dziennikarskiej. Dlatego też przedstawiłem najważniejsze, w moim przekonaniu, aspekty ostatniego fascynującego wykładu w ramach konwersatorium Bóg i nauka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O. prof. Jacek Salij: o zwierzęta trzeba dbać, ale nie można ich zrównywać z ludźmi

2025-12-19 08:03

[ TEMATY ]

zwierzęta

Adobe Stock

Człowiek został powołany do opiekowania się przyrodą i nie może dopuszczać się okrucieństwa wobec innych istot. Jednak traktowanie psów czy kotów jak ludzi to błąd - mówi w rozmowie z KAI dominikanin o. prof. Jacek Salij. „Zwątpienie w Boga nieuchronnie kończy się zwątpieniem w człowieka. Dzisiaj wielu ludzi chciałoby urządzić świat tak, jakby Boga nie było. W tej perspektywie chciałoby się unieważnić tę prawdę, że na naszej ziemi jeden tylko człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże - i zrównać człowieka ze zwierzętami” - mówi.

Znany teolog, rekolekcjonista i autor popularnych książek o. Jacek Salij OP w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną przypomina, że jako ludzie mamy obowiązki wobec innych istot stworzonych. Bierze pod lupę zwyczaje żywieniowe, które doprowadziły do tego, że zwierzęta nie są już hodowane, tylko masowo „produkowane”. Podejmuje się jednak uporządkowania podstawowych pojęć w dziedzinie, która niekiedy bywa niezrozumiana nawet przez ludzi wierzących, np. kim jest człowiek i czym różni się od zwierzęcia. „Na naszej ziemi jeden tylko człowiek może usłyszeć Ewangelię i na nią się otwierać. I jeden tylko człowiek jest zdolny do modlitwy” - zauważa.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego człowiek tak bardzo boi się Boga?

2025-12-17 08:49

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Nie bój się – mówi do Józefa anioł Pański. Z podobnym wezwaniem zwracał się wcześniej do Maryi. Nie bój się, Maryjo – mówił, zwiastując Jej, że została wybrana, by stać się Matką Jezusa Chrystusa.

Z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego. Mąż Jej, Józef, który był człowiekiem sprawiedliwym i nie chciał narazić Jej na zniesławienie, zamierzał oddalić Ją potajemnie. Gdy powziął tę myśl, oto Anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów». A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez Proroka: «Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel», to znaczy Bóg z nami. Zbudziwszy się ze snu, Józef uczynił tak, jak mu polecił Anioł Pański: wziął swoją Małżonkę do siebie.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent: przekazałem Zełenskiemu zdanie Polaków, że pomoc Ukrainie nie spotkała się z należytym docenieniem

2025-12-19 12:52

[ TEMATY ]

Ukraina

Wołodymyr Zełenski

Karol Nawrocki

PAP/Paweł Supernak

Prezydent Karol Nawrocki powiedział w piątek, że przekazał w rozmowie prezydentowi Ukrainy Wołdymyrowi Zełenskiemu, iż według Polaków wielowymiarowa pomoc Polski dla Ukrainy nie spotkała się z należytym docenieniem i zrozumieniem. Dodał, że Kijów ma dziś w ręku instrumenty, by ten trend powstrzymać.

Nawrocki na konferencji prasowej po rozmowach z Zełenskim podkreślił, że od 2022 r. 4,91 PKB Polski „poszło na wsparcie naszego sąsiada, Ukrainy, w zakresach i humanitarnych, i w zakresach militarnych, i wojskowych”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję