Wbrew pozorom można być zakonnikiem pozostając w stanie świeckim.
Zakony świeckie (tzw. trzecie zakony) powstały jako stowarzyszenia
ludzi świeckich obojga płci. Członkowie trzecich zakonów dążą do
pogłębienia swojej duchowości przyjmując na siebie określone obowiązki.
W Polsce najliczniejszą grupę stanowią świeccy franciszkanie, dominikanie
i karmelici.
Jak funkcjonuje zakon świecki? Kto może do niego wstąpić?
Jak wygląda formacja? Jakie zadania podejmują świeccy zakonnicy?
Odpowiedzi na te i inne pytania najłatwiej będzie udzielić na przykładzie
konkretnej wspólnoty: Świeckiego Zakonu Karmelitów Bosych (OSCD).
Początki świeckiego zakonu karmelitańskiego sięgają przełomu
XIII i XIV w., kiedy to zakon zaczął zdobywać popularność w Europie.
Przy klasztorach grupowali się świeccy, którzy chcieli dążyć do doskonałości
ewangelicznej pod kierunkiem Karmelu. Dziś w Polsce istnieje kilkadziesiąt
wspólnot lokalnych świeckiego zakonu. Ich członkowie mają własną
regułę życia (zatwierdzoną przez Stolicę Apostolską w 1979 r.), swoich
świeckich przewodniczących, kierownictwo, wsparcie i duchową opiekę
zakonu, uczestnictwo w tym samym charyzmacie i dobrach duchowych
Karmelu, przy zachowaniu całkowitej świeckości swego stanu.
Do świeckiego zakonu może wstąpić każdy katolik pragnący
żyć Ewangelią w świecie. Jednak przepisy określają przedział wieku
wstępujących na 18-60 lat. Od osoby zamężnej wymagana jest zgoda
współmałżonka. O przyjęciu do wspólnoty ostatecznie decyduje jej
rada. Po przyjęciu rozpoczyna się okres formacji trwający 5 lat.
W tym czasie kandydat otrzymuje całościowe, systematyczne wprowadzenie
w duchowość karmelitańską, w metodę modlitwy kontemplacyjnej oraz
przygotowanie teologiczne prowadzone przez świeckich i zakonnych
kierowników życia duchowego.
Po 2 latach formacji składa się publicznie, przed wspólnotą,
przyrzeczenia czasowe. Po upływie tego okresu kandydat składa takie
samo przyrzeczenie na całe życie.
Co konkretnie oznacza to przyrzeczenie? Wyjaśnia to dokładnie
Reguła życia karmelitańskiego zakonu świeckich. Czytamy w niej, że
materią przyrzeczenia czystości jest to wszystko, co obejmuje ta
cnota, stosownie do stanu życia każdego karmelity świeckiego. Przyrzeczenie
nie stoi więc na przeszkodzie zmiany stanu cywilnego czy posiadania
dzieci. Podobnie przyrzeczenie ubóstwa nie oznacza konieczności rezygnacji
z posiadania dóbr materialnych na własność. Natomiast chodzi tu o
życie w duchu wyrzeczenia i umartwienia, a nade wszystko w nadziei,
zaufaniu Bogu i wewnętrznej wolności. Z kolei materią przyrzeczenia
posłuszeństwa jest to, co prawowita władza nałoży zgodnie z duchem
i zakresem Reguły życia.
Po upływie roku od przyrzeczeń wieczystych karmelita
świecki może na własną prośbę być dopuszczony do złożenia ślubów
czystości i posłuszeństwa. Materia i interpretacja tych ślubów są
takie same, co wyjaśnianych wyżej przyrzeczeń. Jednak dzięki ślubom
praktyka czystości i posłuszeństwa zyskuje wartość cnoty religijności.
Śluby są wyrazem pełniejszej ofiary z siebie, wymagają zatem większej
odpowiedzialności moralnej. Ważnym rozróżnieniem jest też to, że
przyrzeczenie nie jest w swej formie składane Bogu, ale przełożonemu
Karmelu i współbraciom ze świeckiego zakonu. Dopiero pośrednio jest
one adresowane do Boga. Natomiast śluby składa się już bezpośrednio
Bogu.
Do pierwszego i drugiego przyrzeczenia przygotowuje kandydatów
magister formacji, nazywany popularnie magistrem nowicjatu. Ma on
zaszczepić w kandydatach zwyczaj gorliwej modlitwy. Chodzi tu przede
wszystkim o poświęcenie codziennie co najmniej pół godziny na modlitwę
myślną, czyli tzw. rozmyślanie. Oprócz tego wśród obowiązków modlitewnych
świeckich karmelitów wymienić można m.in. udział w codziennej Eucharystii
i modlitwie brewiarzowej Kościoła, regularne czytanie duchowe, codzienny
rachunek sumienia i częstą adorację Najświętszego Sakramentu.
Wszyscy członkowie OSCD mają pielęgnować obok życia modlitewnego,
również ducha pokuty i wyrzeczenia według następujących wskazań:
często korzystać z sakramentu pojednania, praktykować post i abstynencję,
ćwiczyć się w cnocie milczenia, zrezygnować z próżności czy rozrywki,
cierpliwie znosić przeciwności losu.
Każda lokalna wspólnota OSCD ma swojego asystenta. Jest
to zawsze kapłan - karmelita bosy. Mianuje go przełożony prowincjalny.
Miejscowa wspólnota wybiera co 3 lata swojego przewodniczącego (prezesa)
i 3 radnych, którzy wybierają magistra formacji. Prezes i trzej radni
tworzą radę wspólnoty, która z kolei wybiera sekretarza i skarbnika.
Codzienne życie świeckich karmelitów wypełnione jest
modlitwą i zwyczajnymi obowiązkami rodzinno-zawodowymi. Wspólne spotkania
odbywają się zazwyczaj raz w miesiącu. Oprócz comiesięcznych spotkań
bardzo rozbudowana jest działalność apostolska. Członkowie świeckiego
zakonu w Polsce prowadzą przede wszystkim grupy modlitewno-medytacyjne,
bractwa szkaplerzne, grupy neokatechumenalne. Są animatorami wspólnot
Żywego Różańca, opiekują się chorymi w parafii, pomagają w kancelariach
i kuchniach parafialnych, zajmują się sprzątaniem i wystrojem kościoła,
organizują pielgrzymki, pracują jako wolontariusze itp.
Osoby pragnące wstąpić do świeckiego zakonu i prowadzić
pod opieką karmelitów bosych głębsze życie wewnętrzne mogą poznać
bliżej istotę takiego powołania podczas dni skupienia, rekolekcji
oraz różnych spotkań formacyjnych konkretnej wspólnoty lokalnej.
W Warszawie wspólnota świeckich karmelitów spotyka się przy klasztorze
Karmelitów Bosych na ul. Racławickiej 31.
Pomóż w rozwoju naszego portalu