„Chrystus obejmując krzyż, obejmuje wszystkie nasze trudne sytuacje, obejmuje każdą i każdego z nas, by nam powiedzieć, że jest miłość większa niż śmierć, niż grzech, niż strach i ludzka nienawiść” – mówił abp Wojciech Polak na zakończenie gnieźnieńskiej Drogi Krzyżowej, która w piątkowy wieczór przeszła ulicami miasta św. Wojciecha.
Tegoroczne rozważania przygotowała gnieźnieńska parafia pw. św. Bogumiła. Wraz z metropolitą gnieźnieńskim za krzyżem niesionym przez duchowieństwo, wiernych, osoby konsekrowane i młodzież podążali również: abp senior Józef Kowalczyk, bp senior Bogdan Wojtuś, kanonicy Kapituły Prymasowskiej oraz gnieźnieńscy duchowni. W pasyjnym nabożeństwie jak co roku uczestniczyli także klerycy i profesorowie gnieźnieńskiego seminarium duchownego, siostry zakonne, skauci Europy oraz liczni mieszkańcy Gniezna.
Nabożeństwo rozpoczęło się tradycyjnie przy kościele garnizonowym skąd jego uczestnicy, podążając do kolejnych stacji, przeszli do bazyliki prymasowskiej, gdzie błogosławieństwa udzielił wszystkim abp Wojciech Polak. Droga Krzyżowa – jak mówił – pokazuje nam, że istnieje miłość większa niż śmierć i grzech, że istnieje miłość, która obejmuje wszystkie człowiecze trudności, słabości i lęki.
„Chrystus obejmując krzyż, obejmuje wszystkie nasze ludzkie sytuacje, sytuacje naszego Kościoła świętowojciechowego, sytuacje naszych rodzin, osób samotnych, cierpiących, chorych i doświadczanych pokusami" - mówił Prymas. Dodał, że Chrystus obejmuje także młodzież i dzieci a dziś w sposób szczególny obejmuje ofiary tragicznych zdarzeń w Sztokholmie.
„Życzę wszystkim – mówił dalej – abyśmy wchodząc w doświadczenie Wielkiego Tygodnia, w doświadczenie Wielkiego Czwartku, Wielkiego Piątku, Soboty, Wigilii Paschalnej i Świąt Wielkanocnych, potrafili otworzyć nasze serca na tę potężną miłość. Chciejmy je otworzyć. Idźmy pod krzyż” – prosił Prymas Polski. Na koniec, wspólnie z wszystkimi, odśpiewał Apel Jasnogórski.
„Zmieniają się pokolenia, będą przychodzić wciąż nowe sposoby czy formy tej nauki, bo życie się rozwija, ale jedno pozostaje niezmienne: uczyć się Chrystusa, nadziei ludzkości” – mówił dziś na Lednicy Prymas Polski abp Wojciech Polak. Metropolita gnieźnieński przewodniczył w ośrodku na Polach Lednickich Mszy św. z okazji 73. urodzin inicjatora lednickich spotkań młodych śp. o. Jana Góry OP.
W homilii nawiązał do ewangelicznej zachęty Jezusa „wypłyń na głębię”, którą św. Jan Paweł II tylekroć powtarzał młodym, wzywając ich do zawierzenia Chrystusowi, i która co roku rozbrzmiewa na lednickich polach w pieśni ułożonej przez polskiego papieża.
Na pograniczu polsko-czesko-słowackim praktykowanym wciąż zwyczajem jest błogosławieństwo świecami w obchodzone 3 lutego wspomnienie liturgiczne św. Błażeja, biskupa i męczennika. Kapłan po Mszy św. przykłada do szyi dzieci i dorosłych dwie poświęcone, skrzyżowane świece i odmawia krótką modlitwę. Błogosławieństwo to, przyjęte w duchu wiary, ma ustrzec przed wszelkimi chorobami gardła.
Etnografka z Istebnej Małgorzata Kiereś zwraca uwagę, że zwyczaj związany z modlitwą za wstawiennictwem męczennika z Cezarei Kapadockiej musiał być praktykowany od dawna, bo wzmiankę o nim można znaleźć w słynnym „Kancjonale katolickim” ks. Antoniego Janusza, kapłana z Czechowic.
„Projektowana nowa regulacja określana jest mianem związku partnerskiego i dotyczyć ma po pierwsze związków, które od dawna określane są w polskiej nomenklaturze prawnej mianem konkubinatu, jako mającego cechy stałości, opartego na współżyciu stron związku kobiety i mężczyzny. Jednak, po drugie, instytucja związku partnerskiego stanowić ma jednocześnie ramy prawne dla związków dwóch osób tej samej płci” - piszą członkowie Rady Społecznej przy Arcybiskupie Poznańskim w oświadczeniu w sprawie regulacji związków partnerskich.
Według nauczania Kościoła katolickiego, małżeństwo nie jest tylko ludzką instytucją, lecz wyrazem woli Bożej i ma swój początek w akcie stworzenia człowieka. Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę - jako „męża” i „mężatkę” (tłum. Cylkow; Lepiej oddają to określenia mężczyzny i kobiety w innych językach: np. czeskim: muž i žena czy rosyjskim: mużczina i żenszczina.) - jedno ze względu na drugie (Rdz. 1,27). „Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem”. Jedność ciał oznacza intencję prokreacji dla stworzenia rodziny, a także wspólnotę ducha i złączenie osobistych losów. W kulturze judeochrześcijańskiej komplementarność płci i płodność należą więc do samej natury instytucji małżeństwa. Dlatego małżeństwo nie jest dostępne dla osób tej samej płci. Chrystus wyniósł małżeństwo między ochrzczonymi do godności sakramentu. Zaakcentował też jeszcze bardziej oryginalny zamysł Boży, podkreślając nierozerwalność małżeństwa: „Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19,6).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.