Tak wiele głosów o coraz gorszej kondycji polskiej rodziny. Jej kryzys, rozpatrywany na wielorakich płaszczyznach, niepokoi psychologów, socjologów i demografów. Patologie w rodzinie: alkohol, narkotyki,
przemoc, powodują osłabienie rodziny oraz zatracenie przez nią ważnej roli, jaką jest wychowanie. Rodzi się pytania: Jak dysfunkcje współczesnej rodziny mogą wpłynąć na przyszłe pokolenie? Czy dziś robi
się wystarczająco dużo, aby uzdrowić rodzinę?
W toczącej się dyskusji społecznej dawno już zauważono, iż dziś potrzebne są nie tylko gesty i słowa czy instrumenty prawne, ale przede wszystkim konkretne rozwiązania organizacyjne. Kryzys rodziny stanowi
wyzwanie dla państwa i różnorakich instytucji ją wspomagających. Również Kościół w Polsce nie chce pozostawać obojętny wobec zagrożeń rodziny. Na naszym terenie w świadczeniu pomocy rodzinom znajdującym
się w trudnej sytuacji duże zasługi ma diecezjalna Caritas. Już na początku lat 90. z jej inicjatywy powstały wyspecjalizowane placówki - Centra Interwencji Kryzysowej. Płaszczyzny działalności
takich instytucji oraz ich osiągnięcia przedstawił ostatnio na konferencji poświeconej problematyce rodziny ks. Stanisław Słowik - dyrektor kieleckiej Caritas.
Centra Interwencji Kryzysowej są placówkami, które przygotowane są do świadczenia pomocy rodzinom w trudnych sytuacjach. Terapia ofiar przemocy, terapia sprawców uzależnień, pomoc socjalna, prawna
i psychologiczna, możliwość noclegu, punkt pomocy doraźnej, zespół działań profilaktycznych oraz grupy wsparcia - to główne płaszczyzny pracy Centrum. Tak uformowane jednostki mogą zaoferować potrzebującym
wsparcia kompleksową pomoc. W ten sposób ofiara przemocy nie czuje się osamotniona w swoim cierpieniu i dramacie. I co istotne, uzyskuje tu również pewien bagaż niezbędnej wiedzy.
Tego typu działalność diecezjalnej Caritas na terenie województwa jest wiodąca. Ważną rolę odgrywa w niej współpraca z różnymi instytucjami, stwarza to klimat do efektywnej pracy. W roku 2002 Caritas
udzieliła 1240 porad w Powiecie Ziemskim i Powiecie Kielce, a w 2003 - 1660 takich porad. Problemy, z jakimi zgłaszały się osoby, były różne. W przypadku 68 osób były to uzależnienia, w przypadku
73 osób - współuzależnienia. 90 osób zgłosiło się z innymi problemami.
Koalicja rządząca pod pozorem walki z przemocą i nienawiścią próbuje wdrożyć przepisy umożliwiające karanie za krytykę działalności i postulatów aktywistów lgbt oraz za wyrażanie poglądów dotyczących płci zgodnych z biologią. Parlament przyjął ostatnio ustawę nowelizującą kodeks karny w tym zakresie. Apelujemy do prezydenta Andrzeja Dudy o weto - pisze Fundacja Grupa Proelio.
Zablokowanie tej ustawy stało się jeszcze bardziej istotne w świetle decyzji prokuratora generalnego Adama Bodnara. W dniu 5 marca wydał „wytyczne w zakresie prowadzenia postępowań o przestępstwa motywowane uprzedzeniami”.
Przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, zaplanowaną na 27 kwietnia w Rymie, powstał film „Chłopiec z Mediolanu”, który przedstawia przyszłego świętego oczami jego matki, nauczyciela oraz lekarza. Film opowiada o głębokiej duchowości chłopca, okazuje się również, że powszechny obraz „bożego influencera” wykracza znacznie poza powszechną wiedzę o nim.
„Święty w trampkach”, „boży influencer”, to tytuły, jakie często pojawiają się w przekazach medialnych na temat błogosławionego Carlo Acutisa. Historia chłopca, który zmarł w wieku 15 lat i został pochowany w swojej bluzie i trampkacj w Asyżu, pociąga współczesnych, jest zarazem bardziej niezwykłą i głeboka niż jego obraz zapisany w powszechnej świadomości.
Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.
Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.