Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Świątynie na Staroniwie (2)

Niedziela rzeszowska 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oba - przedstawione w poprzednim numerze Niedzieli Południowej - staroniwskie obiekty sakralne nie mogły w pełni sprostać wszystkim potrzebom duszpasterstwa parafialnego. Pierwszy, kaplica pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, nawet po dobudowaniu przydachu był zbyt mały, by pomieścić większą liczbę wiernych: drugi - kościół pw. Matki Bożej Fatimskiej, choć większy, to jednak ze względu na położenie na obrzeżach parafii nie był akceptowany przez wszystkich parafian, zwłaszcza zamieszkujących inne rejony osiedla. Nadto, jako budowla adaptowana, przez niektórych wiernych uważany był za kościół tymczasowy.
Przedstawione powyżej względy wymusiły podjęcie decyzji o budowie nowej świątyni parafialnej, położonej w centrum osiedla na działce ofiarowanej na ten cel przez rodzinę Trawków, a położonej naprzeciw kaplicy pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Zadanie to podjął ks. Marian Przewrocki, od 1981 r. proboszcz staroniwski. Sytuacja polityczna, a zwłaszcza wprowadzony 13 grudnia 1981 r. stan wojenny, nie ułatwiała mu jego realizacji. Komuniści, którzy z reguły sprzeciwiali się budowie nowych obiektów sakralnych, nie godzili się na wzniesienie drugiego już kościoła na Staroniwie. Ks. Przewrocki, podejmując takie zadanie narażał się na represje służb komunistycznych. Mimo grożącego niebezpieczeństwa rozpoczął przygotowania do budowy świątyni. Najpierw zabezpieczył teren przeznaczony pod kościół, gdyż istniało realne niebezpieczeństwo zajęcia go przez władze komunistyczne. W tym celu wybudował na nim kapliczki, (poświęcone 12 października 1985 r. przez bp. Stefana Moskwę) jako Dróżki Różańcowe. Następnie, architektowi Janowi Bulszy i konstruktorowi Janowi Pietrzykowi, zlecił opracowanie projektu całego kompleksu parafialnego - kościoła, plebanii i zaplecza duszpasterskiego.
Prace budowlane, prowadzone systemem gospodarczym, rozpoczęto od wznoszenia plebanii. Dopiero po zakończeniu tego etapu, (w 1984 r.) zainicjowano budowę kościoła. Bezpośredni nadzór nad pracami sprawowali Tadeusz Dzioch i Stanisław Miazga. Trudności materiałowe, a później kryzys gospodarczy, sprawiły, że realizacja przedsięwzięcia postępowała bardzo wolno. Do 1989 r. - chwili zmiany proboszcza - zbudowana została tylko dolna kondygnacja świątyni. Przystosowano ją do potrzeb kultu i sprawowano w niej służbę Bożą. Dzieło budowy kościoła podjął następca ks. Przewrockiego, ks. Franciszek Dziedzic, któremu w ciągu dziewięciu lat posługi proboszczowskiej w Staroniwie, (do 1998 r.) udało się doprowadzić je do końca. Wznoszenie obiektu zostało zakończone, ale do wykonania pozostało jeszcze wiele zadań, m.in. wystrój kościoła i jego wewnętrzne wyposażenie. Ich realizacją zajął się nowy proboszcz ks. Stanisław Jamiński. Dzięki jego zaangażowaniu i poparciu parafian stosunkowo szybko udało się je zrealizować. Pozwoliło to na uroczyste poświęcenie kościoła, którego dokonał (2 października 1999 r.) ordynariusz rzeszowski bp Kazimierz Górny. Świątynia otrzymała wezwanie Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Aktem tym przeznaczono ją dla celów religijnych.
Kościół jest obiektem dwupoziomowym, o wymiarach 30 x 15 m i wysokości 10,6 m. Nad wejściem wznosi się wieża o wysokości 21 m, zwieńczona krzyżem. Poziom dolny świątyni jest użytkowany jako zaplecze duszpasterskie. Potrzebom kultu służy tylko poziom górny. Posiada on trzy nawy, prezbiterium i obszerny chór. Wystrój wewnętrzny zaprojektował Andrzej Smoczyński z Rzeszowa. W prezbiterium, na ścianie głównej, dominuje motyw krzyża i tabernakulum. Na lewo od prezbiterium znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego autorstwa Barbary Smoczyńskiej. Nawy boczne zdobią obrazy Marii Monikowskiej-Tabisz, w prawej - obraz Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, w lewej - obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Na ścianie głównej prawej nawy bocznej znajduje się obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy, a niszy nawy lewej - figur św. Antoniego, wyrzeźbiona przez Antoniego Bolka z Załęża k. Jasła. W świątyni znajdują się oryginalne, ceramiczne stacje drogi krzyżowej, wykonane, według projektu A. Smoczyńskiego, przez Jerzego Tarnawskiego. Wspomnieć tu należy, że poniżej świątyni, od strony północnej, usytuowane są stacje drogi krzyżowej (wcześniej Dróżki Różańcowe), które zaprojektowała Iwona Matlingiewicz ze Staroniwy, a wykonał z piaskowca Stanisław Samborski z Brzostku.
Trzy obiekty sakralne istniejące obecnie na terenie staroniwskiej parafii z jednej strony ubogacają architekturę osiedla, z drugiej świadczą o wielkim przywiązaniu tamtejszych parafian do wiary, o ich odwadze i ofiarności, a także o dobrej współpracy z kapłanami. Mogą więc zostać nazwane znakami wiary.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W których diecezjach jest dyspensa w piątek po Bożym Ciele? – sprawdź!

