Obraz pasyjny z kościoła klasztornego Sióstr Miłosierdzia pw. św. Jana Chrzciciela w Chełmnie jest wyjątkowo przejmujący w ukazaniu Maryi z Chrystusem w ikonograficznym typie przedstawień określanych jako Pieta. Kompozycja malowana na płótnie o wymiarach 192x122 cm koncentruje uwagę widza na postaci Maryi. Jej pełna boleści twarz, naznaczona głębokim cierpieniem, o półprzymkniętych powiekach, z oczyma pełnymi łez, szczególnie wzrusza i skłania patrzącego do refleksji o jego współodpowiedzialności za ukrzyżowanie Syna Bożego.
Siedząca postać Matki podtrzymuje ramiona ciężko opadającego Chrystusa, a pionowy układ ciała Zbawiciela wskazuje bardziej na związek ze sceną Zdjęcia z Krzyża niż na typowe wyobrażenie Piety. Ta wymowna postawa heroicznej Matki z ułożonym na jej kolanach omdlewającym ciałem Syna ukazuje widzowi Odkupiciela Świata według słów „Ecce homo”. Dodatkowo podkreśla to gest jednego z dziewięciu zapłakanych aniołków, które górą wieńczą kompozycję na kształt nimbu nad głowami Maryi i Chrystusa.
Ekspresję obrazu podkreśla kolorystyka i sposób operowania światłem: szafirowo-karminowe szaty Maryi, aureola w odcieniu żółtym nad Jej głową oraz jaśniejąca sylwetka Chrystusa, spowitego w świetliste perisonium i opadające na ziemię płótna. Dramatyzmu dodają przedstawieniu poranione skronie Jezusa, strumień krwi wypływającej z Jego prawego boku oraz rany po gwoździach na dłoniach i stopach, jak również leżąca u stóp Maryi zakrwawiona korona cierniowa.
Obraz powstał około połowy XVII w. w jednym z warsztatów malarskich działających na terenie Pomorza i Wielkopolski (być może mistrza Johanna Peterhacke), pozostającym pod wpływem oddziaływania twórczości artystycznej Hermana Hana.
Pomóż w rozwoju naszego portalu