25 marca, w Uroczystość Zwiastowania Pańskiego w WSD w Paradyżu odbył się kolejny już, zorganizowany przez działające w seminarium Koło Liturgiczne, panel dyskusyjny. Tym razem poświęcony był nowemu
Ogólnemu Wprowadzeniu do Mszału Rzymskiego. Temat panelu brzmiał: „Zmienne świadectwo niezmiennej tradycji”. Panel poprowadził dk. Adrian Put.
Postawiona teza panelu: „Zmienne świadectwo niezmiennej tradycji” wydawała się trochę kontrowersyjna. Zmienne świadectwo... - przecież liturgia jest jedna, choć - jak można zauważyć
- różnorodna.
Zaproszeni prelegenci: ks. dr Andrzej Draguła (wykładowca homiletyki); ks. dr Piotr Kubiak (wykładowca prawa kanonicznego); ks. dr Andrzej Sapieha (wykładowca teologii pastoralnej); ks. dr Zbigniew
Kobus (wykładowca liturgiki) próbowali odpowiedzieć - w ramach swoich kompetencji - na postawioną tezę panelu, a także na pytania skierowane przez profesorów i kleryków uczestniczących w dyskusji.
Rozpoczęła się ona od pytania o genezę nowego Wprowadzenia. „Sporo czasu upłynęło od poprzedniego wydania Mszału Rzymskiego (1979) - mówił ks. Zbigniew Kobus - to przecież 23 lata”.
W międzyczasie zostało wydanych także dużo dokumentów, m. in. nowy Kodeks Prawa Kanonicznego, który wprowadził istotne zmiany i unormował pewne kwestie; także instrukcja o współpracy świeckich z kapłanami;
nowe księgi dotyczące sprawowania sakramentów i sakramentaliów. Według ks. A. Sapiehy są dwa powody powstania nowego Wprowadzenia. „Otóż mowa tu o tradycji i współczesności - mówił. -
Zmienia się świat i sytuacja człowieka, zatem niezmienna wiara i istota musi w pewien sposób odpowiedzieć na zmieniającą się sytuację człowieka”. Ks. Piotr Kubiak dodał, że Kodeks Prawa Kanonicznego
„prosi”, by pewne szczególne normy zostały określone przez Konferencje Episkopatów lub biskupów, co znalazło swój wyraz także we wprowadzeniu do Mszału. „Jako, że jestem homiletą -
powiedział ks. Andrzej Draguła - to spoglądam na Eucharystię jako na zjawisko komunikacyjne. Zauważam pewien konflikt: z jednej strony misteryjność, a z drugiej dydaktyzm. Normy próbują pogodzić
te dwa wymiary liturgii”.
Zaproszeni goście zastanawiali się nie tylko nad powstaniem nowego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego, ale poszli trochę dalej, szukając odpowiedzi na pytanie, jaka jest liturgia, czy nie jest w pewnym
stopniu rygorystyczna, zwracając uwagę na szczegóły: postawy ciała, gesty? Do stwierdzenia tego nawiązał ks. Zbigniew Kobus. „Rodzi się więc pytanie, po co prawodawstwo liturgiczne - pytał
ks. Kobus. - Patrząc na historię liturgii, można zaobserwować pewną formę legislacji”. Św. Augustyn pisze, „że zanim tekst zostanie przedstawiony zgromadzeniu to dobrze żebym go przejrzał”.
Jest zatem potrzeba ciągłej normalizacji liturgii, by była poprawna.
Od wieków człowiek kłóci się z Bogiem Stwórcą o swoją doczesność, a w niej przede wszystkim o dobra materialne, których – jak sądzi – ciągle mu brakuje. Przyziemność ludzkich dążeń stoi w opozycji do niezmiennej Bożej oceny tego wszystkiego, co jest nieuchronnie skazane na przemijanie.
Ktoś z tłumu rzekł do Jezusa: «Nauczycielu, powiedz mojemu bratu, żeby się podzielił ze mną spadkiem». Lecz On mu odpowiedział: «Człowieku, któż Mnie ustanowił nad wami sędzią albo rozjemcą?» Powiedział też do nich: «Uważajcie i strzeżcie się wszelkiej chciwości, bo nawet gdy ktoś ma wszystkiego w nadmiarze, to życie jego nie zależy od jego mienia». I opowiedział im przypowieść: «Pewnemu zamożnemu człowiekowi dobrze obrodziło pole. I rozważał w sobie: „Co tu począć? Nie mam gdzie pomieścić moich zbiorów”. I rzekł: „Tak zrobię: zburzę moje spichlerze, a pobuduję większe i tam zgromadzę całe moje zboże i dobra. I powiem sobie: Masz wielkie dobra, na długie lata złożone; odpoczywaj, jedz, pij i używaj!” Lecz Bóg rzekł do niego: „Głupcze, jeszcze tej nocy zażądają twojej duszy od ciebie; komu więc przypadnie to, co przygotowałeś?” Tak dzieje się z każdym, kto skarby gromadzi dla siebie, a nie jest bogaty u Boga».
- Mając świadomość, że musimy wybronić w sobie, każdy z nas, swoje Westerplatte, musimy wybronić także swoje Powstanie Warszawskie. Stanie się tak, jeżeli będziemy stać przede wszystkim na straży własnego sumienia – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. odprawionej w bazylice Mariackiej w Krakowie w 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego.
Uroczystość rozpoczęła się w godzinę „W”. O 17.00 przed bazyliką Mariacką w Krakowie uczczono pamięć uczestników Powstania Warszawskiego. Następnie w krakowskiej świątyni została odprawiona Msza św. w intencji Ojczyzny, pod przewodnictwem metropolity krakowskiego abp. Marka Jędraszewskiego.
Msze św. pod przewodnictwem polskich kardynałów, dominikańskie katechezy o wierze, nadziei i miłości, modlitwy uwielbienia i spotkania z dziennikarzami, a także muzyczne widowiska z udziałem znanych artystów - to tylko niektóre punkty programu skierowanego do polskich uczestników Jubileuszu Młodych w Rzymie. Odbywały się one przez pięć dni w Casa Polonia - miejscu zgromadzenia pielgrzymów znad Wisły. - To, czego młodzi najbardziej pragnęli to budowanie relacji i więzi z innymi młodymi, którzy tak jak oni chcą wierzyć w Pana Boga i ufać Kościołowi. I to się udało - powiedział KAI bp Grzegorz Suchodolski, przewodniczący Rady ds. Duszpasterstwa Młodzieży.
Centrum polskich pielgrzymów podczas Jubileuszu Młodych w Rzymie była Casa Polonia ("Dom Polski") utworzony w Instytucie Salezjańskim przy Via Tiburtina. Tam od 29 lipca do 2 sierpnia odbywały się tam Eucharystie, katechezy, modlitwy, koncerty i spotkania dyskusyjne.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.