2024-05-29 19:13

[ TEMATY ]

dyspensa

Adobe Stock

W wielu diecezjach w Polsce biskupi udzielają dyspensy od piątkowej wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych. Dyspensy takie ogłoszone już zostały m.in. w archidiecezji warszawskiej, gdańskiej, katowickiej czy wrocławskiej. Przypomnijmy, że katolików, którzy ukończyli 14 rok życia obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych we wszystkie piątki w roku. Biskup diecezjalny może jednak udzielić wiernym dyspensy na terytorium swojej diecezji.

Dyspensa obowiązuje na terenie archidiecezji warszawskiej, białostockiej, gdańskiej, gnieźnieńskiej, przemyskiej, katowickiej, lubelskiej, warmińskiej i wrocławskiej a także na terenie diecezji warszawsko-praskiej, płockiej, bydgoskiej, gliwickiej, koszalińsko-kołobrzeskiej, łomżyńskiej, opolskiej, kieleckiej, ełckiej, legnickiej, siedleckiej, włocławskiej, toruńskiej i pelplińskiej.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Anny i Adama Stachowiaków: życie w czystości ma sens

On jest wokalistą, niegdyś otwarcie mówiącym o sobie: agnostyk. Ona – pisarką, która wierzy w Boga i Jego plan na życie. Spotkali się, by założyć rodzinę i swoim świadectwem udowodnić młodym ludziom, że życie w czystości ma sens. Są po ślubie cywilnym, mają dwie córeczki, teraz przygotowują się do zawarcia sakramentu małżeństwa i zdecydowali się na zachowanie czystości. Jaką to ma dla nich wartość, skąd ta decyzja i dlaczego w tekstach swoich piosenek i w swoich książkach stawiają na ewangelizację? O to Annę i Adama Stachowiaków pyta Angelika Kawecka.

Wierzycie, że Pan Bóg posługuje się ludzkimi więzami miłości, aby nawrócić człowieka?

CZYTAJ DALEJ

Tradycje kwietnych dywanów na procesję Bożego Ciała

2024-05-29 16:12

[ TEMATY ]

dywan z kwiatów

Karol Porwich/Niedziela

Tradycje kwietnych dywanów na procesję Bożego Ciała stanowią niematerialne dziedzictwo kulturowe, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Te niezwykłe kompozycje tworzone są z kolorowych płatków róż, jaśminu, bzu, polnych maków, chabrów, liście paproci czy ściętej trawy. Tradycja słynnych dywanów ze Spycimierza koło Łodzi została nawet wpisana na na listę Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO.

Poza Spycimierzem tradycja układania w Boże Ciało kwietnych dywanów kultywowana jest także na Opolszczyźnie - w Kluczu, Olszowej, Zalesiu Śląskim i Zimnej Wódce. Piękne kompozycje kwiatowe, układane rokrocznie w tych parafiach, stanowią nie tylko dopełnienie tradycji i oprawę uroczystej procesji, ale są również atrakcją dla turystów, wpisaną w niematerialne dziedzictwo kulturowe.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję