Podczas Marszu przyjęto dwa listy otwarte skierowane do Narodowego Kongresu Trzeźwości oraz Prezesa Telewizji Polskiej. Pierwszy związany z poparciem uczestników Marszu dla tego Kongresu w przekonaniu, że może nn przynieść przełom w walce z alkoholizmem w Polsce. Aby tak się stało potrzeba zgodnego działania państwa, Kościoła, rodziny, samorządu oraz mediów. Drugi list otwarty skierowany jest do Telewizji Polskiej. Przypomina o misji publicznej, którą Telewizja powinna pełnić, służąc m. in. umacnianiu rodziny i zwalczaniu patologii społecznych. Uczestnicy Marszu zażądali całkowitego zakazu reklamy alkoholu. Upoważniono Rzeszowskie Porozumienie na Rzecz Trzeźwości do złożenia w Sejmie RP odpowiedniej petycji.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
List Otwarty
Narodowy Kongres Trzeźwości
Jego Ekscelencja Ks. Biskup Tadeusz Bronakowski
Przewodniczący Zespołu Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski
My, uczestnicy X Rzeszowskiego Marszu na Rzecz Trzeźwości składamy na ręce czcigodnego Księdza Biskupa List Otwarty skierowany do uczestników Narodowego Kongresu Trzeźwości.
Reklama
Akceptujemy i popieramy przeprowadzenie w bieżącym roku wielu działań trzeźwościowych, których finałem jest ten Narodowy Kongres Trzeźwości. W pełni podzielamy pogląd Kościoła o wielkim zagrożeniu dla naszej Ojczyzny, płynącym z przenikającej nasze struktury społeczne i rodzinne patologii alkoholowej. Hasło Kongresu „Ku trzeźwości Narodu. Odpowiedzialność państwa, Kościoła, rodziny, samorządu” wzywa nas wszystkich do wielkiego, zgodnego wysiłku na rzecz zdecydowanej poprawy sytuacji w tym zakresie.
Ze szczególną troską myślimy o zjawisku rozpijania, a nawet rozpicia naszych dzieci
i młodzieży. Dane statystyczne są alarmujące. Potwierdza je praktyczna obserwacja. Niestety większość mediów nie zauważa tych zatrważających sytuacji. Brak jest aktywności dziennikarzy w zakresie przedstawiania sytuacji rozpijania, często jeszcze dzieci, na różnego typu dyskotekach, czy imprezach masowych. Media powinny wszechstronne i obiektywne przedstawiać te trudne sytuacje i problemy. Niedopuszczalne jest ośmieszanie, czy osłabianie przez „odpowiedni” komentarz, różnych inicjatyw trzeźwościowych. Media elektroniczne (publiczne - ustawowo) mają obowiązek przeciwdziałać patologiom społecznym, a nie je powiększać. Niestety popularne seriale i filmy czasami wręcz zachęcają do picia.
Niepokojem napawa też bierność różnego rodzaju władz w podjęciu skutecznych działań
Reklama
w tym zakresie. Obserwujemy brak woli skutecznego rozwiązywania problemów alkoholowych. Nasze Najwyższe Władze powinny niezwłocznie przygotować i przeprowadzić odpowiednie zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zmiany te są, w naszym przekonaniu, proste i oczywiste, i mogą być łatwo wprowadzone. Jednocześnie obserwujemy nie realizowanie obowiązujących przepisów np. w sprawie ograniczenia dostępności alkoholu (przez samorządy), czy pełnego respektowania ograniczeń w reklamach alkoholu (odpowiedzialność KRRiT).
Dlatego jako zgromadzeni na Rzeszowskim Marszu zdecydowanie popieramy program wszechstronnych działań na rzecz trzeźwości proponowany przez Polski Episkopat, w tym w szczególności dotyczący zmian prawnych, prowadzących do m. in. ograniczenia fizycznej i ekonomicznej dostępności alkoholu, czy całkowitego zakazu jego reklamy. Informujemy Kongres, o upoważnieniu przez nas Rzeszowskiego Porozumienia na Rzecz Trzeźwości do przygotowania petycji skierowanej do Sejmu RP z projektem całkowitego zakazu reklamy alkoholu.
Wielka, niezastąpiona, pozytywna rola Kościoła katolickiego w Polsce, jest powszechnie znana i przynosi praktyczne owoce, również w zakresie zwalczania patologii społecznych. Rozpoczynając nowy etap walki o trzeźwość Narodu, potrzebujemy tego nauczającego głosu w każdej parafii, czy nauczaniu katechetycznym.
Polska potrzebuje też grona aktywnych abstynentów - ludzi dorosłych i pełnej abstynencji dzieci i młodzieży. Postanowienia pierwszokomunijne, czy młodzieży bierzmowanej, muszą być przez nich, ich otoczenie oraz nauczających, z całą powagą danego słowa traktowane. Trzeba pamiętać, że to nie jest tylko przyrzeczenie dziecka, ale też w pewnym sensie rodziców, którzy mają stać na straży jego wychowania.
Reklama
Wielkie znaczenie, w walce o trzeźwość Narodu, mają również nauczyciele i wychowawcy. Pozytywne świadectwo, jakie dają w tym zakresie, jest bardzo cenne. Jednocześnie, obserwowane czasami, ich przyzwolenia na alkoholowe zabawy, picie alkoholu na wycieczkach przez młodzież, są ciężkim przewinieniem moralnym i zawodowym.
Kończąc serdecznie pozdrawiamy wszystkich uczestników Narodowego Kongresu Trzeźwości i życzymy owocnych obrad. Niech Narodowy Kongres Trzeźwości przełamie bierność wielu środowisk w zwalczaniu alkoholizmu na rzecz powszechnej woli, aby doprowadzić Polskę do pełnej trzeźwości. Ufamy, że z Bożą pomocą tego dzieła dokonamy.
W imieniu organizatorów i uczestników X Rzeszowskiego Marszu na Rzecz Trzeźwości
Waldemar Sikora
X Rzeszowski Marsz na Rzecz Trzeźwości, Rzeszów 29.08.2017r.
List Otwarty
Szanowny Pan Jacek Kurski
Prezes Telewizji Polskiej
Reklama
My uczestnicy X Rzeszowskiego Marszu na Rzecz Trzeźwości zwracamy się do Pana Prezesa z gorącą prośbą o podjęcie wszechstronnych działań, przez Telewizję Polską, mających na celu skuteczne i systematyczne ograniczanie rozmiarów patologii alkoholowej. Przypominamy, że ustawa o Radiofonii i Telewizji nakłada na publiczne media elektroniczne m. in. obowiązek służenia umacnianiu rodziny oraz przeciwdziałania patologiom społecznym. Równocześnie przypominamy, że bieżący rok jest rokiem szczególnej troski o trzeźwość Narodu (uchwala Sejmu RP) oraz czasem Narodowego Kongresu Trzeźwości. Proponujemy żeby w najbliższych tygodniach, przed tym Kongresem przeprowadzić intensywną promocję przygotowującą medialnie to Wydarzenie. Powinien to być wysiłek medialny porównywalny np. do reklamowania w ubiegłych latach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Przypominamy również o ustawowym obowiązku zakazującym emisji audycji mogących zagrażać prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży przed godziną 23.00. Dotyczy to w naszym przekonaniu też wielu reklam alkoholu. Prosimy również
o analizę tych reklam pod kątem przestrzegania aktualnie obowiązujących ograniczeń w reklamie alkoholu i nie dopuszczanie do ich emisji jeśli zachodzi wątpliwość, co do ich zgodności z prawem.
Jeszcze raz postulujemy, aby relacjonując w pełnym zakresie obrady Narodowego Kongresu Trzeźwości przyjąć proponowane przez ten Kongres rozwiązania do pełnej ich realizacji.
Z należnym szacunkiem
W imieniu organizatorów i uczestników X Rzeszowskiego Marszu na Rzecz Trzeźwości
Waldemar Sikora