Reklama

Boże Narodzenie w sztuce

Maryja z Dzieciątkiem

Przedstawienia Bożego Narodzenia pojawiły się w sztuce w IV stuleciu. Początkowo zawiniętemu w pieluszki i leżącemu w koszu Dzieciątku towarzyszył wół i osioł. Zwierzęta te nie występują w Ewangeliach, lecz w apokryfach. Utrwalenie postaci Maryi w scenie narodzin nastąpiło po soborze w Efezie (431 r.), który uznał Maryję za Matkę Boga. W tym okresie coraz częściej pojawia się też św. Józef i pasterze.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sztuce wczesnochrześcijańskiej miejscem narodzin była grota lub stajnia. W VI wieku w Palestynie powstała nowa wersja - pieczara: Maryja leży na łożu, obok Dzieciątko, Józef, pasterze z trzodą, trzej królowie, anioły i niewiasty szykujące kąpiel. Mycie małego Chrystusa, tak jak wół i osioł, opisywane jest tylko w apokryfach. Przedstawienie to stało się obowiązujące w Kościele wschodnim.
Kościół zachodni wykształcił własny schemat dopiero w okresie ottońskim. Scenę narodzin umieszczono w architekturze Betlejem i zgodnie z zaleceniami Soboru Trydenckiego (1545-1563) Maryja nie powinna być przedstawiana jako cierpiąca i leżąca w łożu.
Na popularyzację narodzin Zbawiciela w sztuce Zachodu przyszedł czas dopiero w okresie dojrzałego średniowiecza. Zawdzięczamy to Franciszkanom, których uważa się za inicjatorów szopek. Otoczenie Jezusa było skromne - ziemskie. Klęcząca Maryja modli się do leżącego na jej szacie Dzieciątka. Często towarzyszą Jej aniołowie, pasterze i trzej królowie.
Obok scen Bożego Narodzenia w sztuce chrześcijańskiej popularne jest przedstawienie Maryi z Dzieciątkiem. Najważniejsze rodzaje to:
Matka Boska Hodegetria - prawdopodobnie malowana od VI w., najstarsze zachowane obiekty pochodzą z VIII w. Tradycja łączy powstanie tego typu obrazu ze św. Łukaszem Ewangelistą, który miał namalować Maryję z Dzieciątkiem. Pierwotnie przedstawiana była w całej postaci z Jezusem na lewej ręce, prawą wskazując na Niego. Dzieciątko w lewej ręce trzyma zwój księgi, prawą zaś błogosławi. W dolnośląskich świątyniach możemy podziwiać ten rodzaj przedstawienia m. in. jako Matkę Bożą Nieustającej Pomocy na wrocławskim Muchoborze Małym oraz Matkę Bożą Pocieszenia w Oławie i we Wrocławiu przy Alei Pracy.
Matka Boska Eleusa - jest to jedno z najpopularniejszych przedstawień, powstało prawdopodobnie w Egipcie w VII w. Maryja malowana jest wraz z przytulonym do jej policzka Jezusem, który często obejmuje Ją za szyję.
Matka Boska karmiąca - należy do najstarszych przedstawień, znane są już te pochodzące z IV w., często występuje w sztuce Kościoła zachodniego, rzadko wschodniego.
Piękna Madonna - popularne przedstawienie w gotyku Europy Środkowej, od ok. 1400 r. postać Maryi jako ideał piękności kobiecej z Dzieciątkiem na ręku. Wrocławska Piękna Madonna pochodząca z bazyliki garnizonowej obecnie znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Sackra conversazione (święta rozmowa) - Madonna z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych. Popularny temat w malarstwie renesansu.

Bibliografia:
- Barbara Dąb-Kalinowska „Ziemia, piekło, raj - jak czytać obrazy religijne”; PWN Warszawa 1994
- Encyklopedia powszechna PWN
- „Sztuka świata”; Arkady Warszawa 1990

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Dlaczego chcą osłabić Kościół?

2025-07-03 21:38

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

"Posyłam was jak owce między wilki" — te słowa Jezusa stają się dziś bardziej aktualne niż kiedykolwiek. Zapraszam Cię do refleksji nad trzema dramatycznymi i jednocześnie budującymi wątkami.

1. Owce wśród wilków – Mówię o narastającej agresji wobec duchowieństwa, o aktach przemocy i profanacji, które dotykają kapłanów w Polsce. To nie tylko dane statystyczne – to dramat prawdziwych ludzi. Ale też apel: nie dajmy się podzielić, bo samotna owca nie ma szans z wilkiem.
CZYTAJ DALEJ

Polskie ślady w Rzymie. Pomnik Kopernika przypomina o naszej tożsamości

2025-07-06 10:08

[ TEMATY ]

Rzym

polskie ślady

pomnik Kopernika

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Pomnik Mikołaja Kopernika

Pomnik Mikołaja Kopernika

Wśród rzymskich zaułków, w cieniu barokowych fasad i marmurowych kolumn, kryje się rzeźba, która zaskakuje nawet doświadczonych podróżników. To postać Mikołaja Kopernika – wybitnego polskiego astronoma – dłuta Tomasza Oskara Sosnowskiego, ustawiona na dziedzińcu Domu Generalnego Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego. Dla wielu to nieoczywisty, ale głęboko symboliczny ślad polskiej obecności w sercu Wiecznego Miasta.

Kopernik w marmurze, w centrum Rzymu
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję