Rada Kardynałów kończy pracę nad reformą Kurii Rzymskiej
W Watykanie trwają od wczoraj obrady Rady Kardynałów, która pomaga papieżowi w reformie Kurii Rzymskiej. Spotkanie potrwa do jutra. Zdaniem sekretarza tego gremium, bp. Marcella Semeraro, prace nad reformą dobiegają powoli do końca. Za kilka miesięcy Franciszek będzie już dysponował pełną dokumentacją dotyczącą wszystkich dykasterii.
„Jeśli chodzi o proces reformy Kurii Rzymskiej, to ponad trzy czwarte drogi mamy za sobą. Ten proces jest już na ukończeniu. Chodzi to o propozycje, które Rada przedkłada papieżowi. Od niego zależy decyzja o opublikowaniu tych propozycji. Wiemy, że w wypadku połączenia papieskich rad ogłosił je dość szybko. W przypadku Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia istnieje pewna zbieżność tematyki, choć oczywiście teraz dykasteria jest bardziej złożona. Również Dykasteria ds. Integralnego Rozwoju nie zadowala się jedynie połączeniem struktur dotychczasowych rad, ale w jakimś sensie urzeczywistnia zamysł soborowego dokumentu «Gaudium et spes». Nie mówię tu o reformie na szczeblu administracyjnym; jest to bardziej złożone. Bardzo ważna jest też dykasteria ds. komunikacji, która przejęła funkcje przede wszystkim duszpasterskie, należące wcześniej do kompetencji Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu. Ale obok tej duszpasterskiej funkcji wytyczania kierunków Sekretariat ds. Komunikacji ma wielką odpowiedzialność administracyjną z uwagi na swoje rozmiary. Także jednak ze względu na znaczenie komunikacji jest to dykasteria centralna w planach reformy Kurii” – powiedział Radiu Watykańskiemu bp Semeraro.
Sekretarz Rady Kardynałów ujawnił, że w podstawowych kongregacjach Kurii Rzymskiej nie dojdzie do tak przełomowych zmian, jakie miały miejsce w papieskich radach.
Ze względu na szerzenie się koronawirusa COVID-19 Światowa Rada Kościołów (ŚRK) postanowiło zmienić termin posiedzenia jej władz kierowniczych. Jak poinformowano w Genewie, władze ŚRK zbiorą się w dniach 18-25 sierpnia, a nie – jak planowano – 18-24 marca. Także w nowym terminie 15-22 czerwca zbierze się komitet wykonawczy poprzedzający posiedzenie kierownictwa ŚRK.
Na planowanym spotkaniu miał zostać wybrany m.in. następca ustępującego z urzędu sekretarza generalnego Olava Fykse Tveita. Dlatego postanowiono, że od 1 kwietnia do czasu posiedzenia komitetu wykonawczego w czerwcu obowiązki sekretarza generalnego będzie pełnił jego dotychczasowy zastępca Ioan Sauca, poinformowała Agnes Abuom z ŚRK.
Zwróciłem się do Państwowej Komisji Wyborczej o dokonanie wykładni uchwały dotyczącej wypłaty środków dla PiS, czyli wyjaśnienie wątpliwości co do jej treści – napisał w oświadczeniu opublikowanym w środę minister finansów Andrzej Domański.
„Jestem zobowiązany do wyjaśnienia wszystkich wątpliwości prawnych przed wykonaniem uchwały PKW. W Ministerstwie Finansów przeprowadzone zostały szczegółowe analizy prawne, zmierzające do określenia obowiązków Ministra Finansów, wynikających z rzeczonej uchwały PKW i pozwalających na ich niezwłoczne wykonanie” – napisał Domański w oświadczeniu.
Senat RP podjął uchwałę o ustanowieniu roku 2025 Rokiem ks. prof. Józefa Tischnera - duchownego, filozofa i intelektualisty. W bieżącym roku przypada 25 rocznica śmierci autora "Świata ludzkiej nadziei" i kapelana Związku Podhalan.
"Ks. prof. Józef Tischner, jako wybitna postać polskiej filozofii i duchowości, przez całe życie budował mosty między różnymi środowiskami i nurtami umysłowymi. Jego działalność i dziedzictwo zachowują wartość zarówno w kontekście religijnym, jak i świeckim, a filozofia człowieka i solidarności pozostaje inspiracją w wielu współczesnych debatach" - informuje izba wyższa parlamentu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.