Reklama

Zanim twoje dziecko przystąpi do I Komunii św. (8)

Uroczystość pierwszokomunijna

Niedziela podlaska 19/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uwieńczeniem rocznej katechezy sakramentalnej w klasie drugiej jest uroczystość pierwszokomunijna, będąca świętem całej parafii. Z dostępnych źródeł wynika, że w całym Kościele aż do XVII w. nie mówi się o uroczystej I Komunii św. Rodzice doprowadzali swoje dzieci do Eucharystii w sposób prywatny. Autorstwo dzisiejszych obrzędów przypisuje się św. Wincentemu á Paulo (1581-1660) i jego misjonarzom, którzy urządzali we Francji, w połowie XVII w. zbiorową Komunię św. dzieciom na zakończenie misji parafialnych. W Polsce początki uroczyście obchodzonej I Komunii św. dzieci spotykamy w pierwszej połowie XIX w.
Jak z powyższego wynika, powstanie odrębnej uroczystości komunijnej przypada na okres potrydencki. Charakter tego soboru oraz podyktowany koniecznością chwili sposób wykładu depozytu wiary, wpłynął na ukształtowanie się specyficznego stylu duszpasterstwa w późniejszych wiekach. Znalazło to swój wyraz w całej koncepcji liturgicznej, a szczególnie w powstającym nowym modelu pobożności eucharystycznej, nacechowanej pewną jednostronnością, a nawet wypaczeniami. Wśród wielu symptomów można wymienić wyraźne rozluźnienie związku między ofiarą a sakramentem oraz między sakramentem a zbawczym dziełem Chrystusa. W późniejszym życiu wiernych przejawiało się to niepełnym uczestnictwem we Mszy św. lub praktyką Komunii św. poza Mszą św. Tak wyizolowana z całości Mszy św. Komunia stawała się celem samym w sobie. Mszę św. potraktowano jako środek do uobecnienia Chrystusa na ołtarzu pod postaciami chleba i wina przez konsekrację, bez zwracania specjalnej uwagi na samo uczestnictwo w Ofierze Eucharystycznej.
W rezultacie w samym dniu I Komunii św. nagromadzono mnóstwo nieistotnych i peryferyjnych elementów o charakterze raczej ascetycznym, a to w tym celu, aby uczynić z niego „najpiękniejszy” dzień w życiu. Przeżyciom dziecka w tym dniu towarzyszyło często niezdrowe napięcie wewnętrzne i oczekiwanie czegoś niezwykłego, a po Komunii następowało niekiedy przykre rozczarowanie.
Wypowiedziane wyżej krytyczne uwagi pod adresem dotychczasowej praktyki, pozwolą z pewnością zastanowić się nad propozycjami i sugestiami zmierzającymi do wydobycia istotnego sensu tego dnia. Na początek sprawa obietnic chrzcielnych, odnawianych zwykle w tym dniu wśród natłoku innych zobowiązań i dodatków. Obowiązek i prawo do Eucharystii wypływa z faktu chrztu dziecka, w którym nastąpiło pierwsze sakramentalne spotkanie z Chrystusem; natomiast to drugie jest konsekwencją i kontynuacją tamtego. Teraz jednak dziecko powinno przeżyć świadomie swój chrzest. Wcześniejsza praktyka temu nie sprzyjała. Stąd proponuje się przeniesienie tego obrzędu na początek inicjacji sakramentalnej. Właściwe przygotowanie do Eucharystii nie może pominąć również społecznego charakteru tego sakramentu. Winno to wyrazić się nie tylko czynnym zaangażowaniem rodziców, ale całej wspólnoty parafialnej, do której dziecko wchodzi teraz świadomie przez Komunię św. Sprawą wielkiej wagi jest wytworzenie odpowiedniego nastroju w kościele, sprzyjającego przeżyciom dziecka. Należy zatem wyeliminować wszystko, co rozprasza uwagę dzieci i przeszkadza w modlitwie. W tym dniu największym wydarzeniem jest Msza św., a najlepszym przygotowaniem do pełnego w niej uczestnictwa jest czynny w niej udział.
Wiele niepotrzebnego zamieszania sprawiają kamery, aparaty, reflektory, flesze oraz rozmaite „rekwizyty” trzymane przez dzieci w czasie Mszy św., z których przeważnie nie korzystają w czasie uroczystości, a które tylko rozpraszają uwagę. Dlatego nie powinno się w tym dniu przynosić ich do kościoła. Szczególnego przemyślenia domaga się ciągle nie rozwiązany problem ubioru dzieci. Najbardziej odpowiednim jest strój liturgiczny, jednolity dla wszystkich, przyjęty już w wielu parafiach. Podsumowując powyższe rozważania należy stwierdzić, że pojawianie się napięć między rodziną a katechetą odnośnie do uroczystości pierwszokomunijnej jest zwykle wynikiem niezrozumienia przez rodziców czym jest Msza św., a szczególnie jakie znaczenie dla całego życia ma pierwsze pełne w niej uczestnictwo.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Okno pokoju i przebaczenia polsko-niemieckiego” dla Papieża

2025-12-10 19:35

Vatican Media

Ambasadorowie Polski i Niemiec przy Stolicy Apostolskiej – Adam Kwiatkowski i Bruno Kahl – wręczyli w środę Leonowi XIV fragment witraża – „polsko-niemieckiego okna pokoju i przebaczenia”. To dzieło niemieckiego artysty Yvelle’a Gabriela zostało wcześniej zaprezentowane podczas konferencji zorganizowanej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie z okazji 60. rocznicy listu biskupów polskich do niemieckich.

Konferencja o historycznym liście, który zawierał słowa „przebaczamy i prosimy o przebaczenie” i stanowił fundament polsko-niemieckiego pojednania po krzywdach wyrządzonych w czasie II wojnie światowej, odbyła się w czasie, kiedy w wielu miejscach na ziemi skonfliktowane narody potrzebują przebaczenia i pojednania.
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie Matki Bożej Loretańskiej

[ TEMATY ]

loretańska

Wlodzimierz Redzioch / Niedziela

Święty Domek w Loreto

Święty Domek w Loreto

Kult Matki Bożej Loretańskiej wywodzi się z sanktuarium domu Najświętszej Maryi Panny w Loreto. Jak podaje tradycja, jest to dom z Nazaretu, w którym Archanioł Gabriel pozdrowił przyszłą Matkę Boga i gdzie Słowo stało się Ciałem.

Sanktuarium w Loreto koło Ankony (we Włoszech) jest pierwszym maryjnym sanktuarium o charakterze międzynarodowym i stało się miejscem modlitw wiernych. Wewnątrz Domku nad ołtarzem umieszczono figurę Matki Bożej Loretańskiej, przedstawiająca Maryję z Dzieciątkiem na lewej ręce. Rzeźba posiada dwie charakterystyczne cechy: jedna dalmatyka okrywa dwie postacie, a twarze Matki Bożej i Dzieciątka mają ciemne oblicza. Pośród kaplic znajdujących się w bazylice warto wspomnieć Kaplicę Polską, ozdobioną freskami w latach 1920-1946, przedstawiającymi dwa wydarzenia z historii Polski: zwycięstwo Jana III Sobieskiego pod Wiedniem oraz cud nad Wisłą.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Najmniejsi w ręku Odkupiciela

2025-12-10 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 41, 13-20 • Mt 11, 11-15
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję