Reklama

Śladami „Króla instrumentów” (13)

Zakończyliśmy naszą wędrówkę po parafiach Wałbrzycha. Byliśmy w tych kościołach, w których znajdują się instrumenty mające już kilkadziesiąt i więcej lat. W naszym mieście powstają nowe parafie i kościoły, w których znajdują się instrumenty elektryczne. Należą do nich: kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy, w którym znajduje się instrument Firmy Johannus, Opus 5, posiadający 19 głosów organowych, kaplica parafii pw. św. Wojciecha, w którym znajduje się instrument Firmy Viscount, kaplica parafii pw. Świętej Rodziny, z instrumentem Firmy Solina B 206 oraz kościoły: Podwyższenia Krzyża Świętego, św. Piotra i Pawła, św. Maksymiliana Marii Kolbego. Są to nowe kościoły, w których w miarę możliwości będą budowane nowe, piękne instrumenty.

Niedziela legnicka 19/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zaczynamy nasze odwiedziny w pobliskich miastach i wsiach, których parafie należą do dekanatu wałbrzyskiego i okolic. Swoje pierwsze kroki skierowaliśmy do Strugi. Jest to duża wieś, na której polach w 1807 r. polscy ułani z Legii włoskiej stoczyli zwycięska bitwę z wojskiem pruskim, a Stefan Żeromski opisał ją w Popiołach. Ciekawostką Strugi jest pałac wzniesiony z kamienia i cegły w II połowie XVI w., pełniący funkcję dworu obronnego i przebudowany na barokową rezydencję ok. r. 1730. W 1945 r. pałac został częściowo zdewastowany i taki stan pozostaje do dziś. Parafia i kościół pw. Matki Bożej Bolesnej, której proboszczem jest ks. Zbigniew Bartosiewicz, należą do dekanatu Wałbrzych Zachód. Do kościoła prowadzi, wzniesiona ok. 1532 r., a przebudowana w XVIII w., stojąca osobno brama wjazdowa. Jej dolna, czworoboczna część zbudowana jest z kamienia, a drewniane piętro zakończone jest cebulastym hełmem. Murowany, jednonawowy, z prostokątnym prezbiterium kościół nakryty jest dwuspadowym dachem. Cały teren kościoła, na którym znajduje się też cmentarz, otoczony jest kamiennym murem. Wnętrze kościoła zdobią nagrobki rodziny Czettritzów, którzy byli właścicielami Strugi. W prezbiterium zachował się barokowy ołtarz, z obrazem Matki Bożej Bolesnej. Po przeciwnej stronie prezbiterium znajduje się empora organowa, w której środkowej części ustawiono organy. Drewniany, brązowy prospekt organowy składa się z trzech części: środkowej niższej i dwóch bocznych wyższych, przedzielonych na pół drewnianymi, płaskimi pilastrami. Wszystkie części zakończone są płaskim, gierownym gzymsem, pod którym znajdują się złocone dekoracje snycerskie. Wszystkie części prospektu wypełnione są piszczałkami prospektowymi. W dolną część szafy organowej wbudowany jest kontuar, do którego należy jeden manuał złożony z 53 klawiszy, zawartych w skali 1C - 5D (C-d3) oraz zdemontowana klawiatura pedałowa. Po obu stronach manuału znajdują się drewniane, wyciągane manubria, włączające i wyłączające następujące głosy organowe:
Zespół brzmieniowy manuału:
Principal 8´, Flöte 8´, Portunalti 8´, Octave 4´, Spitzflöte 4´, Octave 2´, Quinte 2 2/3´,
Zespół brzmieniowy pedału:
Subbals 16´, Octavbals 8´,
Głosy organowe przedstawiamy zawsze jako grupę głosów podzielonych ze względu na przynależność do klawiatury - jako głosy manuałowe (I, II, III manuał) oraz głosy pedałowe. Głosy organowe dzielą się też na inne grupy, np. ze względu na wymiary piszczałek są to głosy wielkie lub małe, ze względu na sposób brzmienia są to głosy zasadnicze (piszczałki wydają ten sam dźwięk, co naciśnięty klawisz, dla manuału jest to głos 8´), poboczne (głosy wydające dźwięki inne niż naciskane klawisze, należą do nich głosy kwintowe, tercjowe i septymowe, np. Quinte 2 2/3´) i mieszane (składające się z kilku rzędów piszczałek, po włączeniu jednego głosu i jednego klawisza odzywają się dwie lub więcej piszczałek, należą do nich, m. in. Mixtura 5 fach). Instrument posiada również połączenie Pedal Coppel oraz dodatkowy register Windablals.
Organy w kościele Matki Bożej Bolesnej w Strudze są instrumentem o trakturze mechanicznej. Nie znamy daty ich powstania ani budowniczego. Na trasie naszych wędrówek spotykamy wiele takich instrumentów, dawnych, starych, ale zawsze są dla nas piękne, bo każdy z nich jest inny, ma swój własny styl i brzmienie.

Dziękujemy proboszczowi ks. Zbigniewowi Bartosiewiczowi za udostępnienie organów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: chcę być biskupem dla wszystkich

2025-12-10 12:48

[ TEMATY ]

Kard. Grzegorz Ryś

Piotr Drzewiecki

Kard. Grzegorz Ryś żegna archidiecezję łódzką

Kard. Grzegorz Ryś żegna archidiecezję łódzką

Chcę być absolutnie dla wszystkich, ale życie pokaże, w jaki sposób to czynić - mówi w wywiadzie dla KAI kard. Grzegorz Ryś. Nowy metropolita krakowski 13 grudnia będzie dziękował za posługę w archidiecezji łódzkiej, a 20 grudnia dokona uroczystego ingresu do katedry św. Stanisława i św. Wacława na Wawelu.

O. Stanisław Tasiemski OP, KAI: Ksiądz Kardynał w Łodzi spędził 100 miesięcy. Z jakimi wrażeniami opuszcza Ksiądz Kardynał to miasto? Niekiedy słyszymy, że biskup poślubia diecezję. To pierwsza diecezja, w której Ksiądz Kardynał był ordynariuszem.
CZYTAJ DALEJ

O. Tadeusz Rydzyk złożył zeznania w Prokuraturze Regionalnej w Rzeszowie

2025-12-10 19:23

[ TEMATY ]

Radio Maryja

O. Tadeusz Rydzyk

PAP/Darek Delmanowicz

Dyrektor Radia Maryja o. Tadeusz Rydzyk CSsR złożył zeznania w Prokuraturze Regionalnej w Rzeszowie w sprawie dotyczącej Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II. Redemptorysta został przesłuchany w charakterze świadka. „Wszystko przebiegało merytorycznie i z kulturą – za to dziękujemy. Należy rozmawiać, a w tym dialogu niech liczy się argument prawdy i dobra wspólnego” – mówił Dyrektor Radia Maryja.

O. Tadeusz Rydzyk CSsR został wezwany do Prokuratury Regionalnej w Rzeszowie na przesłuchanie w charakterze świadka w sprawie dotyczącej finansowania budowy Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II w Toruniu. Przesłuchanie rozpoczęło się o godz. 13.00.
CZYTAJ DALEJ

„Okno pokoju i przebaczenia polsko-niemieckiego” dla Papieża

2025-12-10 19:35

Vatican Media

Ambasadorowie Polski i Niemiec przy Stolicy Apostolskiej – Adam Kwiatkowski i Bruno Kahl – wręczyli w środę Leonowi XIV fragment witraża – „polsko-niemieckiego okna pokoju i przebaczenia”. To dzieło niemieckiego artysty Yvelle’a Gabriela zostało wcześniej zaprezentowane podczas konferencji zorganizowanej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie z okazji 60. rocznicy listu biskupów polskich do niemieckich.

Konferencja o historycznym liście, który zawierał słowa „przebaczamy i prosimy o przebaczenie” i stanowił fundament polsko-niemieckiego pojednania po krzywdach wyrządzonych w czasie II wojnie światowej, odbyła się w czasie, kiedy w wielu miejscach na ziemi skonfliktowane narody potrzebują przebaczenia i pojednania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję